How to: Grafische vormgeving het gewenste effect laten hebben

Op de vraag of een product er aantrekkelijk uit kan zien zonder een visueel ontwerp zal bijna iedereen heel duidelijk ‘nee’ antwoorden. Of je nu een tijdschrift opmaakt, een flyer ontwerpt of een website bouwt, je wilt altijd dat de ontvanger een goede eerste indruk vormt. Om dit te kunnen bereiken, en om conversie te vergroten, is grafische vormgeving ontzettend belangrijk. Bovendien ondersteunt de manier waarop iets gepresenteerd wordt vaak de tekst waardoor deze eerder gelezen wordt. Aangezien er tegenwoordig ontzettend veel mogelijk is, is het lastig om iets vorm te geven wat bij de doelgroep in de smaak valt. Daarom vind je in dit artikel tips om jouw ontwerp het gewenste effect te laten hebben.

Zorg dat je bladspiegel uitgebalanceerd is
Voordat je aan een ontwerp begint is het goed om na te denken wat je allemaal op de bladspiegel wilt hebben. Hieronder verstaat men de volledige pagina. Bepaal van tevoren de marges waarbinnen je alle elementen wilt plaatsen. Op deze manier kun je dan al snel inschatten hoeveel ruimte er is voor elk object en waar het goed tot z’n recht komt.

Plek van het belangrijkste onderdeel van je boodschap
Ontvangers bekijken een advertentie of pagina over het algemeen op dezelfde manier. Ze scannen deze namelijk onbewust van linksboven naar rechtsonder. Vanwege deze leesrichting is het verstandig om het belangrijkste onderdeel van je boodschap rechtsonder te plaatsen. Het idee hierachter is dat mensen vaak onthouden wat ze als laatste zien. Het plaatsen van een aanbieding of logo op deze plek is dus altijd een goede keuze.

Less is more
Het is momenteel een trend om een website zo minimaal mogelijk op te zetten. Ruimte en rust in een ontwerp zorgen er namelijk voor dat de gebruiker een pagina als prettig ervaart. Daarnaast kan met witruimte worden aangegeven welke elementen bij elkaar horen en welke juist niet wat zorgt voor een overzichtelijk geheel. Verder kun je een schreeuwerig karakter voorkomen voor alleen elementen die goed bij elkaar passen op de bladspiegel te plaatsen.

Stel de doelgroep centraal
Wanneer je aan een ontwerp begint is het heel belangrijk om in je achterhoofd te houden hoe de opdrachtgever gezien wil worden door de doelgroep. Daarnaast moeten de keuzes die je maakt ook passen bij de voorkeuren van de mensen die je wilt aanspreken. Op basis hiervan bepaal je dan de kleur, typografie en het beeldmateriaal.

Untitled-1

Keuze in kleurgebruik
Een van de belangrijkste factoren bij het vormgeven van een ontwerp is kleurgebruik. Het is goed om hier bewuste keuzes in te maken aangezien elke kleur een andere functie heeft. Om de rust in een ontwerp te waarborgen is het wel belangrijk om niet te veel kleuren te gebruiken, en om kleuren te kiezen die goed bij elkaar passen. Een handig hulpmiddel hierbij is een kleurenpalet.

Bron: Flickr.

De kracht van typografie
Naast kleur doet typografie ook veel voor een ontwerp. Een sierlijk lettertype geeft direct een hele andere indruk dan een standaard letter. Het is dus belangrijk om te bedenken op welke manier je kwaliteit wil uitstralen. Het gebruik van een afwijkend lettertype zorgt voor een originele huisstijl maar moet wel in balans zijn met de herkenbaarheid. Bij het kiezen van de typografie is het vanzelfsprekend essentieel om voor een goed leesbare letter te gaan met een passende lettergrootte. Als er voor wordt gekozen om met meerdere lettertypen te werken is verstandig om er niet meer dan drie te gebruiken. Ook moet er goed nagedacht worden over de kleur van de letters ten opzichte van de achtergrond. Een groot contrast is deze kleuren vergroot de leesbaarheid. Daarnaast kunnen opsommingstekens, koppen en alinea’s zorgen voor meer overzicht binnen een ontwerp.

Beeld is essentieel
Tegenwoordig is het gebruik van beelden in je ontwerpen ontzettend belangrijk. Het is het eerste waar naar gekeken wordt en zorgt dat deze aantrekkelijk wordt gevonden door de ontvangers. Daarnaast hebben beelden vaak nog een andere functie binnen een ontwerp. Met de juiste foto kun je namelijk inspelen op het gedrag van je ontvanger.
Bewegende beelden zijn daarentegen weer geen goed idee voor een online ontwerp. Animaties lijden namelijk nogal af waardoor de rest van het ontwerp minder opvalt.

Als laatste wil ik meegeven dat het belangrijk is om je ontwerp te blijven aanpassen. Wees de negatieve signalen van de ontvangers voor en bedenk goed waar ze op dit moment behoefte aan hebben.

Wat maakt een grafisch ontwerp voor jou compleet? Laat het weten in een reactie onder dit artikel!  


photo

Auteur: Jennifer Burger

Jennifer is een student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Nadat ze vorig jaar de specialisatie Digitale Media heeft afgerond breidt ze haar kennis op dit gebied momenteel verder uit met de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Verder is Jennifer creatief en veel bezig met grafische vormgeving waardoor de artikelen die ze schrijft dit als onderwerp hebben. Meer weten over Jennifer? Lees dan haar ‘over de auteur’ artikel.

Ben je benieuwd naar de andere artikelen van Jennifer? Klik dan hier.


6 reacties Voeg uw reactie toe

  1. melaniehazenberg schreef:

    Hoi Jennifer,

    Wat een interessant en inspirerend artikel! Die pak ik er zeker even bij als ik iets moet vormgeven. Dank je wel!

    Like

    1. jenniferburger1995 schreef:

      Bedankt voor je reactie Melanie! Leuk om te lezen dat je ook wel eens iets ontwerpt. Ik ben benieuwd welke tips je gaat toepassen!

      Like

  2. Luke rozing schreef:

    Voelt altijd goed om voldaan een artikel weg te klikken. Al mijn mogelijke vragen zijn beantwoord, dank je wel voor dit mooi geschreven stuk!

    Like

    1. jenniferburger1995 schreef:

      Bedankt voor je reactie! Ik ben blij dat je er iets aan hebt gehad.

      Like

  3. tbringers schreef:

    Duidelijke uitleg over grafische vormgeving in de praktijk. Zeker handige tips, bedankt!

    Like

    1. jenniferburger1995 schreef:

      Jij ook bedankt voor je reactie! Doe je zelf ook wel eens wat met grafische vormgeving?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s