Je verwacht net even iets meer: Primark kan nog veel halen uit persuasive design

Primark is een kledingwinkel waar zowel de modefans als koopjesjagers van houden. Het is de winkel waar zij naar toe gaan voor de laatste looks zonder te veel geld uit te geven. Ze bieden een gevarieerde collectie producten aan. Kleding voor baby’s, kinderen, dames en heren, maar ook woondecoratie, accessoires, beautyproducten en snoep.

Online wordt het assortiment op een leuke manier aan de consument getoond, om hen op die manier aan te sporen naar de fysieke winkels toe te gaan en de producten aan te schaffen. Dit doen ze door middel van artikelen met een leuk verhaal en foto’s van verschillende looks die je zou kunnen samenstellen. Je kan je eigen favoriete verlanglijstje maken, je eigen outfits samenstellen en je kunt jouw Primark-looks delen met de andere liefhebbers van Primark. De beste looks kunnen zelfs prijzen winnen.

De Primark staat  dus vol met artikelen waarin zij hun nieuwe producten presenteren. Deze artikelen worden altijd geschreven door Style Editor Jodie Jones. Primary wil met deze artikelen bereiken dat mensen de content gaan delen met hun sociale netwerken en dat ze uiteraard de artikelen verder consumeren (lezen), om het aantal volgers (lezers/delers) te verhogen.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 15.44.57

Maar wie is in godsnaam Jodie Jones? Moeten wij haar ergens van kennen, naast dat ze de Style Editor is van Primark? Niemand weet precies wie zij is en wat zij verder met haar leven doet, dus waarom zou ik eigenlijk iets van haar aannemen?

Primark zou met haar artikelen veel meer kunnen inspelen op de beïnvloedingsprincipes: sympathie en sociale bewijskracht. Want wat ze nu doen is alleen inspelen op autoriteit, door aan te geven dat de artikelen zijn geschreven door een Style Editor. Wat aan zou moeten geven dat Jodie Jones weet waar ze het over heeft. Maar wat als je dit combineert met een influencer? Die net zo veel afweet van styling en mode? Primark zou er goed aan doen om één of meerdere influencers te laten binden aan het merk. Je kunt hen als eerste kennis laten maken met de nieuwste collectie, zodat zij hier vervolgens over kunnen vloggen en bloggen. De gemaakte content post je vervolgens op de website. De bekende YouTubers van Nederland hebben vele geliefde  volgers, dus als zij door hebben dat iemand zoals Monica Geuze bijvoorbeeld gebonden is aan het merk Primark, zal Primark binnen de kortste keren een stijging hebben in hun conversiedoelen.

verbetering2

Als je op de producten pagina terecht komt zie je bovenaan een aantal mogelijke filters waarop je kunt zoeken naar producten: alles/dames/mannen/kinderen/home/beauty. Hierdoor lijkt het alsof alle producten heel onoverzichtelijk door elkaar staan je niet kunt filteren op bijvoorbeeld ‘dames broek’

Schermafbeelding 2018-01-18 om 16.02.58

Maar als je op het icoon klikt wat in een bolletje, links in je scherm, staat weergeven – dan kan je opeens wel specifieke filters instellen om op te zoeken. (Hier kwam ik dus toevallig achter omdat ik het al vreemd vond dat alles zo door elkaar stond, maar het is dus niet duidelijk voor de consument.) Dus hoezo krijg je die optie niet gelijk in het menu waar je ook kan aangeven of je voor dames of heren aan het kijken bent? Maak het zo makkelijk mogelijk voor de consument.

Mijn volgende punt gelijk, is dan ook, waarom kan ik niet online bestellen? Ik begrijp dat er conversiedoelen zijn die in de winkel (fysiek) behaald dienen te worden maar, wat als ik gewoon echt geen tijd heb om langs de winkel te gaan? Om wat voor reden dan ook. Geef consumenten de mogelijkheid om online te kunnen bestellen, je verhoogt daardoor de kansen op het aanschaffen van producten. En neem daarin mee dat je inspeelt op wederkerigheid. Geef de klanten bijvoorbeeld een service dat hun producten gratis worden bezorgd boven een bepaald aankoopbedrag, of geef ze een online kortingsvoucher van 10% bij de eerste bestelling die zij plaatsen. Consumenten willen graag een gunst leveren in ruil voor een dienst, dus maak daar gebruik van.

verbetering3

Wat je vervolgens hieronder op de foto kan zien is alle informatie die er wordt weergeven als je een artikel aanklikt. Je kan op het symbol van de ster klikken om het artikel toe toevoegen aan je favorietenlijstje- of je kan het artikel gebruiken om een outfit samen te stellen door op het symbol van de kledinghanger te klikken.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 16.12.22

Meer dan de prijs kan ik verder niet zien. Is het artikel nog in voorraad? In welke maten is dit artikel beschikbaar? En hoe veel van maat M is er dan bijvoorbeeld nog in de winkel- of eventueel in andere vestigingen? Als er weinig stuks zijn van een bepaald artikel, dan willen mensen het sneller hebben. (Schaarste, Cialdini) Het zou dus maar een hele kleine aanpassing (toevoeging) zijn op de website, maar het kan enorm bijdragen aan het behalen van de commerciële doelen. Zie hieronder een voorbeeld:

verbetering1

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s