Van je stoffige grootouders naar een Whatsopa- of oma! 5 do’s en dont’s

oma

Whatsapp, Facebook en Instagram, dit zijn onderhand begrippen geworden in onze samenleving. Zelfs de ouderen moeten eraan geloven. Jouw oma is ‘hip’ als ze het woord selfie alleen al kan uitspreken. Maar hoe zorgen we ervoor dat senioren net zo betrokken raken met de hedendaagse digitale tools als wij millenials?

Hieronder volgen een paar feitjes.

Feitjes

  • In 2012 gebruikte 34 procent van de Nederlanders van 75 jaar of ouder wel eens internet
  • Email en online bankieren zijn het meest populair onder de 50 plussers
  • Van de gemiddelde senioren gebruikers gebruikt 88 procent e-mail, 57 procent Facebook en 50 procent Whatsapp en SMS
  • Zes van de tien senioren geeft aan dat zij hun digitale apparaten meenemen op vakantie en tijdens uitstapjes
    • 78 procent doet dit om contact te onderhouden met het thuisfront
    • 61 procent wil graag informatie over bezienswaardigheden opzoeken
    • 44 procent wil daarna naar deze bezienswaardigheden kunnen navigeren

Do’s 

  1. Doe kennis op over de doelgroep

Durf, en denk niet dat je imago wordt aangetast. Een campagne voor ouderen is nét zo interessant en sexy als een jongeren campagne. Bedenk goed wie je wil bereiken. Een 20- jarige wil niet als een 60-jarige worden benaderd en vice versa. Houd de campagnes voor millenials en senioren dus gescheiden.

  1. Maak je berichten hapklaar

Niets is vervelender dan een lap tekst, dat vinden jongeren ook. Het enige verschil tussen jongeren en senioren is dat jonge mensen gewend zijn om snel informatie en beeldmateriaal te consumeren. Ouderen komen als het ware ‘net kijken’ bij dit fenomeen. Zorg dat je content gebruiksvriendelijk is en overzichtelijk. Maak het niet té traag, want ze zijn niet gek, maar leg enige nuance op de snelheid van je berichten.

  1. Less is more

Gebruik een duidelijk letterype. Het komt vaak voor dat je zicht afneemt naarmate je ouder wordt. Zorg er dus voor dat je tekst goed leesbaar is.

  1. Wees gratis en goed bereikbaar

Niemand wilt betalen voor iets wat gratis kan. Dat wil je niet als je 16 bent en dat wil je op je 65e nog steeds niet. Maak jouw content toegankelijk voor iedereen, vooral als je gebruikers wilt aantrekken en wilt zorgen voor engagement. Doe je dit juist, dan heb je ze zo in de pocket.

  1. Zorg voor kwaliteit en service

Dit staat hoog in het vaandel bij 65 plussers. Ouderen vinden het fijn om door een ‘echt mens’ benaderd te worden. Internet in het algemeen is alles behalve dat natuurlijk. Maar probeer de 65 plussers het gevoel te geven dat ze er als individu toe doen. Voor goede service zullen ze terug komen en is er gegarandeerd mond-tot-mond reclame.

Grafiek-Senioren

Wellicht is dit onderzoek iets verouderd, wel geeft het een duidelijke weergave van de groei van ouderen op social media. Dit is een groei die in 2010 is vastgesteld en nog steeds bezig is. Grandparents take over the world!

Dont’s

  1. Kleine lettertjes

Gebruik geen kleine lettertjes. Gewoon niet doen. Niemand vindt dit prettig en het nodigt absoluut niet uit om te lezen.

  1. Moeilijke woorden

Laat moeilijke wetenschappelijke termen achterwege. Informatie wordt het makkelijkst opgenomen in jip-en-janneketaal. Vermijd ook Engelse termen. Zodra er een woord opduikt waarvan de betekenis niet uit de context kan worden gehaald haken de meeste af. Houd het simpel en ABN.

  1. Privacy schenden

Een van de voornaamste redenen om af te zien van social media en internet gebruik voor ouderen is het schenden van de privacy. Het is een van hun grootste angsten dat met één druk op de knop hun hele hebben en houden op straat komt te liggen. Vraag nooit om teveel gegevens en als dit toch nodig is, gebruik ze dan nooit ongevraagd voor andere doeleinden.

  1. Maak het niet te ingewikkeld

Zorg voor een gebruiksvriendelijke interface. Minimaliseer het benodigde aantal kliks of bewegingen om een taak uit te voeren. Maak je interface zo snel mogelijk zodat de gebruiker niet te lang hoeft te wachten na elke actie.

  1. Schilder de senior niet als een grijsaard af

De senior van nu wil niet zo afgebeeld worden. Het is al een hele opgave om eindelijk die smartphone eens te begrijpen. Dan is het niet aanlokkelijk om vervolgens alleen maar berichten voorbij te zien komen over gehoorapparaten en steunkousen. Er zijn verschillende segmenten in de doelgroep senioren. Om in te spelen op de behoeftes van deze verschillende segmenten moet je weten wat er speelt. Hieronder volgt een infografic over de verschillen in de doelgroep.

InfographicSenioren

Bronnen:

Foto: Facebook

Grafiek: Pewinternet

SCP

65 Plus

Frankwatching

CBS

Meer weten over de auteur? Klik dan hier.

Lees hier mijn artikelen:

Van je stoffige grootouders naar een Whatsopa- of oma! 5 do’s en dont’s

‘Scoren’ op Social Media, zo doe je dat

En bekijk ook gelijk mijn TED talk!

TED Talk: Van millenials tot senioren, iedereen is welkom in de digitale wereld!

Advertenties

15 reacties Voeg uw reactie toe

    1. lboukhrass schreef:

      Dankjewel Quinten! Leuk om te horen.

      Like

  1. Heel cool artikel, heeft er iemand toevallig al een opa of oma die actief is op sociale media?

    Like

    1. lboukhrass schreef:

      Dankjewel voor je reactie Githa! Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Schroom niet om te reageren!

      Like

  2. romywielinga schreef:

    Goed artikel Laura! Ik denk dat veel 65 plussers graag meegaan met de tijd en het zou fijn zijn als we ze dat wat makkelijker kunnen maken! Mijn opa en oma zitten graag met hun Ipad op Facebook zodat ze op de hoogte blijven van wat de familie allemaal doet. Ik krijg altijd een waslijst van vragen met dingen die ze niet snappen als ik langskom dus het internet mag wel wat meer senioren-vriendelijk worden. Mooie infograpic!

    Like

    1. lboukhrass schreef:

      Hallo Romy,

      Bedankt voor je reactie en leuk om te horen dat jouw opa en oma al op Facebook zitten! En ik vind ook dat het web wat senioren-vriendelijker mag worden. Laten we hier samen aan werken.

      Like

  3. sorrraya schreef:

    Grappig artikel! Ik wist niet dat er zoveel 75+-ers gebruik maken van het internet.

    Like

    1. lboukhrass schreef:

      Bedankt voor je reactie Soraya. Het zijn er inderdaad best veel en dat zullen er de komende tijd alleen maar meer gaan worden!

      Like

  4. Lu Luong schreef:

    Leuk artikel!

    Like

  5. etiennegoud schreef:

    Erg grappig onderwerp! Ook leuk gedaan met die 3 soorten senioren!

    Like

    1. lboukhrass schreef:

      Dankjewel voor je reactie Etienne!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s