Nog één keer! Zo gebruik je Instagram succesvol

Cliché, maar veel bedrijven weten nog steeds niet hoe ze Instagram succesvol kunnen inzetten. Zoals veel marketeers inmiddels al weten is Instagram een handige tool om dichtbij de doelgroep te komen zonder dat je op dezelfde plek hoeft te zijn (fysiek dan). Instagram biedt een merk of bedrijf de mogelijkheid om met de doelgroep te interacteren om er zo achter te komen wat hun wensen en behoeften zijn. Door te leren hoe Instagram werkt is het mogelijk om onder andere meer brand awareness te creëren. De grote vraag is nu nog: hoe doe je zoiets?

  1. Past Instagram bij jouw bedrijf?

(Media)bedrijven denken vaak dat ze op alle kanalen aanwezig moeten zijn om erbij te kunnen horen. Integendeel, soms is jouw doelgroep daar simpelweg niet te vinden en slaat het daarom niet aan. Doe daarom eerst onderzoek. Het rapport van Pew Research Centre laat de demografische gegevens van gebruikers zien, van alle social media platforms. Is jouw doelgroep daar te vinden? Bereik je hen op deze manier?

  1. Wat wil je bereiken?

Je doelgroep is op Instagram te vinden en je hebt een Instagramaccount aangemaakt maar wat wil je ermee bereiken? Zoals ik in de inleiding al aangaf kan Instagram helpen om meer brand awareness te creëren, maar dat is niet het enige. Als je een nieuw product hebt kan je direct met de doelgroep communiceren om hen hierover enthousiast te maken, maar je kan ook meer betrokkenheid generen door de juiste content te plaatsen. Maak daarom doelstellingen om duidelijk in kaart te brengen wat je wil bereiken.

  1. Wat voor content ga je delen?

Je hebt nu een aantal doelstellingen bepaalt die je wil bereiken. Wat heb je hiervoor nodig? De verwachting voor 2017 is dat 66% van het totale wereldwijde mobiele dataverkeer zal bestaan uit videomateriaal (Van Limbeek, L, 2015). Gebruik daarom veel videomateriaal om zo de trends voor te zijn. Ook is het belangrijk om origineel en creatief te zijn.
Daarnaast, betrek je doelgroep door bijvoorbeeld hashtags te gebruiken. Zo vraagt Starbucks aan haar volgers foto’s te delen en #starbucks te gebruiken om zo samen content te creëren. De mooiste, leukste en grappigste foto’s worden op het account van Starbucks geplaatst. Op deze manier betrek je je doelgroep bij je merk.

Instagram starbucks
Screenshot Instagram Starbucks

Tot slot speelt beleving ook een grote rol in het creëren van merksympathie. Dit kan je overbrengen door bijvoorbeeld te laten zien wat voor beleving een product geeft.

Printscreen Instagramaccount Nike
Screenshot Instagram Nike
  1. Zorg dat je volgers krijgt

Makkelijker gezegd dan gedaan. Nu je weet wat voor content je gaat plaatsen wil je natuurlijk ook dat mensen jouw account bekijken en volgen. Zorg daarom dat mensen weten dat je er bent. Dit kan je onder andere doen door het op je website, in de nieuwsbrief of op andere social media platformen te vermelden. Het is leuk als je doelgroep je account bekijkt maar je wil natuurlijk dat ze jouw account blijven bekijken dus volgen. Maak daarom je galerij aantrekkelijk en post regelmatig foto’s en video’s, want je account is niet de moeite waard om te volgen als er maar één keer in de week een foto of video wordt geplaatst. Maak jouw account het dus waard om te volgen.

  1. Like en reageer op anderen!

Net als jij willen jouw volgers ook waardering voor hun gedeelde foto’s en video’s. Wanneer je een foto of video liket kom je onder de aandacht van degene die de foto of video heeft geplaatst. Dit nodigt degene uit om ook eens te kijken op jouw account. Reacties werken over het algemeen het best omdat deze onder de post komen te staan en mensen over het algemeen meer likes krijgen dan reacties. Met een reactie zal je dus meer gezien worden.

Screenshot reactie KLM
Screenshot reactie KLM

And last but not least, reageer ook op je eigen account. Daarmee bedoel ik dat je reageert op vragen, reactie en feedback van je volgers. Zo kom je namelijk in gesprek met je doelgroep en laat dat nou net de bedoeling zijn. Ga hier wel goed mee om want je wil dat je volgers positief over je blijven praten. Kijk voor voorbeelden naar de social media platformen van KLM, dé social media expert.

Verwacht niet dat deze stappen al binnen één week zijn bereikt. Social media heeft de tijd nodig, dus geef vooral niet op als je niet direct veel likes of volgers hebt. Hou vol en blijf zo doorgaan!

 

 

 

 

 

 

Heb jij nog meer tips over het inzetten van social media? Of heb je aan vraag? Laat dan een reactie achter onder dit artikel! Niet voor niets want ook ik volg bovenstaande tips en zal reageren op al jouw vragen/reacties/feedback.

Vond je dit artikel leuk? Kijk dan ook eens naar mijn vorige artikel

Bron: karelgeenen.nl. (22 juli 2014). Instagram succesvol inzetten voor je bedrijf doe je zo! Geraadpleegd op: 27 september 2015, van: https://www.karelgeenen.nl/22/instagram-succesvol-inzetten-voor-je-bedrijf-doe-je-zo/

__________________________________________________________________________________________________________

Maaike van de Beek

Over de auteur
Maaike van de Beek (23) is mediastudente aan de Hogeschool van Amsterdam en richt zich voornamelijk op mediamarketing. Ze volgt momenteel de specialisatie Digitale Mediastrategieën en kijkt nu al uit naar haar minor Global Trendwatching. Maaike heeft een passie voor mode, food & lifestyle.
Wil je meer over Maaike weten of met haar in contact komen? Ga dan naar haar auteurspagina of LinkedIn-pagina

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. jessicascholten schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogden reageerde:

    Een interessant artikel over het succesvol inzetten van Instagram!

    Like

  2. lisazonderop schreef:

    Dit is op lisazonderopwordpress herblogden reageerde:

    Voordat je aan de slag gaat met mijn tips over adverteren op Instagram, is dit artikel ook wel belangrijk om even door te nemen!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s