Origineel en vernieuwend zijn in een markt met zoveel aanbod; hoe dan?

Ik heb het (natuurlijk) over de sieraden business. De laatste tijd komen de sieradenmerken met bijpassende online shops uit de grond gepopt als onkruid. Toch is er veel diversiteit in alle verschillende merken en shops. Neem Zilt Amsterdam. Dit is een (semi) beginnend online merk met, jawel, een webshop, gespecialiseerd in handgemaakte sieraden. De eigenaresse, Sabien, tovert ‘gifts from the sea‘ om tot hele mooie en betaalbare sieraden. Ondanks dat de zaken goed lopen, er veel influencers worden gespot met haar sieraden en er veel consumenten van het bestaan van Zilt Amsterdam afweten, is er natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Omdat ze een online webshop is, is die verbetering dus vooral daar te vinden. Ik heb een beetje rond lopen neuzen en ben een aantal dingen tegengekomen die wellicht beter zouden kunnen of zouden kunnen worden toegevoegd.

Zilt Amsterdam heeft ten eerste een hele moderne website/-shop. Sabien is een creatieveling die heel goed haar ideeën kan vormgeven. Ze is het brein achter Zilt en alles wat daarbij hoort. Bij Zilt is de gewenste conversie een aankoop doen of informatie aanvragen door middel van de chatfunctie op de website. Ook per mail kan dit zeker, maar waarom moeilijker doen als het ook makkelijk kan?

Wat er als eerste bij Zilt mist is de mogelijkheid om je aan te melden voor een (maandelijkse) nieuwsbrief. Klanten vinden het over het algemeen leuk om up-to-date te blijven over een merk of shop die ze leuk vinden. Ondanks dat Zilt nog niet zo lang bestaat, zijn er veel mogelijkheden. Hierbij dacht ik zelf aan wat inside information, zoals hoe de producten worden gemaakt. Ook heeft Zilt in november en december een goed doel gesteunt. De eigenaresse van Zilt is een fan van het strand en daarom heeft ze bij elke aankoop €1 euro gedoneerd aan het goede doel The Ocean Clean Up. Dit is iets wat ook heel goed in de nieuwsbrief zou kunnen worden toegelicht.

Ik zou dus op de homepagina even uitlichten dat er een nieuwsbrief is en dat je door één druk op de knop jezelf kan inschrijven. Eventueel zou er een klein tekstje bij kunnen om even toe te lichten waarom er een nieuwsbrief komt en wat men ervan kan verwachten.

Schermafbeelding 2018-01-07 om 11.03.59

Wat Zilt als tweede kan doen en wat in combinatie met de nieuwsbrief kan, is het geven van een cadeautje bij een bestelling of het geven van een kortingscode als ze zich inschrijven op de nieuwsbrief. Hiermee geef je de klant iets (een cadeautje), waardoor zij het idee hebben dat ze ook iets terug ‘moeten’ doen. Ook kan de klant sneller overstag zijn om iets te gaan bestellen, door de kortingcode. Want wie houdt er nou tegenwoordig niet van korting?

Hieronder is te zien hoe dit op de eerste pagina vormgegeven kan worden. De homepagina is de eerste en misschien wel belangrijkste pagina. Deze pagina bepaalt of de klant doorklikt of niet. Als de acties meteen op de eerste pagina staan, kan de klant hierdoor getriggerd worden. Met de nieuwsbrief en het cadeautje ben je principe 1, wederkerigheid, aan het verbeteren. Zilt trekt jongeren aan die het interessant vinden om online up-to-date gehouden te worden, redelijk weinig te besteden hebben, maar het wel fijn vinden om er leuk uit te zien. Door middel van een kortingscode of cadeautje enthousiasmeer je ze om iets te kopen.schermafbeelding-2018-01-07-om-11-03-599-e1515333933728.jpg

De productpagina’s van Zilt zijn duidelijk en overzichtelijk, maar wat er zou kunnen worden toegevoegd, is een kopje dat klanten hun mening kunnen geven en het product kunnen ranken in hoeveelheid sterren. Het is gebleken dat mensen het fijn vinden om de meningen van anderen te kunnen lezen. Hierdoor kan je het vertrouwen van de klant vasthouden, want als je goede kwaliteit levert, zullen de mensen goede recensies schrijven en hierdoor krijgt de consument meer vertrouwen in het merk.

Hiermee kan je zowel de klant helpen in het beslissingproces, als dat het handig voor Zilt zelf is! Mochten er namelijk klachten zijn, dan kan Zilt hierop inspelen; door middel van verbetering van het product, maar ook door middel van het afhandelen van de klacht. Zo kan dit bijvoorbeeld netjes in het openbaar (bij de klacht van de desbetreffende klant) in plaats van dat het onopgemerkt via de mail gaat. Als veel consumenten zien dat Zilt het netjes en goed afhandeld, dan kan dat goed zijn voor de klantenrelaties of om meer klanten te genereren. Dit is het tweede principe dat ik gebruik, namelijk sociale bewijskracht. Mensen hechten tegenwoordig veel waarde aan andermans mening. Dit is dan ook de reden dat ik denk dat dit gaat werken; hen net over de streep trekken, want als de een het goed vindt, vindt de ander het vaak ook goed en durven ze het sneller te kopen.

hi

Zilt kan nog een onderdeel toevoegen aan de productpagina’s, namelijk: een slideshow van foto’s van klanten die het desbetreffende product dragen. De klant kan een e-mail naar Zilt sturen met een foto en een reactie en het team van Zilt kan dit op de pagina verwerken. Tegenwoordig zijn er veel technologieën en programma’s om foto’s mooi te bewerken, waardoor consumenten een bedrijf soms minder goed geloven. Door middel van het toevoegen van foto’s van klanten kunnen anderen het product op een andere, wellicht iets ‘echtere’ manier zien. De klant kan hier een zin toevoegen die onder de foto komt te staan. Hiermee wordt het principe van sociale bewijskracht weer gebruikt. Zoals ik al zei, zijn er genoeg programma’s om foto’s mee te bewerken, maar uiteindelijk wil de klant ook meningen en ervaringen van andere klanten kunnen lezen én zien.

d.png

Tot slot denk ik dat Zilt met mijn derde principe schaarste iets extra’s moet gaan doen. Omdat de eigenaresse alles met de hand maakt, en dit veel tijd kost, is er soms ook daadwerkelijk een schaarste aan producten. Zodra er op de productpagina’s wordt aangegeven hoeveel er van dat product nog is, laat je zien aan klanten dat het product schaars is. Hierdoor kan de klant het idee krijgen dat er snel gehandeld moet worden. Je zet als het ware een soort druk op de klanten om het te kopen, omdat ze anders te laat zijn. Tegenwoordig willen consumenten origineel zijn, maar tegelijkertijd willen ze alles hebben wat bekende influencers ook hebben of wat op dat moment in is en goed wordt verkocht.

as.png

Al met al denk ik dat Zilt heel goed opweg is, maar toch nog wat kleine puntjes kan verbeteren. Zoals te zien is, heb ik niet alle principes behandeld, omdat Zilt de overige principes goed heeft uitgevoerd. Zilt is hip en upcoming en heeft een goede kans om een grote speler op de markt te worden. Ga jij sneller tot conversie over als deze principes aan de site worden toegevoegd? Ikzelf hoef dan zeker nog maar 58 seconde na te denken over de aanschaf van die ene mooie ring ;-).


Ben je al overstag om een mooi sieraad van Zilt Amsterdam te kopen? Klik dan nu hier en treat yourself!
En wil je weten wie ik ben? Lees dan deze blog!

Foto’s by Zilt Amsterdam.


Reactie van Sabien van Zilt Amsterdam:

“Dankjewel Lotte voor de leuke blogpost, complimenten en adviezen. Sommige adviezen waren ons al bekend, zoals de nieuwsbrief, maar zullen we zeker nogmaals bespreken door de leuke motivatie van je advies. Andere adviezen, zoals de klantfoto’s, waren zeer vernieuwend en passen perfect bij onze nieuwe website. We gaan ermee aan de slag. Heel erg bedankt!”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s