Persuasive design bij dagjeweg.nl

Hoe fijn is het dat als je even lekker een dagje erop uit wilt, maar je weet niet wat, er heel makkelijk gewoon één site is waarop alle mogelijke uitjes staan bij jou in de buurt? Super fijn natuurlijk. Dagjeweg.nl is zo’n site. Het concept van dagjeweg.nl is heel sterk, alleen aan het design van de website kan nog wel veel verbeterd worden. De website van dagjeweg.nl zou veel succesvoller kunnen zijn dan dat het nu is als mensen daadwerkelijk heel gemakkelijk een uitje kunnen vinden wat bij hen past en gemakkelijk zich over de site kunnen verplaatsen. Maar hoe dan en wat moet er verbeterd worden?

 

Het persuasive design van dagjeweg.nl is nog niet optimaal. Persuasive design betekent eigenlijk niets meer dan een overtuigende opmaak. Als je een persuasive design hebt, beïnvloedt je mensen gemakkelijk en overtuig je ze sneller tot conversie. Dit is dus belangrijk om te doen, zodat je bereikt wat je wilt bereiken. Dagjeweg.nl ligt onder de maat als het gaat om het toepassen van persuasive design. Ten eerste is het geen aantrekkelijke site. Het design is niet heel mooi. Ten tweede kunnen mensen die deze site gebruiken om een uitje te zoeken, niet snel het perfecte uitje vinden. Ook is het een onduidelijke site met geen duidelijke navigatie.

 

De conversie van dagjeweg.nl is heel simpel: dat mensen een dagje uit gaan kopen. De uitjes kopen gaat niet via dagjeweg.nl maar deze linken (meestal) door naar de site van het uitje zelf (www.blueboat.nl, zie foto).

Schermafbeelding 2018-01-14 om 17.05.45Maar dagjeweg.nl zou ook conversies voor henzelf kunnen beginnen, namelijk een nieuwsbrief. Als zij zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelen die de nieuwsbrief willen ontvangen, houden ze bezoekers op de hoogte en geïnteresseerd. In de nieuwsbrief zouden zij bijvoorbeeld acties aan kunnen geven, nieuwe uitjes of populaire uitjes. Ook kunnen ze in de nieuwsbrief inspelen op de seizoenen. Zo hebben ze de conversie ‘aanmelden voor de nieuwsbrief’. Ook kunnen ze gewoon de aanmeldingen voor de uitjes als conversie zien. Wel kunnen ze nog meer proberen samen te werken met de bedrijven van de uitjes, zodat ze zelf er nog meer aan kunnen verdienen.

 

Het uiterlijk van de site is niet heel mooi. Het kleurgebruik is te heftig en het lettertype te standaard. Ook staan er soms wel hoofdletters en soms niet. Dit leidt af van het uiteindelijk doel waarom mensen op de site komen.

Schermafbeelding 2018-01-14 om 17.12.00

Ook staan er nergens keurmerken op de website. Als dat er wel zou staan, zouden mensen veel sneller de site en het uitje vertrouwen. Nu zijn ze misschien bang dat het niet leuk is, of misschien wel niet veilig of gevaarlijk. De autoriteit op de site mag wel worden verbeterd. Dit geeft mensen een goed gevoel en verhoogt de conversie.

Schermafbeelding 2018-01-14 om 17.14.44

Omdat de aankoop van de uitjes dus via de website van de uitjes zelf gaat, kan dagjeweg.nl niet heel veel aan consistentie doen. Dit gaat via de website zelf en verschilt ook waarschijnlijk per website en dus per uitje. Wel kan dagjeweg.nl een nieuwsbrief inzetten. Naast dat dit dus een goede manier voor conversie is, is het ook goed voor de consistentie. Mensen weten op deze manier meer over de site en worden op de hoogte gehouden. Zo vergeten ze de site niet en blijven met een goed gevoel de site maar steeds weer bezoeken. Dat de aankopen via doorgelinkte websites worden gedaan, heeft ook voordelen. Zo kan de bezoeker vinden dat de aankoop niet vertrouwelijk ging, maar omdat hij weet dat er nog veel meer anderen uitjes op dagjeweg.nl staan, kan deze gewoon terugkomen en een ander uitje zoeken. De bezoekers weten dat het dan via een andere website gaat.

 

De sociale media van dagjeweg.nl is ver te zoeken. Om de consensus te verhogen, kunnen ze deze gemakkelijk inzetten en doorlinken vanuit de website (en de nieuwsbrief). Mensen kunnen hun reviews achterlaten op sociale media (wat ze veel sneller doen dan op de website zelf) en zo kan dagjeweg.nl veel grotere naamsbekendheid krijgen en een positievere naam. Ratings hebben ze al op de website, maar dat mag wel uitgebreider. Hetzelfde geldt voor de reviews.

Schermafbeelding 2018-01-14 om 17.21.31

Schermafbeelding 2018-01-14 om 17.21.48

Bij deze screenshots zie je dat de rating maar bij één van de drie uitjes staat en bij de reviews staat er één zin. Als mensen twijfelen over een uitje vinden ze het vaak fijn om hele reviews te lezen van verschillende mensen en niet alleen een cijfer of een sterretje te zien. Want wat was er zo leuk en wat was er minder leuk?

 

Verder is het belangrijk dat mensen snel een uitje vinden die bij hen passen en die ze leuk vinden. Dit heeft te maken met filtering op de website. Wat goed is, is dat mensen kunnen kiezen uit een bepaald thema voor een uitje (romantisch met je partner, familiedag, outdoor etc.) en kunnen kiezen uit een provincie. Maar zelfs als je beide gekozen hebt, is er nog in grote mate keuze uit een uitje. Dit vinden mensen tegenwoordig irritant en dan hebben ze geen zin om tussen al die duizenden uitjes te gaan zoeken want dat duurt veel te lang.

Schermafbeelding 2018-01-14 om 17.26.20

Schermafbeelding 2018-01-14 om 17.26.38

Schermafbeelding 2018-01-14 om 17.38.19

Dagjeweg.nl is dus een heel goed concept, maar met het persuasive design kunnen ze nog veel verbeterpunten oppakken. Het is nog niet echt een overtuigende website en dat kunnen ze wel worden.

 

Bronnen foto’s: http://www.dagjeweg.nl 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s