4 manieren om je als marketeer op weg te helpen met Kunstmatige Intelligentie

Versla je concurrenten door Kunstmatige Intelligentie toe te passen in je marketingstrategie. Wees een van de eersten die dit correct doet en je zult genieten van verbluffende concurrentievoordelen. Het maakt niet uit of je een groot of klein bedrijf bent, dit geldt namelijk voor iedereen met een online marketingstrategie.

Kunstmatige Intelligentie is niet meer weg te denken uit de online-wereld, of überhaupt de huidige maatschappij. Het is allang verweven met ons dagelijks leven en inmiddels kent haast iedereen de disruptieve kracht van deze technologie. Je ziet het bijvoorbeeld al terug in de zelfrijdende auto’s van Google en Tesla, bij de geweldige aanbevelingen van nummers in Spotify, films en series op Netflix en natuurlijk in de zoekresultaten van Google.

Om simpelweg succesvol te blijven in de toekomst, wordt het als bedrijf daarom steeds belangrijker om kunstmatige intelligentie onderdeel te maken van je online marketingstrategie. Deze 4 manieren gaan je daarbij helpen!


Start vandaag

Mocht jouw bedrijf zich nog niet bezighouden met Kunstmatige Intelligentie, dan het is goed om je te realiseren dat jouw concurrent dat waarschijnlijk al wel aan het doen is. Elke dag dat jouw bedrijf innovatieve KI-marketingoplossingen uitstelt, verlies je het concurrentievoordeel. Als dit een beetje dramatisch klinkt, fantastisch. Dat is het ook want het wordt tijd om je marketingteam scherp te krijgen om door KI gevoede marketingtools te omarmen.


Personalisatie

Hoewel de capaciteit van KI nog niet in staat is om compleet nieuwe websites te bouwen, kan het wel helpen je bezoekerservaring te verbeteren met intelligente personalisatie. Dankzij KI en machine learning kun je grote hoeveelheden data samenbrengen waardoor je een beter beeld krijgt van iemands interesses, gebruiken en wensen. Op basis van die inzichten kun je jouw content nog persoonlijker en relevanter maken, waardoor de interacties met je klanten succesvoller zullen zijn.

Spotify is erin geslaagd hier erg succesvol in te worden; door namelijk continu suggesties en aanbevolen afspeellijsten te bieden op basis van de muziek die jij luistert. Als marketeer kun je deze voorspellende analyses dus gebruiken om klanten een specifiek product of dienst te bieden. Je bent immers op de goede weg als je het eenvoudig en persoonlijk maakt om een ‘probleem’ op te lossen.

Screen Shot 2018-10-26 at 16.48.47

Chatbots

Als je onlangs online hebt gecommuniceerd met een medewerker van een klantenservice, heeft die behulpzame assistent genaamd Ashley, misschien wel een klein geheimpje achter gehouden – ze was waarschijnlijk een chatbot.

De combinatie van KI en chatbots is momenteel sterk in opkomst. Er zijn verschillende standaard tools beschikbaar om een chatbot op te zetten, maar het opzetten daarvan kost echter wel wat tijd. Experts voorspellen dat in 2020 (en dat is het al bijna) de meeste online interacties tussen mens en robot zullen zijn. Je bent daarom haast genoodzaakt om er nu mee te starten. Chatbots moeten zich namelijk ontwikkelen, ze kunnen zichzelf op basis van KI slimmer maken. Hoe meer berichten zo’n bot moet verwerken, hoe beter deze zal gaan presteren. Als je nu in de zelflerende bot investeert, heb je voldoende tijd om het te testen en dat zal zich over een paar jaar uitbetalen.

Het simpele feit dat gebruikers geïrriteerd kunnen raken door de beginnersfouten die een bot zal maken in ‘small talk’, typo’s en emoji’s, maakt het opbouwen van een bot wel een enorme uitdaging. Gelukkig zijn er wel een aantal succesvolle voorbeelden van het gebruik van chatbots voor B2C-bedrijven met een klantenservice.

Zo is KLM’s ‘BlueBot’ hier een goed voorbeeld van. Je kunt via Facebook Messenger in contact komen met de chatbot. BB helpt je om een ticket te boeken zonder tussenkomst van een medewerker. Ook kan hij een beperkt aantal vragen beantwoorden, zoals een locatie-gebaseerde functie die werkt met het sturen van emoji’s. Ben je bijvoorbeeld op reis in New York en zoek je een geldautomaat? Heel simpel: stuur een bijpassende emoji naar BB en hij stuurt je het adres van het dichtstbijzijnde geldautomaat.

Screen-Shot-2018-02-19-at-10.33.26-610x855
KLM Emoji Service (Bron: KLM.com)

Content creatie

Op dit moment kunnen machines content maken met een aantal eenvoudige regels en formats. Gartner had immers al voorspelt dat in dit jaar (2018) ruim 20% van alle bedrijfscontent wordt geschreven door machines. Deze ontwikkeling heeft een enorme potentie om het werk van content makers efficiënter te maken.

Elk KI-gegenereerd verhaal is ontworpen om te lezen alsof het door een mens is geschreven. De gegevensinzichten en schrijfstijl van elk verhaal hangen af van de regels en formats die door jouw bedrijf zijn vastgesteld om de doelgroep het beste te dienen.

Naast het maken van content kunnen KI-aangedreven marketingtools nieuwe social media-content suggereren waar de volgers van jouw bedrijf waarschijnlijk mee bezig zijn.

 

Kunstmatige Intelligentie heeft dus duidelijk zijn plek gevonden in online marketing en helpt bedrijven elke stap van de customer journey te verbeteren. Hulpmiddelen die voorheen enkel beschikbaar waren voor grote ondernemingen, zijn nu betaalbaar en toegankelijk geworden voor middelgrote en kleine bedrijven. Nu is het dus tijd om zelf KI toe te passen om gepersonaliseerde ervaringen te leveren en je concurrentie te verslaan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s