Hoe wordt mijn Instagram- en Snapchatmarketing succesvol?

In mijn vorige artikel heb ik verteld over de meerwaarde van ephemeral marketing. Tijdelijk content die commercieel wordt ingezet op Snapchat of Instagram. Met als doel, conversie verhogen. Dit kan het verhogen van je bereik zijn maar ook het opbouwen en onderhouden van klantrelaties. Op papier klinkt het misschien al erg aantrekkelijk maar hoe uit zich dit in de praktijk.

Allereerst moet er gekeken worden, wanneer kan je content onder de noemer ephemeral content plaatsen. De content moet aan een aantal eisen voldoen. Deze eisen zijn niet vastgesteld aangezien ephemeral content een abstract begrip is. Desondanks wordt ephemeral content vaak als volgt omschreven.

Persoonlijk.

Ephemeral content geeft de mogelijkheid om (potentiele) klanten op een persoonlijke manier contact te hebben. Tijdelijke content wordt veelal via smartphones geconsumeerd op Snapchat en Instagram. Hierop wordt content die de consument volgt vrijwel tegelijk met commerciële content bekeken. Commerciële tijdelijke content moet daarom ook op een informele, persoonlijke manier worden gebracht aangezien de content op deze social media ook informeel en persoonlijk is. Het doel hierbij is het creëren van een gevoel van betrokkenheid.

Sephora, een Frans cosmeticabedrijf, heeft hier handig gebruik van gemaakt. Met behulp van polls in hun story lieten zij volgers kiezen tussen verschillende opties make-up. Hiermee bereikte ze op een hele simpele manier meerdere doelen. Namelijk betrokkenheid van hun volgers, die het leuk vinden om bij te dragen aan het creatieproces. Meer bezoekers op hun website doormiddel van hyperlinks onderin de story. En data van de klanten en hun voorkeur voor bepaalde producten. De resultaten van de poll hebben een zeer nuttige bijdrage aan het creatieproces en kan op korte termijn worden gerealiseerd. Een groot bijkomend voordeel hierbij is dat deze manier van engagement en marktonderzoek ook nog eens gratis is.

2

Trigger.

Content heeft een doel. Voordat een marketingcampagne wordt uitgewerkt moet er bepaald zijn wat het resultaat van een campagne moet worden. Dit kan bijvoorbeeld meer omezt, meer bereik of het verbeteren van hun imago zijn. Vervolgens moet men onderzoeken hoe ze dit doel kunnen behalen. Welke trigger zorgt ervoor dat consumenten overgaan tot actie. Ofwel, wat is de call-to-action. Om dit doel te vervullen moet de volger bijna altijd naar een andere website. Dit kan zijn om bijvoorbeeld een aankoop te doen in een webshop of hun emailadres achter te laten op de website. Via normale posts op Instagram is de trigger om naar de website te gaan erg lastig, omdat hyperlinks hier niet werken. Via stories is dit wel mogelijk. Hierin kan men onderin omhoog swipen om naar een andere website te gaan. Maar voordat dat gebeurd moet de volger een reden hebben om dit te doen.

Via Instagram stories kan een webshop bijvoorbeeld een kledingstuk uitlichten. Zodra het de consument bevalt wordt deze getriggerd en is de mogelijkheid er om direct naar de website te gaan. Gap, een Amerikaanse kledingzaak, maakt hier goed gebruik van. Zij zetten meerdere stories achter elkaar met een outfit. Ze gebruiken sprekende beelden, weinig tekst en plaatsen ze een hyperlink. Een volger hoeft niet speciaal naar de website van Gap om de producten te zien. Maar kan via sociale media getriggerd worden en direct op de productpagina belanden.

3

Gemakkelijk en vluchtig.

Commerciële content moet rekening houden met de rest van de content op Instagram. Er moet een balans worden gevonden. Enerzijds wilt elk bedrijf uniek zijn, en bijzondere en aansprekende content maken. Maar de content moet ook lijken op de rest van de content op het platform. Zodra men doorheeft dat content een commercieel doeleinde heeft is de consument minder ontvankelijk. Hiermee wordt bedoeld dat commerciële content en normale content afwisselend geconsumeerd kunnen worden zonder dat het irritatie of verontwaardiging opwekt. Ephemeral content is per definitie tijdelijke content die snel en gemakkelijk geconsumeerd kan worden. Gebruikers van Instagram en Snapchat willen simpel en vluchtig vermaak. Commerciële content moet dit dus ook zijn.

Authentiek.

Maar wees niet getreurd. Het klinkt misschien alsof deze eisen erg strikt zijn en dat je je hieraan moet houden voor een succesvolle uitkomst. Dit zijn enkel richtlijnen die zijn gebaseerd op de behoeften van de ontvangers. Het is verstandig om deze in acht te houden bij het opstellen van een marketingplan voor Instagram en Snapchat. Maar het belangrijkste is authenticiteit. Unieke, creatieve content die consumenten kan triggeren. Het marketinglandschap veranderd continu, met name online. Creativiteit speelt dus een grote rol.

Consumenten hebben behoefte aan bijzondere content. In plaats van grootschalige, dure marketingcampagnes. Kan er met ephemeral marketing op een kleine schaal soms meer worden bereikt. Juist omdat ephemeral gemakkelijk, vluchtig en persoonlijk is. De content is gebaseerd op een simpel idee, dit is vluchtig uitgewerkt en kan snel worden gepost. Hiermee kan je bijvoorbeeld ook inspelen op actuele gebeurtenissen.

Daarnaast kan je exclusieve content aanbieden die relevant is voor een kleine doelgroep. Bijvoorbeeld achter de schermbeelden. Dit heeft misschien niet voor iedereen een meerwaarde maar kan voor meer betrokkenheid en loyaliteit zorgen voor een kleine groep. Hierdoor creëert men ook een geloofwaardigheidsgevoel aangezien dit in nu gebeurd.

Kortom, er zijn een aantal voorwaarden voor goede ephemeral marketing. Het is verstandig om deze in je achterhoofd te houden bij het creëren van een campagne. Maar het belangrijkste is creativiteit. Met Instagram stories en Snapchat stories zijn veel mogelijkheden. Om deze te benutten moet men een doel voor ogen hebben. Daarbij moet de call-to-action duidelijk zijn en moet de content passen in de context. In het geval van Instagram en Snapchat betekent dit dus: persoonlijk, gemakkelijk, vluchtig en authentiek.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s