Influencer marketing: zou je dat nou wel doen?

Anno 2018 lijkt er nog maar één juiste manier van marketing te bestaan: het inzetten van influencers. Elke organisatie uit welke branche dan ook lijkt deze trend te volgen. Maar betekent dit dan dat elke nieuwkomer hieraan mee moet doen? Of zijn we ook een keer influencer-moe? Kennen we het trucje onderhand niet, en werkt dit trucje wel voor elk bedrijf? Raken we niet verzadigd van alle kiekjes aan de Amsterdamse grachten met dat éne hippe horloge, waarvan het merkje ‘toevallig’ ook nog getagd is? #blessed.

Hoe werkt het?
Je gaat als bedrijf een samenwerking aan met een zogenaamde ‘social influencer’. Deze internetverschijning promoot jouw product of dienst op social media. Dit kan via een vlog op YouTube, een Instagrampost of misschien wel een Snapchatstory. Hun leven bestaat vaak uit veel leuke reisjes, latte’s met hartjesfiguren en last but not least vooral mooie spullen. Hun volgers krijgen het idee dat ze hen kennen omdat ze zoveel delen uit hun leven. Dit maakt dat er een vertrouwensband ontstaat en de volgers het advies van de influencer opvolgen. Als zij zo te spreken zijn over die oogcrème of dat paar sportschoenen, dan maakt dat het aantrekkelijk voor de consument om het product ook aan te schaffen.

Vertekend beeld
Influencer marketing kan dus zeker werken. Sterker nog: er is genoeg bewijs en er zijn genoeg voorbeelden om dit te onderbouwen. Maar of dit dan betekent dat elk bedrijf aan deze vorm van marketing moet doen? Nee. Influencer marketing is enorm gegroeid de laatste jaren, maar dit kan ook als een nadeel werken. Uit een experiment van zes derdejaarsstudenten Media, Informatie & Communicatie blijkt dat je een social influencer gemakkelijk zelf kan creëren. Zij maakten een account aan, schoten foto’s van een meisje in hippe outfits in Amsterdam en hadden volgens Folia binnen twaalf weken tienduizend volgers in the pocket. Inclusief samenwerkingen met merken, die geen enkel onderzoek deden naar de persoon achter het account. Dit om te bewijzen hoe gemakkelijk je op socialmedia een vertekend beeld kunt schetsen.

accounts-applications-apps-267350

Influencer marketing verliest z’n kracht
Als iedereen zo gemakkelijk influencer kan worden, dan is deze vorm van marketing niet erg betrouwbaar. De kracht van influencer marketing ligt bij het gevoel van een digitale vriend of vriendin. Volgens Rocco Stallvord van influencer-bureau ‘We Are First’ staat de geloofwaardigheid van de influencer dan ook voorop. Als iemand geloofwaardigheid uitstraalt, dan wordt er vertrouwen, autoriteit en uiteindelijk ook bereik opgebouwd. Door het trucje, dat de studenten ontdekten, vervalt de geloofwaardigheid van de influencercommunity volledig.

Onzekerheid
Daarnaast is de consument kritisch op influencers omdat ze mediagebruikers regelmatig onzeker maken met het ‘perfecte plaatje’ dat geschetst wordt. Vorig jaar is zelfs uit een Brits onderzoek gebleken dat Instagram een slecht effect heeft op de gezondheid van jongeren. Ze krijgen het gevoel dat ze niet goed genoeg zijn en worden er nerveus of depressief van. Van slaapproblemen tot eenzaamheid: social media zorgt zeker niet alleen maar voor entertainment.

Verschillende soorten influencing
Naast het feit dat de behoefte van de consument verschuift, is influencer marketing simpelweg niet weggelegd voor elke organisatie. Een bedrijf dat veel naamsbekendheid wil generen kan veel hebben aan een samenwerking met een influencer met 100.000 volgers. Hier heb je echter wel flink budget voor nodig. Volgens social mediabedrijf Scooperz moet je denken aan tarieven tussen de 1000 en 2000 per post of video. Daarentegen kunnen macro-influencers (met minstens 50.000 volgers) weer minder effect hebben als het doel van je organisatie engagement creëren is. Een onderzoek van Markerly laat namelijk zien dat een groter aantal volgers op Instagram, een lager aantal commitmens veroorzaakt. Accounts met minder dan 1000 volgers hebben een gemiddelde van 8% likes en 0,5% comments. Accounts met meer dan 10 miljoen volgers hebben een gemiddelde van 1,6% likes en 0.04% comments. Niet heel effectief als je graag voor engagement en interactie wil gaan. Wat je dan kan doen is gebruik maken van een andere, nieuwere trend: de nano- of micro-influencer. Een nano-influencer heeft volgens Frankwatching tussen de 500 en 5000 volgers. Een micro-influencer werkt op iets grotere schaal met zo’n 5000 tot 50.000 volgers. Voor ieder wat wils dus.

Klaar voor de volgende stap
Influencer marketing is dus (nog) niet stervende en kan voor sommige bedrijven met specifieke doelen zeker werken. Maar nadenken over alternatieven in de toekomst is cruciaal. Zo moeten we rekening houden met de drie factoren die de kracht influencer marketing verzwakken: de geloofwaardigheid van de influencers die onder andere door ‘trucjes’ wegvalt, de onzekerheid die influencers veroorzaken bij een bepaalde doelgroep én het feit dat influencer marketing simpelweg niet voor elk bedrijf werkt. Marketing moet daarnaast steeds geloofwaardiger en transparanter zijn, we hebben al lang niet meer te maken met weerloze sponsjes. Vandaag de dag kunnen we niet alleen stil blijven staan bij datgene dat werkt. Innoveren en verbeteren is key in de marketingwereld van nu.

Waarschuwing
Kies als organisatie voor de marketingmethode die bij jou past. Dit kan macro-, -micro-, of nano-influencing zijn. Maar dit kan ook iets zijn wat helemaal niks met social influencing te maken heeft. Voel je niet verplicht om mee te doen met de meute. Als je beslist om nu nog in te stappen, wees je dan bewust van de verandering in de markt. Weet welke doelen je voor ogen hebt en wat je hiervoor nodig hebt. Marketingbudget kan je maar een keer uitgeven dus doe dit wijs. Als influencer marketing over een paar jaar veel minder effect heeft dan nu: zeg dan niet dat niemand je gewaarschuwd heeft.

Meer lezen? Neem ook een kijkje op mijn portfolio website.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s