Jacqueline Faber over de toenemende macht van Social Media

De explosie van media de afgelopen jaren, met name de invloed van de sociale media is enorm Iedereen staat ervan versteld maar ze  doen er toch aan mee. Jacqueline Faber weet er alles van als marketing & engagement manager bij sociale mediaplatformen EFactor.com en Eleqt.com (waarvan de laatste invite only). Net terug van de Parijse fashion week en alweer aan het inpakken voor de volgende trip naar Londen en de maand erna naar Art Basel Miami.

jacqueline

“Art Basel Miami zal een ‘semi-werk’ tripje gaan worden. Iedereen zal er zal zijn tijdens de kunstbeurs en de veelheid aan samenwerkingsmogelijkheden biedt  kansen om te netwerken. Onderdeel zijn van het juiste ecosysteem, bekendheid creëren en waardevolle relaties leggen is enorm belangrijk voor een sociaal platform, met name omdat er zoveel keuze is. Met behulp van de juiste strategische campagnes en samenwerkingen met social en digital influencers bereik je dat platform. Binnen deze branche gaat alles snel, sneller, snelst, dus je moet snel schakelen en kansen kunnen zien.”

Op welke wijze speelt social media een rol in je werk?

“Het is elke dag anders, ik ben heel vaak op pad voor mijn werk en ontmoet  veel mensen. Men denkt vaak dat je de hele dag achter de computer zit maar dat is (gelukkig) niet zo. Ik werk ook vaak s’avonds en in het weekend, ook omdat we behoorlijk wat events voor onze leden organiseren. In de kern houd ik mij bezig met relationship-management, het organiseren van evenementen en PR. We creëren concepten voor evenementen en zorgen voor strategische partnerships met bedrijven en mensen die hierin ook een toevoeging zien voor hun bedrijf. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een avond georganiseerd in The Butcher waar we samen werkten met Modellist-ID, een platform voor modellen om met elkaar in contact te komen en o.a. tips en adviezen uit te wisselen en met Bloggernet een creative online influencer platform. Hier bedenken we dan een concept omheen en zetten dit op social media. Daarna houd je de return on relationship in de gaten, maar als je een goed engagement plan hebt pakt dat vrijwel altijd goed uit voor everyone involved.”

De ontwikkelingen van social media hebben nog lang niet hun eindpunt bereikt.”

Heb je altijd al in de media willen werken? “Nee eigenlijk ben ik er een beetje ingerold. Ik heb jarenlang als model gewerkt, waarvan je leert wat de invloed en macht van het beeld is en hoe belangrijk het is om op de juiste wijze jouw verhaal te vertellen. Ik heb verschillende studies gevolgd waaronder de studie Wijsbegeerte en Rechten . Na mijn studietijd ben ik terecht gekomen bij CLEANSE, One Body One Planet een bedrijf van Anne-Marie van Dijk dat is opgericht voor modellen om op een holistische en zelfbewuste wijze met zichzelf en hun carrière om te gaan. Nu werk ik bij Eleqt.com. Ik heb altijd een  uitgebreid internationaal netwerk gehad en weet daarom veel op het gebied van online influencers en always kind of gravitated towards that. Ik merk wel dat ik me er graag nog meer in verdiep, daarom ben ik nu ook een online certificaat aan het behalen aan de Parsons School of Design NYC op het gebied van Fashion PR & Marketing.”

Wat is het geheim van een goede social media strategie? “ Ik moet zeggen dat ik er voor mijn eigen platforms vrij weinig aan doe. Ik heb mijn eigen Instagram account bijvoorbeeld pas vorige week openbaar gezet en ik heb geen duizenden volgers. Mijn Twitter bestaat volledig uit tweets en retweets van artikelen die mij op dat moment interesseren en hier zit geen plan de campagne achter. Voor bedrijven is het belangrijk om te weten hoe social media werkt, wat het verschil is met de ‘oude’ manier van PR bedrijven, wat het belang is van impact en influencing en van kwalitatief hoogstaande volgers. Het ‘engagen’ met het juiste publiek is cruciaal net zoals het meten van de effectiviteit van je interactie. Een voorbeeld voor mij is Eva Chen, die nu hoofd Fashion bij instagram is (een opkomende markt!) en hoe zij storytelling en unique selling points weet in te zetten in haar eigen social media campaigns. Ze weet hierbij veel merken naar zich toe te trekken die met haar willen werken, en geef ze eens ongelijk!”

Het is voor bedrijven nog nooit zo belangrijk geweest om ‘online fans’ te creëren.”

Hoe zie jij de toekomst van social media? Zal de invloed ervan groter worden of afnemen?

 “Social media en digital marketing is interessant, ondanks de naysayers geloof ik dat de ontwikkelingen nog lang niet hun eindpunt bereikt hebben. De manier waarop ondernemingen en merken met consumenten en klanten communiceren staat nog maar aan het begin van de veranderingen die nog komen. Social media heeft een grote kracht en met name op het gebied van video content zit er nog veel potentieel – een personal favorite is Garance Doré. Social media heeft uiteraard ook een grote politieke kracht, die door het establishment in gezet kan worden, maar ook juist weer gebruikt kan worden om datzelfde establishment of ideologie onderuit te halen. All-in-all, jezelf onderscheiden is nog steeds een flinke uitdaging en vraagt veel inzet, energie en creativiteit. Maar laat je niet afschrikken en gebruik de mogelijkheden om je stem te laten horen en te bouwen aan een waardevol en inspirerend netwerk.”

Heb je nog tips voor bedrijven die meer willen doen op het gebied van digital marketing?

“Zorg voor een goede strategie, het is echt een aparte tak van sport die je niet ‘eventjes erbij doet’. Het is nog nooit zo belangrijk geweest te investeren in de relatie met je klanten en ‘fans’ te creëren. Communicatie is alles,  zowel intern binnen je team als extern in relaties met klanten als in het aangaan van relaties met online influencers. Vertrouwen in jouw bedrijf  is essentieel om je merk te versterken en om de juiste online brand experience neer te kunnen zetten.”


Heb je vragen? laat ze hieronder achter bij de comments. Klik hier voor meer artikelen van deze auteur.


3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. charissaleatemia schreef:

    Leuk interview om te lezen!

    Liked by 1 persoon

  2. lisaplakke schreef:

    Dit is op lisaplakke herblogden reageerde:

    Leuk artikel over de toenemende macht van social media! Ik ben het helemaal eens met de tip die Jacqueline geeft over de strategie, je doet het inderdaad niet eventjes naast je andere werk!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s