Virtual Reality: De toekomst van media

Het is je de laatste tijd waarschijnlijk niet ontgaan virtual reality. Iedereen is er super enthousiast over maar wat is het nu precies, wat kan je ermee en wat is de toekomst van virtual reality.

oculus_rift_consumer-6-600x337Het ‘nieuwe’ technologische platform geeft gebruikers een hele andere en unieke perceptie van mediabeleving. De techniek van virtual reality geeft gebruikers het gevoel dat ze erbij zijn zonder dat ze er daadwerkelijk zijn. Virtual reality (VR) creëert een nieuwe wereld waarin mensen beelden en gebeurtenissen op een andere manier kunnen beleven en er vaak ook mee kunnen interacteren.

Het idee van virtual reality is eigenlijk al heel oud en is afgeleid van de 3D bril. De eerste virtual reality bril werd al in de jaren ’90  gelanceerd door onder andere Nintendo en Sega genaamd VR-1 motion simulator (vr-expert, 2015). Het werd destijds niet echt een succes. Sindsdien is virtual reality zich blijven ontwikkelen en heeft het recent weer zijn intrede gedaan in de digitale media wereld. Oculus rift is de trendsetter en wordt gevolgd door bedrijven als Samsung, Google en Sony. Het nieuwe virtual reality wordt gezien als het mediaplatform van de toekomst en is daarom ook in een snelle ontwikkeling beland. Door de grote ontwikkeling is VR de laatste tijd comfortabeler en realistischer geworden. Bovendien is het platform nu ook betaalbaar.

Waar lijdt Virtual reality ons naartoe?

Het antwoord hierop is: Virtual reality is oneindig. Er zijn, op de technische elementen na, geen grenzen voor virtual reality. Zo wordt er nu al gebruik gemaakt van VR bij het ontwikkelen videogames, films, therapeutisch onderzoek, YouTube en muziek. Kortom er is een hoop mogelijk met virtual reality. Daarom is het nu ook het juiste moment om er op in te spelen. Dus ben jij een game ontwikkelaar, film producer, youtuber of evenement organizer, zorg er dan voor dat jij rekening houdt met VR. Want als je nu een succesvol concept weet neer te zetten voor VR dan zit je goed.

Hoe kan jij virtual reality toepassen binnen jouw bedrijf/project.

Een goede tool waar je tegenwoordig gebruik van kan maken zijn:360 graden camera’s. Dit zijn camera’s die een shot van 360 graden maken. Tomorrowland heeft hier al op een slimme wijze gebruik van gemaakt. Zij maakte een 360 graden video waardoor fans die geen kaartje konden krijgen toch de sfeer konden ervaren en konden zien hoe het eraan toeging op het grootste housefestival ter wereld. Het ontwikkelen van een 360 graden video in combinatie met een virtual reality bril geeft je dus echt het idee dat je er zelf staat. Daarom is het gebruik van een 360 graden camera een handige tool in het proces van het ontwikkelen van VR materiaal.

Zie hier de Tomorrowland 360 degrees video:

 

Wil jij nou nog meer lezen over Virtual reality? Bekijk dan ook eens
VR-expert en gettingsocial

cover portfolioYannick Kramer is een schrijver die zich interesseert in nieuwe media trends. Zo is hij bezig met de nieuwste ontwikkelingen binnen de online/social media en is hij altijd bezig om de juiste strategieën toe te passen op de juiste sociale media. Wil jij nou meer lezen over Yannick, klik dan hier

 

 

 

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. thalyssavdmolen schreef:

    Super handig, wat meer informatie over virtual reality! Ook leuk dat filmpje erbij, dat laat gelijk zien hoe het eruit ziet!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s