Hoe weet jij welke color grading er goed bij het verhaal past die je wilt overbrengen?

Heb je nou eindelijk besloten om een promotiefilm, bedrijfsfilm of een ander filmpjete maken, maar ben je toch niet tevreden met het eindresultaat? Misschien omdat de kleur niet mooi uitkomt of je verwachtingen toch anders waren? Je bent niet de enige. Het is namelijk niet zo makkelijk als het lijkt om de juiste colorgrading toe te passen. Het is belangrijk om te weten wat voor effect de kleur heeft op een mens, want kleur is emotie.

Wat is color grading? Klik hier voor een kleine impressie. De vraag “Kan ik het dan zelf doen?” komt vaak voor. Ja! Jij kan het zelf doen. Je kan het helemaal alleen doen, of met behulp van een artdirector. Op internet zijn er verschillende cursussen te volgen en het programma is geheel gratis te downloaden.

Elke kleur brengt een andere beleving voor de mens door de visuele prikkels. Het is dus goed opletten welke boodschap jij wil overbrengen aan je doelgroep in jouw eigen film, zodat je er tijdens de productie ook al rekening mee kan houden. Wil je bijvoorbeeld een rustgevende video, dan is het handig om aan de artdirector te vertellen dat je veel groene spullen wil, zodat je tijdens de color grading alles nog mooier kan maken qua kleur.

Kleuren spelen een grote rol in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Deze kleurassociaties worden onder andere gevormd door eigen ervaringen, cultuur, persoonlijke voorkeur en kleurbeleving. Het menselijk geheugen is vatbaar voor visuele prikkels en daar is kleur er een van. Hoewel er geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor het effect van kleuren, worden op grote schaal wel eigenschappen en uitwerkingen aan toegekend.

Veel kleuren hebben zowel een positieve als een negatieve associatie. De context zal doorslaggevend zijn in het beleven van de kleur. De kleursterkte speelt hier ook in mee. Hoe lichter de kleur, hoe zachter de uitwerking en het effect van de kleur. Dus wil je een zachtaardige video maken, kan je niet met rauwe, felle kleuren aankomen in je film.

Speciaal voor jou op een rijtje wat de kleuren betekenen én de bijbehorende negatieve en positieve associaties.

–       Rood:

De biologische effecten van rood zijn stimulerend en activerend. De kleur verhoogt de hartslag en ademhaling en wekt eetlust op. Rood is een warme kleur die aandacht trekt en geassocieerd wordt met het lichaam. De kleur van bloed is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie.

Positieve associaties: liefde, passie en romantiek. Denk maar aan verleiding, sensualiteit, hartstocht en opwinding.

Negatieve associaties: opdringen, agressie, macht, pijn en gevaar.

–       Blauw:

De kleur van de lucht en de zee, de lievelingskleur van veel mensen, wordt geassocieerd met rust en vrede. Het is een kleur die staat voor de geest, intelligentie en verstand. Blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid. Met blauwe kleding straal je evenwichtigheid, efficiëntie en stabiliteit uit. In een blauwe ruimte wordt je productief.

Positieve associaties: loyaal, geduldig, sympathiek, vriendelijkheid, waarheid.

Negatieve associaties: kalmte, koude, weinig emotioneel, status en macht.

Door associaties met integriteit en oprechtheid wordt blauw veel gebruikt in zakelijke logo’s.

–       Geel:

De kleur van de zon is een vrolijke opvallende kleur, die het brein, denkproces en zenuwstelsel stimuleert.

Positieve associatie: gevoel van geluk, warmte, vreugde en blijdschap. Deze kleur stemt vrolijk en positief. Geel geeft focus en doelgerichtheid. Door de stimulatie van het brein staat de kleur voor kennis, wijsheid en volwassenheid, maar ook voor creativiteit en fantasie.

Negatieve associaties: jaloezie, onbetrouwbaarheid, verraad en lafheid. Verblijven in een overwegend gele ruimte maakt onrustig, je verliest er snel je geduld. Met geel kun je goed accenten aanbrengen, waardoor het vaak gebruikt wordt in advertenties met aanbiedingen.

–      Oranje:

De mengkleur tussen rood en geel, staat voor stimulering van het brein en de eetlust. Oranje is een aandachttrekkende kleur die warmte en enthousiasme uitstraalt. Door de combinatie van rood en geel is oranje een combinatie van het lichamelijke (rood) en emotionele (geel).

Positieve associatie: vrolijkheid, optimisme, plezier, kracht, energie, aandacht, beweging, creativiteit, speelsheid en toegankelijkheid.

Negatieve associaties: niet serieus, goedkoop en overvloed. De kleur wordt door Nederlanders natuurlijk ook geassocieerd met Koningsdag en voetbal.

–     Groen:

Groen kan de bloeddruk verlagen en is rustgevend. Daardoor wordt groen ook wel geassocieerd met genezing, gezondheid en balans. Groen is de kleur van verse producten, van vruchtbaarheid, voorjaar en nieuw leven.

Positieve associaties: natuur, balans, harmonie, evenwicht, vernieuwing, vertrouwen, veiligheid en voorspoed. Een groene ruimte geeft rust en ontspanning en verlicht nervositeit en angst. De kleur geeft de ruimte harmonie, balans en evenwicht.

Negatieve associaties:verveling, jaloersheid (groen van jaloezie zien) en weerstand.

–    Roze:

De kleur roze is een overwegend vrouwelijke kleur, die zowel speels als passioneel wordt gezien. Deze zachte tint van rood ontspant en verzacht en wordt als kalmerend ervaren.

Positieve associaties: energie, vrolijk, zoet, jeugdig, liefde, drama, flirten en spannend. Vanwege deze beide kanten van de kleur, wordt hij vaak gebruikt in relatie tot de liefde.

 

Met al deze informatie kan jij nu zelf de perfecte color grading aanbrengen op jouw eigen promofilm, bedrijfsfilm of ander filmpje. Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s