Hoe persuasive design je website kan versterken

De Lagarde is een dochterwebsite van de VARAgids. Hierop zijn recensies, artikelen en een podcast te vinden die voornamelijk over films en series op streaming services gaan. Denk aan Netflix, Amazon Prime en HBO. In hun eigen woorden:

“De Lagarde viert de populaire cultuur! Bij ons vind je alles over tv-series, film, muziek, talkshows, web-highlights en televisie (vooral streaming), op een slimme manier geduid en geselecteerd.”

De redactie van de VARAgids schakelt een aantal vaste freelancers in, maar levert zelf ook stukjes. Een aantal artikelen komen oorspronkelijk uit de VARAgids. De hoofdredactie van de VARAgids was ook verantwoordelijk voor een de Lagarde-radioprogramma, die tevens als podcast verkrijgbaar was. Er werd ook een semiregelmatige ‘filmclub’ georganiseerd in Amsterdam, waarbij bezoekers van de site exclusieve voorpremières konden bijwonen. De laatste hiervan lijkt in november te zijn geweest.

Conversiedoelen

De voornaamste conversiedoelen van de Lagarde zijn:

  • Verkeer op de website
  • Lezen van artikelen
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief (‘weekend-update’)
  • De Lagarde volgen op social media (voornamelijk Facebook, maar ook Instagram en Twitter)
  • Berichten van de Lagarde delen op social media of reageren op berichten (engagement)

Voorheen:

  • Filmclubleden werven
  • Podcast/radioprogramma luisteren

De conversiedoelen met betrekking tot social media bedienen de conversiedoelen voor meer verkeer en ‘clicks’. Omdat de Lagarde onderdeel is van de VARA en daarmee het Nederlands publiek omroepbestel, worden ze deels gefinancierd door subsidies en hebben ze geen advertenties. Bij commerciële websites is dit doorgaans de drijvende kracht achter conversiedoelen; de Lagarde moet zich verantwoorden bij de publieke omroepbaas om gefinancierd te blijven. Daardoor blijven het aantal bezoekers en ‘clicks’ dus alsnog de belangrijkste conversiedoelen. De nieuwsbrief is ook van belang, omdat het ervoor zorgt dat bezoekers terugkomen en de Lagarde houden als voornaamste bron van informatie over films en series. Voor veel websites is de nieuwsbrief ook een handige tool om e-mailadressen te verzamelen voor toekomstige reclamecampagnes en dergelijke. Of de Lagarde dat ook doet, is niet bekend.

Social

Bij een website als de Lagarde, die met veel concurrentie te maken heeft, is een sterke positie op social media van groot belang, vooral als het gaat om sociale bewijskracht (R. Cialdini[1]). Concurrentie is lastig te meten, omdat veel van de concurrenten veel meer bieden dan alleen recensies over films en series. De Volkskrant doet op dat gebied hetzelfde, maar kun je verder niet vergelijken met de Lagarde. Op zich doet de Lagarde het niet slecht op Facebook, met zo’n 19.500 likes. Simpele nieuwsberichten over populairdere series, zoals Homeland of The Walking Dead krijgen aanzienlijk meer ‘likes’ dan wat meer diepgaande, analyserende artikelen, waarmee de Lagarde zich toch wil onderscheiden: .

Twee voorbeelden van populaire posts van de Lagarde op Facebook. 

3

Een artikel met meer diepgang, maar minder likes. 

Community

Dit zorgt een beetje voor een identiteitsprobleem. In opzet is De Lagarde een website die inspeelt op een niche, namelijk hoogopgeleide film/serie/muziekliefhebbers, die graag analyses van media lezen en ze nabespreken. Facebook geeft hier wel ruimte voor, maar die lijkt niet benut te worden. Dit brengt ons op een van de aspecten waar de Lagarde tekortschiet, namelijk het betrekken van de lezer. Op de website is er geen mogelijkheid om te reageren. Nu is het begrijpelijk dat een nieuwe website geen lege reacties wil hebben, omdat dat er dan juist weer ‘leeg’ uitziet. Maar voor een website wiens artikelen discussie oproepen, is het zonde om daar niet op in te spelen. Het zou namelijk voor een ware ‘community’ kunnen zorgen, iets wat lastiger is op Facebook, door het wijde net dat je daar uitgooit. Om een goede community te krijgen, moet je de juiste mensen zien te bereiken, in dit geval de niche. Door op Facebook populariteit te vergaren voor je website door daarbij zoveel mogelijk mensen te bereiken, houdt je uiteindelijk geen wederkerende bezoekers over. Omdat de kern van de website niet overeenkomt met de boodschap die je naar buiten brengt.

Wie is wie

De Lagarde ontbreekt ook in autoriteit (R. Cialdini[2]). Niet omdat de auteurs incapabel zijn, in tegendeel. Qua inhoud is de Lagarde prima in orde. Er is echter verbetering nodig in de presentatie van de auteurs. De lezer heeft namelijk geen flauw idee wie zijn. De namen staan wel boven de artikelen, maar verder zien of lezen we niets over hen. Robert Gooijer is een van de auteurs die regelmatig bijdrages levert aan de Lagarde. Op de website staat verder niets over hem. Als ik zijn naam opzoek, zie ik dat hij al meer dan zestien jaar ervaring heeft met freelance schrijfwerk en vele interviews heeft gedaan. Dit maakt hem betrouwbaarder dan een willekeurige, naamloze freelancer. Als oplossing zou ik op zijn minst ‘wie is de auteur-pagina’s’ aanmaken, met een korte biografie. Ook vanwege de subjectiviteit van recensies, is het voor de lezer handig om de referentiekaders en invalshoeken van de schrijvers te begrijpen. Om hierop voort te borduren, zou ik de auteurs een veel groter onderdeel van de website maken. In de reacties kunnen lezers daar dan ook op intelligente wijze mee in discussie gaan. Zo ontstaat er conversatie, wat leidt tot relaties, waardoor lezers terugkeren. Een goed voorbeeld hiervan is het Amerikaanse AV Club, die van elke aflevering van veel series een aparte, uitgebreide recensie schrijven. In de reacties gaat het gesprek verder. Ook weten de lezers met wie ze te maken hebben qua auteur, waardoor ze de kritieken ook beter begrijpen. Tot slot zorgt dit voor meer clicks, omdat lezers een reden hebben om terug te keren naar een artikel, voor de nieuwe reacties die zijn verschenen.

5

Reacties op een aflevering van Star Trek Discovery op AV  Club

Deze punten hebben beiden invloed op de belangrijkste conversiedoelen van de website, namelijk om in de lange termijn meer vaste bezoekers te hebben. De strategie om via Facebookberichten mensen te bereiken, is een kortetermijnoplossing. De doelgroep die de Lagarde ambieert zit misschien in die enorme moot van Facebookgebruikers, maar ze moeten wel een goede reden hebben om te blijven. Ik geloof dat langzaamaan een hechte community opbouwen, met auteurs die hier onderdeel van zijn.

Bronnen

[1] https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-psychologie-van-het-overtuigen-sociale-bewijskracht

[2] https://www.marketingfacts.nl/topic/de-be%C3%AFnvloedingsprincipes-van-cialdini

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s