Hoe je door livestreaming je doelgroep kan bereiken

Livestreaming groeit uit tot een van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van online content. Facebook. Snapchat, Instagram, Twitter en YouTube zijn de bekendste social media kanalen die live content aanbieden. Dit maakt het mogelijk om via verschillende kanalen je doelgroep direct (live) te bereiken. Maar hoe kan jij livestreaming inzetten om je doelgroep beter te bereiken?

Lancering van een nieuw product/dienst
In het verleden zou je bij het lanceren van een nieuw product eventueel een artikel laten schrijven of een persbericht versturen naar verschillende media. Maar met de komst van videocontent en daarmee nu dus ook live video, kijken mensen liever naar een korte video dan dat ze een “lang” artikel moeten lezen. Het blijkt dat 80% van de mensen liever naar live video’s kijkt van een merk/bedrijf  dan dat ze een bericht lezen.

Als je je nieuwe product/dienst lanceert op bijvoorbeeld Facebook Live zie je meteen wat je klanten ervan vinden. Klanten kunnen namelijk gelijk reacties achterlaten, liken of het bericht delen met vrienden. Hierdoor heb je direct feedback en de kans op een groter bereik. Ook vinden klanten het vaak leuk als ze het gevoel hebben dat ze direct aan het communiceren zijn met hun favoriete merk/bedrijf.

facebook-live-logo2-1920-800x450
Bron: Marketingland.com

Live Q&A
Deze vorm van content sluit goed aan op mijn vorige punt. Omdat mensen het fijn vinden om direct te communiceren met een bedrijf is het handig om af en toe een live Q&A met bijvoorbeeld de CEO van het bedrijf te organiseren. Dit is een snelle en persoonlijke manier om je klanten van dienst te zijn.

Het heeft dus ook veel te maken met customer support. Mensen kunnen bijvoorbeeld een vraag stellen over hun nieuwe blender en hier direct antwoord op krijgen. Dit kan uiteindelijk goed bijdragen aan klantbinding en vertrouwen.

Live events
Je kan live video ook inzetten door bijvoorbeeld een evenement te livestreamen en dit te delen met je klanten. Zo kon je meekijken met de Tour de France, een TED Talk evenement of een Apple evenement. Op deze manier kan je klanten het gevoel geven dat ze er echt bij zijn. Je moet er wel voor zorgen dat als je lange evenementen wilt livestreamen dat er wel genoeg aan de hand is. Zo kijk je natuurlijk graag naar een paar racende wielrenners, maar als je 5 minuten naar een leeg fietspad kijkt kan het al snel saai worden. Bij dat soort livestreams heb je dan de kans dat mensen snel wegklikken. Dus zorg ervoor dat er genoeg gebeurt!

livestreaming
Bron: hubdisgitalmarketing.com

Kijkje achter de schermen
Om je klanten meer inzicht te geven over hoe alles werkt in je bedrijf kan je ze een kijkje achter de schermen geven. Een werknemer kan bijvoorbeeld laten zien hoe een dag op het kantoor eruitziet. Als je bijvoorbeeld bij een tv-programma werkt kan je laten zien hoe alles klaar wordt gezet en kan je eventueel gasten kort interviewen.

Als je bijvoorbeeld bezig bent met het maken van een nieuw product kan je dit proces elke week kort livestreamen. Hierdoor betrek je klanten bij al het werk wat er komt kijken bij het creëren van een nieuw product en krijgt de klant meer inzicht in het bedrijf.

Wat past bij jou?
Er zijn dus veel verschillende manieren om door live video je klanten te bereiken, maar uiteindelijk gaat het om de manier die het beste bij jouw bedrijf past. In principe kan je elke manier uitproberen en kijken wat het beste werkt voor het bedrijf en de klanten. Maar het is bijna zeker dat een van de manieren werkt. Livestreaming is wat je er zelf van maakt.

Naast de verschillende manieren zijn er natuurlijk ook nog verschillende platforms waar je uit kan kiezen. Hierbij moet je kijken naar jouw doelgroep en op welke platforms zij actief zijn. In deze handige infographic staat dat handig beschreven. Het belangrijkste platform voor live content is wel overduidelijk Facebook dat maar liefst 2,7 miljard actieve gebruikers heeft.

Wees spontaan
Het mooie aan livestreaming is dat er geen eindeloze productie aan vast zit. Dure reclames en fotoshoots duren meestal erg lang en zijn ook niet bepaald goedkoop. Met livestreaming kan je je klanten op een snelle en kosteloze manier bereiken. Wees ook niet bang dat niet alles gaat volgens het script, livestreaming maakt juist plaats voor spontaniteit. Mensen vinden het vaak fijn als niet alles zo onpersoonlijk en te perfect is. Door te livestreamen kan je je authenticiteit laten zien. Hierdoor kan de klant jouw bedrijf echt leren kennen en zorg je ervoor dat de klanten weten dat je om hun geeft.

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s