Persuasive design essentieel voor webshop conversies

on

Een felgekleurd, knipperend in Comic Sans geschreven logo. Enorm veel tekst en grote, lelijke plaatjes op een regenboogachtergrond. Als je rond de millenniumwisseling oud genoeg was om een computer op te starten, weet je dat de gemiddelde website er zo uit zag. Gelukkig zijn we nu in een stadium waar je geen pijn aan je ogen krijgt bij het bezoeken van een website. We verwachten dat sites binnen een seconde laden, er uitgebreid de mogelijkheid is om je mening achter te laten en je via een chatbox contact kunt opnemen als je vragen hebt. Als dit niet mogelijk is, raak je geïrriteerd en neem je een bezoekje aan de concurrent. Dit wil je als bedrijf absoluut niet! Dus hoe kun je dit voorkomen?

De beïnvloedingsprincipes van Cialdini helpen daar bij. De principes zijn gebaseerd op persuasive design. Dit is letterlijk vertaald een ‘overtuigend ontwerp’. Door de beïnvloedingsprincipes toe te passen, zorg je er voor dat de websitebezoeker wordt overgehaald om een conversie uit te voeren.

Terwijl ik op zoek was voor kaartjes voor The Weeknd, kwam ik op kaartjes.nl. Deze webshop kan nog veel potentie behalen door middel van een persuasive design. Kaartjes.nl is een website waar je toegangskaartjes koopt voor uitjes in Nederland. De uitjes zijn verdeeld in twaalf categorieën. Dit zijn museum, pretpark, dierentuin, iets actiefs, attractie, beauty & wellness, festival, evenement, feest, theater, concert en film.  Bij veel uitjes profiteer je van een online korting.

Het belangrijkste conversiedoel is het kopen van een kaartje. Daarnaast kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief en informatie vinden over leuke uitjes in Nederland.

Het eerste wat mij opviel, was dat het niet mogelijk is om een review of recensie achter te laten bij de uitjes op de website. Deze functie zal de conversieratio flink verhogen, omdat mensen zich snel laten beïnvloeden als andere bezoekers ergens positief over zijn. Daarnaast is het een gemiste kans dat je je behaalde conversie niet kan delen. De naamsbekendheid kan verhoogd worden als mensen na het kopen van een kaartje voor een concert de optie krijgen om dit te delen op Facebook of een ander sociaal medium. Ook viel mij de inconsistentie op in het gebruik van content. De afbeeldingen hebben erg uiteenlopende formaten en ook de lengte van beschrijvingen varieert van 2 regels tot 15 regels.

Beïnvloedingsprincipe sympathie
Verkopers willen graag dat de bezoeker hen aardig vindt. Dit is logisch, want de verkoper wil dat de bezoeker wordt omgezet in een koper. Dit kun je bereiken door de bezoeker complimenten te geven. Kaartjes.nl zal een pop-up in beeld moeten brengen met ‘Goed gedaan! Nog twee kleine stapjes en je bent klaar’.

Dit zou er zo uit zien:

DesignCase_sympathie

Beïnvloedingsprincipe sociale bevestiging
Bij dit principe worden mensen door middel van een sociale bewijskracht overgehaald. Het is mogelijk dat een bezoeker twijfelt of een uitje wel leuk is. Om hier op in te spelen, zou kaartjes.nl bij de uitjes de bezoekersaantallen kunnen toevoegen. Dit zegt niet persé iets over de kwaliteit van de uitjes, maar als miljoenen mensen het uitje al hebben bezocht, zal het wel leuk zijn.

In plaats van zo:

DesignCase_Bezoekersaantallen

Zouden ze het zo kunnen doen:

DesignCase_Bezoekersaantallen2

Daarnaast mist ook de mogelijkheid om een rating achter te laten of een review te plaatsen. Dit zal de verkoop van kaartjes bevorderen, omdat mensen gevoelig zijn voor wat anderen van een uitje vinden. Als iets positief beoordeeld wordt zal iemand iets sneller kopen.

In plaats van zonder reviews:

DesignCase_Reviews1

Zouden ze reviews moeten toevoegen:

DesignCase_Reviews2

In plaats van zonder recensies:

DesignCase_Recensie1

Zouden ze de mogelijkheid om een recensie achter te laten moeten toevoegen:

DesignCase_Recensie2

Beïnvloedingsprincipe consistentie
Kaartjes.nl zou consistent in de lengte van teksten en het formaat van afbeeldingen moeten zijn.

Zo ziet het er nu uit:

DesignCase_Consistentie2

Zo zou het er uit moeten zien, met ongeveer even lange teksten en afbeeldingen:

DesignCase_Consistentie

Daarnaast komen volgens Cialdini conversies voort uit vertrouwen. Zo stelt Cialdini dat de consument minimaal drie keer met een merk in aanraking moet komen, voordat hij overgaat tot een aankoop. Kaartjes.nl zou de klant dus al aan zich kunnen binden door een pop-up in beeld te brengen, met korting op de eerst volgende aankoop als je je e-mailadres achterlaat (hierdoor schrijf je je indirect in op de nieuwsbrief).

Deze pop-up zou er zo uit kunnen zien:

DesignCase_Inschrijven


Beïnvloedingsprincipe wederkerigheid
Tijdens het kopen van je kaartje zou er iets mis kunnen gaan. Het zou ook kunnen dat de bezoeker een andere vorm van hulp nodig heeft tijdens het aankoopproces. Het is belangrijk dat kaartjes.nl de eerste stap zet om in contact te komen met de klant. Hij zal zich dan speciaal voelen. Vaak gaat de bezoeker niet zelf het contact aan, omdat dit veel moeite kost. In dat geval verlaat hij de site en vindt er geen conversie plaats. Het principe van Cialdini is gericht op ‘als de organisatie iets doet voor de consument, doet de consument iets terug voor de organisatie.’ Kaartjes.nl zou een live chat in beeld kunnen brengen als de klant lang bezig is met het bestelproces.

Dit is het standaard betaalscherm:

DesignCase_Chatfunctie1

Zo zou kaartjes.nl het kunnen toepassen:

 DesignCase_Chatfunctie2

 

Beïnvloedingsprincipe schaarste
Als ergens weinig beschikbaar van is, dan willen mensen het sneller hebben. Dit zou kaartjes.nl kunnen toepassen door bijvoorbeeld ‘Er zijn nog maar 10 kaartjes over’ toe te voegen op de website. Dit is niet bij elk uitje relevant, want bijvoorbeeld een uitje als Dierentuin Artis zal niet zo snel uitverkocht zijn. Het is wel relevant bij concerten, theatervoorstellingen en films.

In plaats van hoe het nu is:

DesignCase_Leftinstock1

Zouden ze de tekst ‘nog maar 10 beschikbaar!’ kunnen toevoegen:

DesignCase_Leftinstock2

 

Voor een start-up als kaartjes.nl kunnen de beïnvloedingsprincipes van Cialdini het verschil maken met de concurrenten. Als ze mijn adviezen opvolgen, zullen ze zien dat de conversie verhoogd en ze opvallen tussen al het ticketing verkoop geweld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s