Interview met een Art Director over sponored content.

Bart (28) is Art Director bij een multidisciplinair ontwerpbureau, dat wil zeggen dat ze verschillende disciplines beheersen; nieuwe media, grafisch ontwerp en productontwikkeling. Hij bespreekt zijn functie en een trend die we allemaal bijna dagelijks tegenkomen: sponsored content.

Kun je vertellen hoe een gemiddelde werkdag er bij jou uitziet?
Ook wij werken met de scrum-methode. Het gehele team van een bepaalde opdracht komt meerdere keren per dag samen en houdt elkaar zo op de hoogte van wat er allemaal gebeurd. Een project begint altijd met een briefing vanuit de klant. Dan volgt er een lang traject van brainstormen, ontwerpen, pitchen, weggooien en opnieuw beginnen. Uiteindelijk hebben we een ontwerp dat past bij de wensen van de klant en bij ons bureau.

Wat merk jij van trends binnen jouw baan als Art Director?
Steeds meer merken willen een campagne waarbij interactie met de klant een grote rol speelt. Nu mediagebruik verandert, veranderen ook de eisen waar een campagne aan moet voldoen. Gebruikers kunnen reageren en delen; dit zijn interessante tools voor ons als ontwerpers.

Hoe groot is de rol van social media bij huidige campagnes?
Het ligt een beetje aan het merk, niet ieder merk leent zich voor een hele uitgebreide social media strategie. Als een merk er wel geschikt voor is is social media altijd nuttig om in te zetten. Het is een relatief goedkoop middel om je bereik te vergroten en om feedback van gebruikers te krijgen. Je ziet bijvoorbeeld ook dat de verhouding beeld/tekst op social media heel anders is dan bij traditionele media Dit daagt je uit om anders na te denken over campagnes.

“Als iets nieuw is, is er in het begin altijd protest”

Wat vind jij een interessante ontwikkeling op het gebied van digitale media?
Ik vind het interessant om te zien hoe de grens tussen advertenties en ‘normale’ online content steeds meer vervaagt. Vroeger was bijvoorbeeld zoiets als productplacement iets waar men een beetje op neerkeek. Tegenwoordig kan je heel gemakkelijk de kleding kopen die GTST sterren aanhebben. Ditzelfde gebeurt bijvoorbeeld op Instagram; scrollend door je tijdlijn denk je dat je kijkt naar iemand die je volgt maar blijkt het sponsored content te zijn. De advertenties smelten langzaam samen met content van gebruikers, ook content waarvan je in eerste instantie niet ziet staan dat het gesponsored is, kan het wel zijn.

Wat vind je hiervan?
Als iets nieuw is, is er in het begin altijd protest. Men vind het niet kunnen of zegt er niet op zitten te wachten. Na een tijd, als iedereen er langzaamaan aan gewend is, hoor je er niemand meer over. Zo werk het ook met sponsored content; nu is het nieuw en krijgt het kritiek, maar je merkt dat het al meer geaccepteerd wordt dan toen het net werd toegepast. Het is ergens ook heel logisch dat sponsored content wordt ingezet. Het gebruik van oude media neemt steeds meer af maar men verwacht wel dat de productinnovaties ons blijven bereiken. Merken moeten dus andere kanalen zoeken en aanspreken waardoor je op gegeven moment een blogger op je tijdlijn hebt staan die limonadesiroop loopt aan te prijzen.

Voor meer info over sponsored content op Instagram en voor bron beeld: http://bit.ly/1OXHwv8

Lees hier meer over de auteur: http://micwatching.nl/2015/10/23/over-de-auteur/
https://www.linkedin.com/profile/guided?trk=uno-choose-ge-no-intent&dl=no

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s