Hoe kan je met behulp van Slow UX zorgen voor een duurzame relatie met je gebruikers?

Wij leven in een tijdperk waar ongelofelijk veel informatie voor ons beschikbaar is en met ons wordt gedeeld. Het dagelijks consumeren van deze informatie via digitale platformen doen we steeds vaker en onbewust. De overvloed aan informatie heeft bij veel gebruikers informatiestress tot gevolg.
Om deze informatiestress tegen te gaan is er een beweging ontstaan die niet de snelheid en hoeveelheid waarmee informatie verspreid wordt centraal stelt, maar zonder haast en met aandacht kijkt naar de manier waarop de informatie bij de gebruiker terecht komt.

Het fenomeen informatiestress is waarschijnlijk herkenbaar voor iedereen. Na het lezen van een artikel zijn we het gewend om het direct te delen met al onze contacten, we willen activiteiten toevoegen aan onze veel te lange to-do-list, hebben we minstens 20 tabbladen open staan en worden continue afgeleid door meldingen die onze aandacht weer ergens anders op richt.
We krijgen continue bergen aan data en informatie voorgeschoteld waarvan het overgrote deel betekenisloos is en amper waarde toevoegt aan ons leven.

The Fast Web 
De auteur Jack Cheng van het boek Slow Web Movement kenmerkt dit fenomeen als ‘The Fast Web’. Zoals de naam ‘The Fast Web’ suggereert draait het hierbij om de snelheid en dringendheid van het web. Cheng heeft het dan over continue likes uitdelen, content delen, retweeten om onze notificaties en rode icoontjes af te strepen. We zijn eigenlijk constant bezig met oppervlakkige interacties waarvan je je kunt afvragen hoe waardevol ze zijn.
De relatie die gebruikers momenteel hebben met digitale platformen blijven veelal oppervlakkig.

Pop-ups PC

The Slow Web Movement 
Ontwerpers worden zich steeds bewuster van het feit dat digitale platformen meer en meer invloed hebben op het leven van gebruikers.
The Slow Web of ook wel Slow UX (slow user experience) is het tegenovergestelde van The Fast Web en wordt door ontwerpers gezien als een oplossing om duurzamere relaties op te bouwen met gebruikers.
Een digitaal platform, bijvoorbeeld een website dat een Slow UX toepast zorgt ervoor dat het proces van het ontwerp vertraagd wordt. Dit houdt in dat er nagedacht wordt over een manier hoe bepaalde informatie bij de gebruiker terechtkomt. Slow UX ontwerpers voeren dit onder andere uit door een goede balans te vinden tussen wat goed is voor de conversies (denk aan paginaviews en clickratio’s) en wat goed is voor de gebruikers om een duurzame relatie te creëren.

Het vinden van deze balans is lastig aangezien de meeste websites gefocust zijn op het behalen van steeds meer conversies. Dit herken je duidelijk op websites waar constant pop-ups en calls to action midden en naast de content verschijnen. De website van CNN is een duidelijk voorbeeld van The Fast Web waarbij je voortdurend wordt afgeleid door andere content en meldingen.
Een goede balans bestaat uit een goed doordachte en betekenisvolle gebruikerservaring. Deze kan je creëren door gebruikers rust te bieden op visueel gebied. Ontwerpers van websites voeren dit uit door veel gebruik te maken van witregels en een minimalistische vormgeving te hanteren waarbij de informatie waarvoor de gebruiker is gekomen centraal staat en alle andere functionaliteiten en opties weg zijn gelaten. Je kunt betekenisvolle gebruikerservaringen niet alleen op visueel gebied creëren, maar ook door te streven naar waardevolle interacties met je gebruikers. Bijvoorbeeld door ze er af en toe aan te herinneren te pauzeren of de gebruikers zo min mogelijk lastig te vallen d.m.v. notificaties en andere content.

Duurzame relaties 
Gebruikers gaan steeds meer waarderen dat Slow UX ontwerpen de gebruikers rust bieden en hen een gebruikersvriendelijke en zinvolle ervaring proberen te geven. De kostbare tijd van gebruikers wordt niet meer verspild, maar de tijd die gebruikers doorbrengen op Slow UX websites, apps en andere digitale platformen wordt nuttig gespendeerd. Hierdoor helpt Slow UX ook bij het tegengaan van de informatiestress van gebruikers.
Met een Slow UX creëer je een gelijkwaardige relatie met je gebruiker doordat je in je ontwerp laat zien dat je hen respecteert en de tijd die zij op je website of ander digitaal platform besteden waardeert. Je creëert rust in plaats van stress.
Door deze waardevolle interacties tussen merk en gebruiker en de ultieme gebruikerservaring die je hen hebt gegeven ontwikkel je een duurzame band met je gebruiker en zorg je er uiteindelijk voor dat zij willen terugkeren.

In de kledingretail zie je een vergelijkbare verschuiving.
Retailers zoals H&M richten zich uitsluitend op het verhogen van de verkopen van kleding. Dit zie je wanneer je een winkel van H&M binnen gaat. Overal hangen opvallende bordjes met kortingen en rekken hangen overvol met kleding. Het personeel is er voornamelijk om de kledingrekken te vullen en af te rekenen. Het merk levert je geen unieke ervaring en creëert geen band met je.
Daarnaast zie je steeds vaker kleinere zelfstandige kledingzaken en zelfs al ketens (ARKET), waar de focus ligt op de ervaring en beleving van de klant.
De winkels zijn mindful ingericht, het ruikt er lekker, het personeel is betrokken, je kunt je er thuis voelen.

In een tijd waarin we steeds meer keuzes moeten maken en een overvloed aan informatie te verwerken krijgen is het voor ontwerpers van digitale platformen essentieel om na te denken over hoe de kostbare tijd van gebruikers een zinvolle invulling te geven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s