Wat kan augmented reality betekenen voor de digitale marketeer?

Ik kan me nog goed herinneren dat mijn eerste smartphone, de Samsung Galaxy Spica, een verbazingwekkende wereld voor mij opende. Op deze smartphone zat de toen nog revolutionaire app Layar. Layar was een app die gebruik maakte van de gps en camera van jouw smartphone om een digitale kaart om jou heen te maken. Met je telefoon kon je in realtime een soort van Google Maps ervaren door met jouw smartphone rond te kijken. Door Layar kwam ik voor de eerste keer in aanraking met Augmented Reality (AR) en was voor mij toen een ongeëvenaarde ervaring.

Augmented reality (AR) is een techniek die al een tijdje een opmars aan het maken. Een goed voorbeeld hiervan is de Sony Playstation EyeToy, een camera die je kon verbinden aan de Playstation 2 om met je lichaam minigames te spelen. Maar het groter publiek kent het toch wel van de Snapchatfilters van Snap, Inc. die in 2015 op de markt kwamen. Na de groeiende populariteit van Snapchat hebben veel bedrijven besloten meer geld en moeite te investeren in AR. Ook in de digitale marketing zijn er veel mogelijkheden om AR toe te passen. Maar hoe dan? Om dat beter uit te leggen heb ik een paar mogelijke toepassingen hieronder op een rijtje gezet.

LEGO dozen komen tot leven
Een goed voorbeeld van hoe AR de verkoop van producten kan stimuleren is de Digital Box van LEGO. LEGO heeft een AR-camera geplaatst in hun winkels waarmee klanten hun doos LEGO tot leven kunnen laten komen. Als de LEGO doos voor de camera wordt gehouden komt de inhoud virtueel tot leven boven op de doos. Deze toepassing is erg leuk in een winkel maar zou online nog meer toepassingen hebben. Bijvoorbeeld door met je smartphone objecten in 3d bekijken op je bureau om een beter idee te krijgen van de functionaliteit of hoe het zou staan bij je interieur. Dit brengt mij tot mijn volgende voorbeeld.

Lego-AR-Box-Augment

“Die bank past echt niet in jouw huis hoor”
Met de populaire ARKit van Apple heeft Ikea een nieuwe app op de markt gebracht genaamd “Place”. Met Place kan je eindelijk eens goed bekijken wat wel of niet in jouw huis past. De app scant eerst de vloer om vervolgens producten naar keuze op juiste schaal in jouw kamer te plaatsen. Hiermee stimuleert Ikea op een interactieve manier de verkoop van hun producten en staan ze tevens aan het voorfront van de AR-revolutie.

ikeaplace-TA

Een wel heel bijzonder bushokje
In 2014 had Pepsi MAX de wand van een bushokje vervangen met een groot HD-beeldscherm aan de binnenkant en een AR-camera aan de buitenkant. Voor de mensen die wachten op de bus leek het op een “normaal” raam maar al snel keken ze raar op als er opeens een tijger op het bushokje af rende. Iedereen was verrast door de gekke gebeurtenissen op het beeld en deelden het met hun vrienden en familie op sociale media. Pepsi speelde hier slim op in door de hashtag #LiveForNow het leven in te blazen en er creëerde met AR een virale marketingcampagne.

pepsi.0

Een modeshow op je bureau
In 2015 was de nieuwste collectie van modehuis Hector & Karger wel heel erg dichtbij. Lezers van een Pools modeblad konden de nieuwste collectie van dichtbij bekijken door het gebruik van een app genaamd “TAP2C”. Nadat de lezers met de app de voorkant van het magazine hadden gescand konden ze bij elke foto van de collectie een 3D model tevoorschijn toveren. De meeste online kledingverkopers plaatsen maar een paar foto’s van de kleding die ze verkopen en de kleding ziet er in realiteit vaak anders uit dan verwacht. Hector & Karger maakte slim gebruik van de technologie om hun fans een beter beeld te geven van de kleding en op een interactieve manier reclame te maken voor de nieuwe collectie. Deze techniek zou erg goed passen bij online winkels zoals ASOS en SSense.

AR zit in een opmars en het lijkt er niet op dat het snel stopt. Er zijn veel creatieve manieren om AR in te zetten bij digitale marketing. Veel mensen zijn marketing moe en hebben het gevoel dat ze gebombardeerd worden met reclame. Met AR kan je op creatieve wijze je doelgroep stimuleren om interactief bezig te zijn met jouw bedrijf of producten. En als ze hierdoor op sociale media positieve eWOM verspreiden is dat alleen maar mooi meegenomen.

Bronvermelding

Kastrenakes, J. (2014, 25 maart). Pepsi’s bus stop ad in London might be the best use of augmented reality yet. Geraadpleegd van https://www.theverge.com/2014/3/25/5545842/pepsi-bus-stop-ad-augmented-reality

O’Brien, C. (z.j.). LEGO Uses Augmented Reality To Make Models Come To Life. Geraadpleegd op 18 januari 2018, van http://thefutureofads.com/lego-uses-augmented-reality-to-make-models-come-to-life

Van Ringelestijn, T. (2017, 13 september). Nieuwe Ikea-app voor meubels testen in augmented reality. Geraadpleegd van https://www.bright.nl/video-van-de-dag/nieuwe-ikea-app-voor-meubels-testen-augmented-reality

Wat is Layar precies hoe werkt het? (2011, 14 november). Geraadpleegd van https://www.lindanieuws.nl/nieuws/wat-is-layar-precies-hoe-werkt-het/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s