Hoe jij via Snapchat klantrelaties kan opbouwen en onderhouden

Je hebt het zelf vast weleens geprobeerd. De applicatie die afgelopen jaren is uitgegroeid tot een van de grootste social mediaplatforms. Snapchat. Naast dagelijks nieuwe filters, streaks die in de honderdtallen lopen en foto’s die ‘stiekem’ worden gescreenshot. Kan Snapchat ook ingezet worden in de marketingmix. Snapchat doet het namelijk opvallend goed bij een specifieke doelgroep, jongeren. Terwijl andere sociale media hun jongere gebruikers zien vertrekken. Voor marketeers betekent dit dat Snapchat bij uitstek het social mediakanaal moet worden om hun jongere doelgroep te bereiken. Na het lezen van dit artikel weet je wat de mogelijkheden zijn met dit platform voor potentiele jonge klanten en zie je in dat Snapchatmarketing een grote rol kan spelen met betrekking tot klantrelaties.  

Hierbij komt een vraag snel naar boven, waarom is Snapchat zo populair bij deze doelgroep. Het idee achter Snapchat is tijdelijke content. Foto’s en video’s die worden verstuurd zijn eenmalig zichtbaar, binnen 24 uur. Content wordt hierdoor vergankelijk in tegenstelling tot andere online content. Deze doelgroep heeft namelijk vanaf jongs af aan geleerd en ervaren dat zodra iets op het internet staat, het ervoor altijd staat. Op Snapchat is dit niet het geval. Binnen 24 uur is de content weg, voor altijd.

Dit geeft naast een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Ook een gevoel van urgentie en exclusiviteit aan de doelgroep. Wat vervolgens weer goed inspeelt op fomo, the fear of missing out. De gebruiker moet binnen 24 uur de content hebben gezien, aangezien het daarna voor altijd weg is. In combinatie met Snapchatstreaks, een puntensysteem waarbij je wordt beloond door dagelijkse content te versturen en te maken, zorgt dit voor loyale gebruikers.

Dit is terug te zien bij dagelijkse gebruikers. Bijna 60% van alle 15 tot 19-jarigen in Nederland zijn namelijk dagelijks actief op Snapchat. Terwijl Facebook juist steeds meer gebruikers uit deze leeftijdscategorie kwijtraakt. Snapchat heeft daarnaast ook een unieke doelgroep, gebruikers die niet actief zijn op andere sociale media. 31% van de gebruikers is niet actief op Instagram en meer dan 43% niet op Facebook.

1

Vanwege de unieke doelgroep is er interesse vanuit het marketeers gekomen. Een nieuwe vorm van marketing is ontstaan en wordt ephemeral (kortstondige) marketing genoemd. Dit is een alomvattende term voor commerciële content die voor een beperkte tijd beschikbaar is. Daarnaast is de content makkelijk en snel te consumeren. Hierbij moet je denken aan opvallende foto’s en video’s met weinig tekst.

De doelgroep ontvangt dagelijks een enorme hoeveelheid prikkels. Daarom is het belangrijk dat de content gemakkelijk en snel geconsumeerd kan worden. Ze hebben geen tijd en zin meer om lange advertorials te lezen of uitgebreide advertenties te bekijken. Een snel gevoel van bevestiging is essentieel, want hierdoor kunnen ze verder gaan met andere content. Deze content past in het verwachtingspatroon van de consument. Zij verwachten simpel vermaak op Instagram en Snapchat, commerciële content moet dus ook aan deze eisen voldoen.

De commerciële content moet lijken op de huidige content op Snapchat. Hierdoor behoudt het social mediakanaal haar vluchtigheid en kan de adverteerder haar boodschap overbrengen. Content van vrienden en adverteerders worden momenteel op hoog tempo tegelijkertijd geconsumeerd. Dit is erg gunstig voor adverteerders. Door de vluchtigheid van het platform wordt commerciële en niet-commerciële content tegelijkertijd opgenomen door de gebruiker. De consument hier namelijk moeilijk onderscheid in maken door het hoge tempo. Content van vrienden en influencers worden hetzelfde geconsumeerd als commerciële content. Gebruikers zijn ontvankelijk. Adverteerders komen hierdoor dichtbij de gebruikers te staan, ofwel hun potentiele klanten.

Succes

Een voorbeeld van een succesvol bedrijf op Snapchat is Grubhub. Een Amerikaans bedrijf die vergelijkbaar is met het Nederlandse Thuisbezorgd. Grubhub is een early adopter van Snapchat. Ze zijn al sinds 2013 wekelijks actief op het social mediakanaal. Grubhub post onder andere promo-codes en winacties voor hun volgers. Daarnaast plaatsen ze ook user-generated content van hun loyale volgers. Shorty awards nomineerde hen zelfs voor een award voor de volgende reden. ‘GrubHub became one of the only brands on Snapchat to interact with nearly all incoming snaps, seven days a week, through multimedia content and personalized interactions.’ Persoonlijke content en interactie is dus mogelijk via Snapchat en blijkt succesvol. Grubhub is nog steeds een van de grootste commerciële organisaties op het platform met een groot bereik.

Kortom, Snapchat kan unieke voordelen opleveren voor klantrelaties. Met persoonlijk contact, interessante content en unieke campagnes kan een moeilijke doelgroep worden bereikt. Potentiele klanten die wegtrekken van andere social media zijn hier te vinden. Daarnaast biedt Snapchat unieke mogelijkheden voor marketingcampagnes. Hierbij kan je denken aan augmented reality, geofilters en gepersonaliseerde content. Waarbij de adverteerder tussen de gebruikers staat in plaats van ernaast.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s