Helder en Online in de Spotlights

De Helderse Vallei is voor de inwoners van Den Helder geen onbekende plek. Sinds de officiële opening op 12 juni 2010 is het natuur- en mileueducatief centrum het uitgaanspunt van Den Helder. Het centrum beschikt onder andere over een bezoekerscentrum, een kinderboerderij en een openluchttheater. Het is dé plek waar jong en oud samen komt, maar grijpt de organisatie wel alle kansen om optimaal onder de aandacht te komen?

Op dit moment zijn de activiteiten die georganiseerd worden voornamelijk gericht op jongste- en de oudste bezoekers. Denk aan dieren voeren en een lezing gegeven door de plaatselijke vogelwerkgroep. De doelgroep die de organisatie op dit moment al bereikt is onderdeel van generaties die niet tot nauwelijks actief zijn op het internet en/of mobiele apparaten. Het is daarom voor De Helderse Vallei cruciaal om hun website dusdanig te optimaliseren dat andere leeftijdsgroepen benaderd worden, waaronder de scholieren, millennials en volwassenen.

Concensus

Concencus, ook wel sociaal bewijs, is tegenwoordig erg belangrijk voor mensen. Je kan bijna iedereen erop betrappen dat hij of zij recensies bekijkt voorafgaand aan het boeken of kopen van iets. Dit is meteen het onderdeel dat ik zou aanpakken bij De Helderse Vallei. De organisatie heeft een eigen Facebookpagina en zijn natuurlijk ook te vinden op Google. Het is daarom erg slim om onder de activiteiten een recensieoptie toe te voegen en/of dit te koppelen aan de Google- of Facebookreviews. Op het moment dat een activiteit goed beoordeeld wordt door de vorige bezoekers zal dit voor vertrouwen zorgen bij de toekomstige klanten. Op dit moment is op de website van De Helderse Vallei geen enkele recensie te vinden.

reacties

Sympathie

Als je kijkt naar hoe De Helderse Vallei zich kan verbeteren op het niveau van sympathie is dit makkelijk te realiseren door de kopje agenda en activiteiten van elkaar te scheiden. Op dit moment staan deze onderwerpen op dezelfde pagina onder elkaar. Dit is vervelend als je snel op zoek bent naar het laatste nieuws, want dan moet je eerst helemaal naar beneden scrollen (langs alle activiteiten) voordat je op de plek van bestemming bent. Daarnaast is er op dit moment niet de mogelijkheid om activiteiten en nieuws te filteren. Alles staat door elkaar. Het zou erg handig zijn als er de mogelijkheid is tot sorteren op wanneer de snelste activiteit is en wanneer de laats geplande. Ook zou dit gesorteerd kunnen worden op laatst geplande. Dit zorgt ervoor dat je sneller vindt wat je zoekt en dit zal sneller tot conversie leiden.

agenda

Wanneer je verder kijkt naar het beïnvloedingsprincipe sympathie is het ook handig om een herinnering optie aan te bieden bij de activiteiten. Het kan voorkomen dat iemand weken vantevoren een activiteit plant en het zomaar vergeet. Het is een extra servicepuntje om een herinneringsmogelijkheid aan te bieden. Bij aanmelding van een activiteit geeft iemand aan of hij of zij een herinnering wenst te krijgen per e-mail. De sympathieke gevoelens voor De Helderse Vallei zullen toenemen. Dit kan ervoor zorgen dat iemand sneller aan het bedrijf zal denken en zich eerder nog een keer aanmeldt voor een activiteit (= conversie).

Consistentie

Iemand klikt op een activiteit en wil zich inschrijven. Heel goed natuurlijk! Maar bij het inschrijven voor een activiteit wordt er meteen gevraagd om heel veel gegevens; adres, emailadres en een telefoonnummer. Volgens (de beïnvloedingsprincipes van) Cialdini blijkt dat het tonen een groot bestelformulier mensen snel af zal schrikken. Het is logisch dat de organisatie deze gegevens nodig heeft, maar het is beter als er eerst alleen gevraagd zou worden om de naam en het e-mailadres en dan pas bij de volgende stap de rest van de gegevens vragen.

aanmelden

Wanneer men spreekt over een mate van consistentie op een website is dit bij de website van De Helderse Vallei ook te verbeteren door een kopje ‘ook interessant’ toe te voegen naast activiteiten. Op het moment dat een gewenste activiteit dan volgeboekt is of niet op een beschikbare datum valt, kan de bezoeker een andere activiteit bekijken. Wil de bezoeker toch graag echt een soortgelijke activiteit bijwonen? Dan is het voor De Helderse Vallei handig om een notificatie service toe te voegen. Zo kan een bezoeker zich aanmelden voor bepaalde activiteiten. Wanneer deze dan nog een keer georganiseerd worden, krijgt hij of zij hier bericht van. En kan iemand zich zo snel mogelijk aanmelden.

ook interessant + notificatie

Delen, Delen en Delen!

Sociaal actief we zijn het allemaal. We willen iedereen laten weten waar en wanneer we ergens aan mee doen. De Helderse Vallei is zoals eerdergenoemd actief op social media, zoals Twitter, Facebook en zelfs YouTube. Toch zijn alle berichten die op social media te vinden zijn over de organisatie zelf door hun geschreven. Door bij activiteiten en nieuwsberichten op de website een deelmogelijkheid toe te voegen, zal dit de merkbekendheid verhogen. Men deelt de website in hun social mediagroepen en je hoeft er als organisatie BIJNA niks aan te doen. Behalve natuurlijk de deelbuttons op de website te plaatsen!

delen

De Helderse Vallei is zo’n mooie organisatie. Het zou jammer zijn als deze kansen niet gegrepen worden. Hopelijk zullen deze voorbeelden snel in de praktijk gebracht worden en deze organisatie nog verder op laten bloeien.

Benieuwd naar meer artikelen die ik heb geschreven? Neem dan een kijkje bij mijn posts: Filter fun of Business? of Filter for Money!

 

Bron foto’s: De Helderse Vallei

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s