Jesper Doorn

Ik ben Jesper en ik heb een obsessie. Net als veel van mijn leeftijdsgenoten heb ik de continue drang om de stroom van online informatie te volgen. Ik wil alles meekrijgen wat op social media te vinden is. Ik heb net zoals een groot deel van mijn leeftijdsgenoten last van fomo: fear of missing out.
Ik ga de komende tijd schrijven over verschillende vormen van marketing en relevante trends die hiermee te maken hebben. Mijn eerste artikel zal over ephemeral (kortstondig) marketing gaan. Deze nieuwe vorm sluit goed aan op de behoeftes en het gedrag van de huidige tieners omdat het een gevoel van urgentie en exclusiviteit triggert.

Ik kan mij gemakkelijk verplaatsen in hen omdat ik ook zo was, en misschien zelf nog ben. Toen ik een jonge tiener was ontdekte ik namelijk de immense schaal en opties van het internet. Naast Facebook, ging ik gebruik maken van YouTube en later kwamen daar nog Twitter, Instagram, Snapchat en andere social media bij. Ik wilde elk moment van de dag ‘goed’ benutten. Elk moment van de dag nieuwe informatie opnemen. Al snel merkte ik dat deze obsessie negatieve gevolgen voor mij had. Schoolprestaties liepen achteruit en ik spendeerde liever mijn tijd op het internet dan met vrienden.

Inmiddels ben ik een aantal jaren ouder en heb ik enige mate van zelfcontrole opgebouwd. Mijn obsessie voor social media en communicatie is een passie geworden, en daardoor ben ik ook Media, Informatie en Communicatie (MIC) gaan studeren. MIC sloot namelijk goed aan op de interesses; communicatie, marketing, media en design. Terugkijkend op mijn tienerjaren mag ik niet klagen. Uiteindelijk is alles goed gekomen (hoop ik) en bevalt mijn studie. Maar ik zie wel dat ik niet een uitzondering was en dat jonge tieners van nu in een nog heftiger online klimaat opgroeien.

Het is een interessante ontwikkeling in het marketinglandschap én in de maatschappij. Enerzijds voeren we namelijk marketingbeleid dat jongeren aanspreekt maar tegelijkertijd willen we de jeugd in bescherming nemen tegen de talloze prikkels waar ze elke dag mee te maken hebben. Hier kunnen jullie binnenkort meer over lezen in mijn artikelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s