Hoe kan een bedrijf experience marketing inzetten?

Met de komst van internet en haar groei zijn er steeds minder en kleinere momenten waar je echt even contact kan krijgen met de consument als merk. Even stilstaan bij het moment is niet meer vanzelfsprekend in een tijd waarin iedereen druk en altijd bereikbaar is. Grote merken zijn hier al van bewust en spelen daar sterk op in door middel van experience marketing. Zij spelen in op de beleving van de klant. Maar hoe kunnen kleine bedrijven hieraan beginnen en hoe doen zij dat?

Experience
Uit een onderzoek blijkt dat klanten steeds hogere eisen stellen aan klantbeleving, zeker bij het fysieke aspect. Het brede aanbod van producten, diensten en services wordt steeds individueler. Aanbieders weten steeds meer van de individuele consument, die steeds meer wil meemaken, intensiever willen meebeleven en, als het even kan, ook participeren. Experience marketing gaat in op de beleving van de klant. Door contact te maken en momenten te creëren, bouw je aan een band tussen merk en consument. Heel simpel gezegd: Boodschap door beleving. Deze woorden zijn van Bob Iger. CEO van The Walt Disney Company, die met Disney op nr 1 staat als het gaat om customer experience en marketing. Zij staan bekend om de consument zowel offline als online de beleving te geven waar zij zo sterk naar op zoek zijn. Dit kan je zelfs bekijken bij het jaarlijkse event, waar het gaat over de ‘’customer experience’’.

Storytelling
Je start met een verhaal, dat is je kern. Het is belangrijk als merk dat het een verhaal heeft. Het doel hiervan is dat je dan een lopende draad hebt in wat je de consument wilt meegeven. Het is dus belangrijk dat je als merk consistent bent. In het verhaal moet duidelijk overkomen om welk merk het gaat. De herkenbaarheid moet onbewust zichtbaar bij de consument doorkomen. Een merk dat sterk is in storytelling maakt dus een goede start voor een sterke experience marketing. Experience marketing is een strategie en deze strategie moet ook doorgevoerd worden door de gehele organisatie. Dit zorgt voor herkenbaarheid. Iets wat de consument graag wilt zien in een merk.

Onderscheid
Onderscheid jezelf als merk. Wat kan jouw merk aanbieden wat een ander niet kan. Hierin zijn er vier stappen waar je als merk je kan plaatsen als leader op de markt. Het eerste is het onderscheiden in prijs, kwaliteit en design. Maak het voor de consument zo aantrekkelijk mogelijk. De tweede stap is het onderscheiden in de service. Dit is dus de dienstverlening die een merk aanbiedt aan de consument. Bij de derde, wat nauw samenhangt met stap 2 is dat het merk zich moet onderscheiden in de kwaliteit van de service. Als laatste stap moet het merk zich onderscheiden in experience. Zorg ervoor dat de consument maximaal geniet van zijn ervaring met het merk. Dit zijn vier stappen waar een merk zich in kan onderscheiden. In al deze stappen kan het merk storytelling gebruiken. Kijk maar eens naar Tony Chocolonely, het chocolademerk dat tegenwoordig iedereen kent is ook een topvoorbeeld van het inzetten van storytelling om de juiste boodschap over te brengen.

Vertrouwen
Het ontwikkelen van vertrouwen is gebaseerd op het nakomen van beloften en gemaakte afspraken. Op het moment dat je met een klant een band gaat opbouwen, kan dat een klantrelatie worden. De klant gaat vanaf dan steeds meer verwachtingen vragen. Die verwachtingen moeten beantwoord worden, zodat de klant niet teleurgesteld wordt in het merk. Een teleurstelling ontstaat wanneer de verwachtingen bij de ander te hoog zijn. Het verlagen van de verwachtingen kan dus bijdragen aan het groeien van het vertrouwen.

Vasthouden
Wanneer in het gehele proces de klant een beleving heeft gehad die bijdraagt aan een positieve experience dan wordt de klant bijna vanzelf een fan. En een fan is iemand die vanuit zichzelf het merk, product, dient of organisatie gaat vertegenwoordigen. Natuurlijk ben je dan niet gelijk klaar als bedrijf. Het is een proces wat constant weer vernieuwd moet worden. De klant verwacht namelijk telkens weer een nieuwe en ander belevenis.

Conclusie
Experience marketing is niet zomaar een tool dat je zo kan inzetten en dat je merk dan staat. Het is een proces waar veel werk aan te pas komt. Er moet een strategie worden bedacht, een verhaal wat het gevoel kan overbrengen voor waar het bedrijf voor staat en dat vertrouwen creëert bij de doelgroep. Er moet consistentie zijn en het moet herkenbaar blijven. En het belangrijkst is toch wel tijd. Het zorgt ervoor dat jouw verhaal kan groeien. Het is een proces wat ervoor kan zorgen dat het merk en het bedrijf samenvloeien in één grote beleving voor de consument,

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s