Is IGTV relevant voor jouw bedrijf?

Op 20 juni 2018 lanceerde Instagram IGTV (Instagram TV) en het is hot and happening. Niet alleen influencers maken er al veelvuldig gebruik van, bedrijven weten ook steeds meer hun weg hiernaartoe te vinden. Waarom is het zo populair? en is het ook relevant voor jouw bedrijf?

Verticale content is the key. Er is een enorme behoefte aan verticale video content en dat hebben ze bij Instagram maar al te goed door.
De oplettende social media platformen hadden dit in 2014 al kunnen zien aankomen. Toen hield  94% van de smartphone gebruikers hun mobiel al rechtop. Je kunt het al raden, slechts 13% draaide zijn mobiel horizontaal om een video full screen te kunnen zien.
Daarnaast kijken we met zijn allen steeds minder lineaire tv. Vooral het tv gebruik onder jongeren is vors gedaald, maar liefst 40% kijkt minder tv. Het consumeren van online video’s is daarentegen sterk gegroeid. Zo zijn de Instagram videoweergaven in alleen 2017 al met 80% gestegen.
We kunnen dus met vol vertrouwen concluderen dat de behoefte aan online video content exponentieel blijft groeien en verticale video’s aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker zijn voor de smartphone gebruikers. Ze willen online full screen content kunnen kijken zonder dat zij hun mobiel daar 90 graden voor moeten draaien.
Instagram speelt met IGTV als eerste perfect in op deze 2 behoeftes.

Maar wat is IGTV nou precies? IGTV is een video-app die uit gaat van mobile first (verticaal) waar social influencers, vloggers en eigenlijk iedereen met een smartphone video content kan creëren en verspreiden. Het enige verschil is dat reguliere gebruikers video’s van maximaal 10 minuten kunnen posten en grote en geverifieerde accounts dit tot wel 60 minuten kunnen.
IGTV wilt een ideale tv-beleving op mobiel brengen, waarbij de content creators de zenders zijn.

Maar wanneer is IGTV relevant voor jouw bedrijf?
Het totale gebruik van Instagram is in alle leeftijdscategorieën gegroeid. Maar de exponentieel groei in het dagelijkse gebruik zit vooral in de leeftijdscategorie 15 tot en met 39 jaar.
Is deze leeftijdscategorie jouw doelgroep? Dan is het voor jouw bedrijf zeker de moeite waard om IGTV in te zetten. Heeft jouw bedrijf al een Instagram account? Dan heb je helemaal een streepje voor, omdat IGTV en Instagram met elkaar zijn gelinkt. Oftewel al jouw Instagram volgers worden automatisch ook jouw IGTV volgers en andersom.

De resultaten van Instagram Stories liegen er niet om. Video content is de perfecte manier om aandacht van je publiek te trekken.
Bij één op de vijf organische verhalen van bedrijven stuurt een gebruiker een DM (direct message). Daarnaast neemt 75% van de Instagram-gebruikers actie nadat ze een Instagram-advertentie hebben gezien. Denk hierbij aan doorklikken naar je webpagina of zelfs ter plekke jouw aangeboden product of dienst aanschaffen.
Iets waar, uiteraard, elk bedrijf naar streeft.

Verticale video advertenties hebben 9 keer meer complete views ten opzichte van horizontale video advertenties. Conclusie, de kijkers blijven langer betrokken bij video’s die verticaal zijn. Niet zo gek aangezien verticale video content de kijker centraal stelt, waardoor je inspeelt op het portret frame, iets wat de generatie selfies en behoefte aan connectie zeer aantrekt.

Horizontale video’s die verticaal op een smartphone worden bekeken, worden automatisch verkleind. Hierdoor blijft er een groot deel van het scherm rondom de video leeg.
Hoe zonde is het als jij tijd en geld stopt in het maken van content of advertenties en het wordt niet full screen gezien. In het ergste geval wordt het zelfs nauwelijks gezien alleen maar omdat het horizontale video’s zijn.
Wil jij de aandacht en betrokkenheid van de kijker bij jou video vergroten, dan is verticale video content de oplossing.
Door het gebruik van verticale content zal de kijker geen lege ruimte om de video heen ervaren en zodoende minder afgeleid zijn.
Dit creëert een overduidelijke win-win situatie. De kijker krijgt mooie en full screen video’s te zien en jouw video de aandacht en betrokkenheid dat het verdient.

Momenteel is het nog niet mogelijk om via IGTV te adverteren, wel heeft Instagram aangegeven dat we dit in de toekomst kunnen gaan verwachten.
Als je tegen de tijd dat adverteren mogelijk is al een grote community hebt opgebouwd, zijn jouw advertenties effectiever omdat je meer mensen bereikt. Het is dus zaak om nu op IGTV te beginnen met het opbouwen van een community die betrokken is bij jouw video content.
Nog een reden op IGTV in te zetten is dat je via IGTV analytics de statistieken kan inzien. Hiermee kan je heel nauwkeurig monitoren wanneer de kijkers van jouw video’s afhaken, hoeveel gebruikers jouw video hebben afgekeken, verder hebben geswiped en je kan het aantal likes, comments en views inzien.

Heb je cold feet om met IGTV te beginnen? Niet nodig, het hoeft niet perfect! De jongere doelgroepen besteden meer tijd aan amateur creators en steeds minder aan professionals.
Langere verticale video’s geven jouw de mogelijkheid om jezelf beter te presenteren aan je doelgroep en ontdekt worden door nieuwe mensen.
Ontwikkel sterkere relaties met potentiële klanten en pak de kans om je bedrijf van een andere kant te laten zien, zonder dat je wordt beperkt tot één type inhoud, lengte of indeling.

Op dit moment zijn miljoenen gebruikers het nieuwe platform aan het ontdekken, maar heeft slechts een klein deel hiervan daadwerkelijk een eigen kanaal aangemaakt om zelf content te plaatsen. Gebruikers zijn momenteel meer aan het observeren en consumeren dan zelf creëren. Hierdoor heb je als bedrijf op dit moment veel meer kans om op te vallen.
En het feit dat je zo snel gebruikt maakt van IGTV laat sowieso al een innovatieve indruk achter.
Nog niet overtuigd?! Tegen 2021 is mobiele video goed voor 78% van het totale mobiele dataverkeer. Dus wil je zichtbaar blijven, zet dan video content in!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s