Een duw richting de juiste sneaker

Bij sneakerfans inmiddels een bekend begrip: de sneakerstore Bijsmaak uit Nijmegen. Zij bieden exclusieve sneakers aan van toffe merken zoals New Balance, Asics, Kangaroos en nog veel meer. Zij hebben een groot bereik op Facebook en Instagram met zoveel 22.000 volgers op Instagram en 140.000 op Facebook. Het is ook duidelijk te zien dat Bijsmaak hierin veel in investeert. Dit is te zien aan het aantal gesponsorde berichten, maar ook aan de kwaliteit van de content. Bijsmaak scoort dus goed op het online bereik en de exclusiviteit van het aanbod aan sneakers, maar na een analyse van de website blijkt dat zij weinig tot niet investeren in conversie optimalisatie.

Als eerst valt op dat er geen overtuigingsprincipes worden toegepast en dat de consument niet geholpen of overtuigd wordt om de juiste sneaker te vinden. Door middel van een analyse van de website en concurrentie zijn onderstaande punten naar boven gekomen als verbeterpunten voor het optimaliseren van de conversie. Voor deze analyse is er naar een conversiedoel gekeken en dat is het plaatsen van een product in de winkelwagen.

Homepage Bijsmaak

Schermafbeelding 2018-01-17 om 12.44.41

1.1 Screenshot homepage Bijsmaak.com

Er is mij een aantal aspecten opgevallen die Bijsmaak direct zou kunnen verbeteren. Als eerst ontbreekt het unieke voordeel van de webshop. De meeste webshops hebben dit helemaal bovenaan geplaatst zoals in onderstaande afbeelding te zien is op de website van Sneakerbaas. Hier zou Bijsmaak kunnen plaatsen dat er gratis verzendkosten zijn bij een bestelling boven de €80,- en als een bestelling voor 17:30 wordt geplaatst het dan de volgende dag bij de consument thuis is. Op de homepage van Bijsmaak wordt er door middel van een diashow een aantal sneakers uitgelicht, maar daar ontbreekt een call to action knop. Zoals in het voorbeeld van Sneakerbaas (afbeelding 1.2) wel te zien is. Bij interesse in de sneaker moet de consument die nu zelf gaan opzoeken.

 

Schermafbeelding 2018-01-17 om 13.19.11

Afbeelding 1.2 Screenshot Homepage Sneakerbaas.nl

 

Productpagina Bijsmaak

De consument heeft een toffe sneaker gevonden en drukt erop om meer specificaties en meer foto’s te bekijken van de sneaker. Op de productpagina zien wij een aantal positieve punten zoals de foto’s, beschikbare maten en zelfs een maattabel voor het aangeboden merk. Dit zijn vooral punten waarbij de kans op retour wordt verkleind.

Schermafbeelding 2018-01-12 om 14.59.34

Afbeelding 2.1 Screenshot productpagina Bijsmaak.com

Wat ontbreekt is het overtuigen van de consument om de sneaker daadwerkelijk in de winkelwagen te plaatsen en af te rekenen. Een punt dat verbeterd zou moeten worden, is het geven van informatie over verzendkosten, bezorgtijden en het gratis retour sturen. Op het moment dat de bezoeker een sneaker in de winkelwagen plaatst, is hij nog steeds niet op de hoogte van dit soort belangrijke informatie. Tenzij de bezoeker helemaal naar beneden scrolt, maar de kans is groot dat dit niet gebeurt. Behalve dat de informatie belangrijk is voor de bezoeker, is het ook een duwtje naar de winkelwagen toe. Door zoveel mogelijk te benadrukken dat de bezorgtijden, kosten en het retour sturen erg voordelig zijn voor de bezoeker, wordt de drempel om een aankoop te doen een stuk lager. In onderstaande afbeelding heb ik naast het product een overzicht geplaatst van alle informatie die de bezoeker nodig heeft. Door dit ernaast te plaatsen, wordt de bezoeker gerustgesteld en worden twijfels weggenomen door aan te geven hoe makkelijk de sneaker te bestellen is.

Naamloos-1

Afbeelding 2.1 Aangepaste productpagina

Beïnvloedingprincipes Cialdini

De beïnvloedingprincipes van Cialdini zijn aspecten die een webshop kan toepassen om de conversie te verhogen. Meer over Cialdini kunt u hier lezen in mijn artikel ‘Het Cialdini effect’. Voor Bijsmaak heb ik gekeken of zij enkele principes van Cialdini kunnen toepassen of meer kunnen benadrukken op de website.

schaarste

Bijsmaak verkoopt een aantal exclusieve sneakers en kledingstukken die nergens anders te vinden zijn. De sneakerjagers willen deze hebben, maar momenteel wordt er nog niet benadrukt wat het beschikbare aantal is. Door aan te geven dat er nog een select aantal aanwezig is, verhoogt dit de kans op een snellere aankoop. De sneakerjager voelt de druk om de sneaker zo snel mogelijk te kopen, uit angst om net mis te grijpen.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 17.37.28

Consistentie

Bijsmaak trekt momenteel vooral veel bezoekers aan vanwege de populariteit op social media. Op social media komen natuurlijk de sneakers naar voren die worden gepromoot door middel van beeldmateriaal. Dat ziet eruit zoals op onderstaande afbeelding. De sneaker wordt goed in beeld gebracht, er zijn tatoeages op beeld en het eigen kledingmerk VWPXBSMK is te zien. En dit is hoe al het beeld van Bijsmaak op social Schermafbeelding 2018-01-17 om 19.21.37media wordt geplaatst. Als de bezoeker vanaf Instagram of Facebook naar de webshop toegaat, dan is dat gevoel weg en zien wij alleen nog de sneakers in beeld. De mensen die vanuit social media op de website komen, kunnen teleurgesteld de website verlaten, omdat het gevoel ontbreekt. Bijsmaak zou dus meer het gevoel dat zij uitbeelden op social media moeten overbrengen naar de website.

 

Sociale bevestiging

Als mensen twijfelen over de conversie, hebben zij een extra duwtje nodig richting de juiste sneaker. Dit kan door buttons aan de sneakers toe te voegen zoals ‘populair’, ’nieuw’ of ‘exclusief’. In onderstaande afbeelding heb ik de buttons toegevoegd aan enkele sneakers op de webshop. De kans is groot dat de conversie hierdoor stijgt bij een populair product door gebruikers die niet altijd op de hoogte zijn van de laatste trends. terwijl de buttons ‘exclusief’ en ‘nieuw’ juist de sneakerverzamelaar aanspreekt.

Schermafbeelding 2018-01-12 om 14.49.43

Een ander belangrijk aspect hierin is het lezen van reviews. Als zoveel mensen tevreden zijn over het product en de webshop, dan wil een bezoeker dit ook beleven. Bijsmaak heeft ontzettend veel positieve reviews, maar benadrukt dit niet. Momenteel Staat dit onderaan de pagina gepositioneerd. Als Bijsmaak dit meer naar voren plaatst en goed in beeld brengt is de bezoeker geneigd om eerder een aankoop te doen.

Sympathie

Bijsmaak kan het principe sympathie beter hanteren als zij proberen dicht bij de vriendengroep van een bezoeker te komen. Door deelopties toe te voegen aan het product kan een persoon zijn nieuwste aankoop direct laten zien aan zijn omgeving. De sneakerverzamelaar wil graag direct zijn nieuwe exclusieve sneaker willen showen. Als hij dit doet op zijn Instagram- of Facebookprofiel dan is er een grote kans dat er door iemand uit zijn vriendengroep een conversie zou plaatsvinden. Momenteel heeft Bijsmaak wel een aantal buttons op de website staan, maar die werken niet. Het is niet mogelijk om het product te delen via de buttons op de website. Op onderstaande foto heb ik nieuwe social media buttons geplaatst. Hierdoor kan de consument gemakkelijk zijn laatste aankoop delen met zijn vriendengroep.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 11.07.04

 

Conclusie conversie optimalisatie

Door bovenstaande punten aan te passen stuurt Bijsmaak de bezoeker meer naar een conversie toe. De gebruikservaring gaat omhoog op de website en de bezoeker voelt geen onduidelijkheid meer over bezorgkosten, verzendkosten en retour. Het grote bereik op social media in combinatie met een geoptimaliseerde webshop gaat voor een hoger conversiepercentage zorgen. Mijn advies aan Bijsmaak is om dit geheel toe te passen en daarna met A/B Testen bekijken of er nog verschillen zijn met positionering en kleurgebruik.

Bovenstaande punten lijken kleien aanpassingen, maar dit kan leiden tot een hoger conversiepercentage en klanttevredenheid.

Zou jij ook je website willen laten analyseren, of zijn er vragen naar aanleiding van dit artikel? Dan is het mogelijk om een reactie achter te laten of mij een mail te sturen naar garderl001@hva.nl 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s