Lifestyle blog promoten via Instagram

Hoe Instagram-marketing ingezet kan worden door een lifestyle blogger

Als lifestyle blogger wil je dat jouw blog zoveel mogelijk gelezen wordt. Instagram heeft meer dan 800 miljoen gebruikers en dus kan jij een groot publiek bereiken en hiermee meer blog/website bezoekers genereren. Door Instagram-marketing in te zetten, promoot jij niet alleen jouw nieuwste blogpost, maar zorg je ervoor dat bezoekers zich met jou verbonden voelen. Maar hoe zet jij als lifestyle blogger Instagram Marketing in?

Er zijn verschillende functies binnen Instagram die je kan inzetten. Als sociale mediaspecialist geef ik hieronder 10 tips om Instagram-marketing optimaal in te zetten.

1. Business account.

Om zoveel mogelijk relevante informatie in te winnen, is het van belang om een business account aan te maken. De voordelen van een business account zijn dat je nu inzicht hebt in wie jouw volgers zijn, waar zij vandaan komen en op welke dagen en welk tijdstip ze het meest actief zijn. Ook per post kun je de engagement specifiek bekijken. Hierdoor kan je je richten op een specifiekere doelgroep.

IMG_0625
Business account

 

2. Persoonlijke bio

In je persoonlijke bio vertel je kort wat over jezelf. Wie ben jij, wat is jouw passie en waar sta jij voor? Dit zorgt ervoor dat bezoekers van jouw profiel in een oogopslag lezen wat zij kunnen verwachten van jouw Instagram feed. Daarnaast is het belangrijk om een call-to-action in te voegen. Je bio is de enige plek waar je een aanklikbare link kunt plaatsen. Roep profielbezoekers op om hierop te klikken.

3. Normale posts

Jouw Instagram feed is jouw visite kaartje en de plek waar jij je blogposts promoot. Voor de juiste aansluiting met de nieuwste blog, plaats je de uitgelichte foto van de blogpost die jij wil promoten. Zorg ervoor dat deze van hoge kwaliteit is, waardoor Instagrammers de foto graag willen zien. Voeg een aantrekkelijke call-to-action caption toe. Dit doe je door te vertellen waar de blog over gaat of een leuke anekdote te vertellen. Zet er te allen tijde bij dat de link naar jouw blog in je bio staat.

4. Hashtags

Door gebruik te maken van hashtags vergroot je het bereik van de foto. Maar vaak worden hashtags op een verkeerde manier gebruikt. Wanneer een hashtag miljoenen posts heeft, is deze erg populair. Jouw bericht verdwijnt tussen die miljoenen andere posts. Wees creatief en origineel. Let erop dat je hashtags gebruikt die echt bij het onderwerp van jouw posts passen. Handig is ook om zelf interacties uit te voeren met mensen die gebruik maken van dezelfde hashtags als jij.

IMG_0627
Hashtag overzicht

 

5. Taggen

In elk denkbare branche bestaan er Instagram accounts die posts van andere reposten. Tag zulke accounts die relevant zijn voor jouw content. Wanneer accounts met een groot bereik jouw bericht liken of reposten, wordt het bereik van het bericht groter. Dit zorgt ervoor dat meer mensen jouw call-to-action zien en naar jouw blog gaan.

6. Instagram Story

De Instagram Story is een nuttige tool binnen Instagram-marketing. Promoot hier niet alleen je nieuwste blog post, maar deel hier ook ‘behind the scene’-momenten. Door jouw volgers meer van jou en jouw dagelijkse leven te laten zien, wordt jouw blog nog persoonlijker en transparanter. Je kan jouw volgers ook interacties uit laten voeren door een poll in te zetten, hen een vraag te laten beantwoorden of hen jou een vraag te laten stellen.

7. Locatie

Jouw locatie kan je toevoegen bij een normale post of in je story. Dit zorgt voor meer betrokkenheid. Mensen die zelf op deze locatie zijn (geweest) en deze sticker of functie gebruiken, zien ook jouw content voorbij komen. Door zelf interacties uit te voeren met posts van Instagrammers op deze locatie, zullen mensen ook geïnteresseerd zijn in jouw post. Op die manier bereik je potentieel nieuwe volgers.

IMG_0626
Locatie (sticker) overzicht

 

8. Live functie

De story wordt al erg persoonlijk, maar de live-functie is nog veel persoonlijker. Ga live en vertel jouw volgers waar je momenteel mee bezig bent, laat hen zien waar jij werkt en waar jij je inspiratie vandaan haalt. Houdt een Q&A onder je volgers. Dit zorgt voor een nog persoonlijkere touch waardoor volgers zich heel erg betrokken voelen. De live video kan nog 24 uur in je story blijven staan.

9. Frequentie

Het is niet alleen belangrijk om mooie foto’s met de juiste hashtags te plaatsen. Het is ook belangrijk om genoeg te posten, zodat mensen jou onthouden. Zorg ervoor dat je relevant blijft en niet teveel op een dag plaatst. Dit kan het tegenover gestelde effect geven waardoor mensen je juist ontvolgen. Vaak is het genoeg om elke dag een post te plaatsen. Door je business account kan je inzien wanneer jouw volgers het meest actief zijn en dus het beste tijdstip is om een post te plaatsen.

10. Instagram plug-in

Promoot jouw Instagram profiel op jouw blog. Door een Instagram plug-in op je blog te laten verschijnen, kunnen blog bezoekers jouw Instagram snel vinden en volgen. Hierdoor krijg je sneller nieuwe volgers en likes. Doordat zij jou nu op Instagram volgen, zien zij sneller de updates van jouw blog en keren zij weer terug.

Deze tips helpen jou om jouw blogs te promoten en meer bezoekers te genereren. Het gaat niet vanzelf en je moet frequent zijn om echt groot te worden. Maar de aanhouder wint!

Wil je meer over mij weten? Ga dan gauw naar deze post!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s