Hoe blijf je bij in de wereld van grafische vormgeving?

 

Als Graphic Designer moet je altijd in ontwikkeling blijven. Waar een paar jaar geleden geacht werd van een grafisch vormgever dat hij voornamelijk ontwerpen maakt voor printmedia, is het tegenwoordig ook belangrijk om door middel van Graphic Design een duidelijke identiteit te garanderen voor een website van een organisatie of bedrijf. Maar hoe blijf je als Graphic Designer bij in de wereld van grafische vormgeving?

Het bestaan van Graphic Design is ontstaan uit de drang van de mens om te communiceren. De mens heeft er altijd naar gestreefd boodschappen door te geven. Denk aan rotschilderingen van 40.000 jaar geleden. Door de jaren heen hebben wij een eigen manier van communiceren ontwikkelt. Zo maakten de kloosterlingen bijvoorbeeld handgeschreven boeken die voorzien werden van grote versierde hoofdletters. Zij maakten eerst een schetsontwerp van de pagina’s om daarna de hoeveelheid tekst in balans te krijgen met de illustraties binnen een vel papier. Dit lijkt misschien al veel op het vormgeven van tegenwoordig maar er is tussen toen en nu nog veel meer gebeurd.

Digitale revolutie
Het was pas na de industriële revolutie in de 18e eeuw wat er voor zorgde dat de grafische ambacht zich ontwikkelde in een industrie. En pas in 1914 werd grafische vormgeving pas gezien als een apart vakgebied toen er in New York de eerste organisatie, genaamd AIGA (American Institute of Graphic Arts), opgericht werd die zich speciaal richtte op grafische vormgeving. En na de Tweede Wereldoorlog gaven scholen pas onderwijs in grafische vormgeving. Dit is goed terug te zien in de ontwerpen, want de meeste inspiratie kwam uit stromingen binnen de beelden kunst en architectuur. In de jaren 90 kwam de eerste computer wat cruciaal was voor kunstenaars en grafisch vormgevers, aangezien er een nieuw tijdperk aanbrak: de digitale revolutie.

Informatietijdperk
En nu? Nu leven wij een informatietijdperk, met smartphones, tablets en laptops. Programma’s die constant in ontwikkeling zijn en blijven vernieuwen. Logo’s zoals ze vroeger gemaakt worden, moeten nu responsive zijn. Zodat ze zowel groot als klein herkenbaar zijn. Boodschappen en informatie worden steeds vaker met pictogrammen of video overgebracht. Er moeten complete huisstijlen ontworpen worden voor zowel op papier als beeldschermen, magazines krijgen een eigen tabletversie en bijna elk device werkt tegenwoordig met touchscreen. Dit betekent dat een Graphic Designer van meer soorten technieken verstand moet hebben. Waarin een grafisch vormgever bij sommige bedrijven nog samenwerkt met webdesigners, video editors, animators en app developers, wordt er tegenwoordig verwacht dat hij ook verstand heeft van deze technieken.

GettyImages-510240874.jpg
Afbeelding 1: Verschillende soorten beeldschermen

Het is nu belangrijker dan ooit dat een Graphic Designer door middel van vormgeving een juiste boodschap overbrengt. Hiervoor heb je overzicht nodig van de trends binnen Graphic Design en de ontwikkelingen van de verschillende programma’s van Adobe Creative Cloud. Daarnaast zul je kwaliteiten moeten ontwikkelen om toegevoegde waarde en een onderscheidend vermogen te kunnen aantonen op het gebied van onder andere marketing en communicatie.

Trends en Ontwikkelingen
De noodzakelijke trends en ontwikkelingen binnen grafische vormgeving kun je verkrijgen door online artikelen op te zoeken. Deze worden jaarlijks opnieuw geplaatst. Trends in grafische vormgeving kunnen namelijk zo snel verdwijnen als ze zijn ontstaan. Wat de laatste jaren modern is geweest, kan er over een jaar al weer veroudert uit zien. Zo is één van de trends van dit moment: ultraviolet (de kleur van 2018). Dit is verkozen door het Pantone Color Institute. Deze kleur kan gebruikt worden in boekomslagen, huisstijlen of als accentkleur in een ontwerp. Een andere trend is een samenstelling van Double Exposure en Duotoon, versterkt door het gebruik van kleurkanalen. Hierbij wordt dubbelbelichting (duotoon) bereikt door het beeld te verdubbelen of door twee verschillende overlappende afbeeldingen in monochrome kleuren te gebruiken. Dit zijn trends die in verschillende artikelen voorkomen en makkelijk te vinden zijn. Echter moet je je als Graphic Designer altijd afvragen of dit past bij de opdracht. Daarnaast zullen er altijd ontwikkelingen zijn binnen de Adobe Creative Cloud programma’s. Deze ontwikkelingen kun je vinden door te gaan naar: https://www.adobe.com/nl/creativecloud/features.html. Hier vind je de belangrijkste kenmerken van de nieuwe functies.

GettyImages-509113112.jpg
afbeelding 2: Double Exposure en Duotoon

Marketing en communicatie
Voor een goed ontwerp is een heldere communicatie nodig. Een goede Graphic Designer zal dus ook in staat moeten zijn om zijn ideeën over te brengen aan klanten en opdrachtgevers. Het is dus belangrijk dat hij zijn communicatieve vaardigheden ontwikkelt. Een grafisch vormgever moet in staat zijn om ontwerpen en ideeën op een heldere manier te bespreken of te presenteren en dit kunnen onderbouwen met de juiste argumenten, om zo uiteindelijk te komen op een goed voorstel. Dit draagt bij aan de adviserende en sturende rol die een Graphic Designer aan moet kunnen nemen. Tegenwoordig worden veel grafische vormgevers door klanten of opdrachtgevers gezien als experts die een combinatie kunnen maken tussen reclame, ontwerp en marketing. Echter maken Graphic Designers vaak de fout zichzelf voornamelijk te zien als “creatieveling” en niet als “marketeer”. Ondanks dat een grote kennis van marketing niet van je verwacht zal worden, is het van belang dat je inzicht heb in de marketing- en reclamedoelstellingen van je klant of opdrachtgever. Op deze manier kun je meer verkoop genereren.

Kortom, de tijd staat niet stil; er zijn veel nieuwe technieken en ontwikkelingen die Graphic Designers van nu beïnvloeden. Dit houd in dat je jezelf continu moet blijven ontwikkelen. Om bij te blijven in deze stroomversnelling, is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de trends binnen Graphic Design, ontwikkelingen rondom de Adobe Creative Cloud programma’s en jezelf ontwikkelt op het gebied van marketing en communicatie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s