Facebook, hoe pak jij het aan?

Social Media zijn populair voor veel bedrijven. Bijna iedereen maakt er tegenwoordig wel gebruik van. Vooral Facebook en LinkedIn zijn populair. Met een goede Social Mediastrategie kom je al een eind, als het gaat om je doelgroep te bereiken. De vraag is alleen hoe zet je je Social Media kanalen goed in? Omdat vooral Facebook populair is onder bedrijven, zal ik hieronder mijn top 4 tips geven om Facebook goed in te zetten:

Facebook

1 Timing van je bericht

Vaak wordt er gezegd, dat bij het plaatsen van berichten op Facebook er bepaalde dagen en tijdstippen zijn met een hoge populariteit. Dit is ook wel zo, maar is niet het meest van belang. Zo geeft een onderzoek van Vitrue aan dat de ochtenden vooral populair zijn en dat de woensdag een populaire dag is. Alleen blijkt dat veel van dit soort onderzoeken zich focussen op grote bedrijven. Er zijn echter in Nederland ook veel mensen die parttime werken. Zij vallen dus niet onder dit onderzoek. Voor een bedrijf zijn deze parttime mensen ook van belang. Dus focus je niet op de tijd en dagen die populair blijken te zijn. Het gaat vooral om de inhoud van het bericht, die uw doelgroep wel of niet aanspreekt.

Dus krijg vooral goed inzicht in je doelgroep en dan pas kan je zien welke dagen populair zijn en wanneer je doelgroep vooral actief is op Facebook.

2 Juiste content

Omdat er al zoveel pagina’s zijn die uw fans volgen, worden ze overrompeld met berichten en vaak merken ze bepaalde berichten niet eens op. U kunt als bedrijf hiermee omgaan, door het plaatsen van relevante en opvallende content. Ook moeten berichten met regelmaat en niet te vaak geplaatst worden. Bij het ontvangen van te veel berichten kunt u uw fans al snel kwijtraken. Een klik op de unlike knop en u heeft een fan minder. Het is moeilijk om deze fan weer terug te krijgen.

3 Inspelen op interactie

Wanneer uw volgers online zijn, valt er veel meer interactie te halen uit de berichten die u op dat moment post. Facebook Insight kan hiervoor een handige tool zijn. Hiermee kunt u gedurende de dag zien hoeveel fans er op dat moment online zijn en wanneer ze vooral online zijn. Op de langere duur kunt u hierop inspelen en weet u rond welk tijdstip en welke dag u het beste een bericht kunt plaatsen.

4 Strategie

De grootste fout die een bedrijf kan maken, is beginnen met Facebook te gebruiken zonder dat er een strategie. Het is makkelijk om een Facebook pagina aan te maken. Alleen zonder een doel voor ogen te hebben, kan je ook niet gestructureerd te werk gaan. Bepaal dus vooraf wat je doelgroep is, krijg hierin inzicht en bepaal als bedrijf wat jouw doel is. Hieruit kan je veel beter verder werken.

Hoi mijn naam is Kiki von Meijenfeldt. Wil je meer van mij weten? Klik dan snel op deze link!

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. annmeije schreef:

    Leuk artikel Kiki. Handig voor ondernemingen die willen starten op social media!

    Liked by 2 people

  2. sharondekruijff schreef:

    Heee Kiki, leuk artikel, interessant voor elk bedrijf denk ik!

    Liked by 1 persoon

  3. elinenijburg schreef:

    Erg handig artikel, opgeslagen! Wil je nog meer tips lezen? Neem dan hier kijkje naar mijn geschreven artikel: http://micwatching.nl/2015/09/27/6-stappen-naar-meer-bezoekers-door-social-media-marketing/

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s