Het nieuwe algoritme van Facebook, wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Is het je al opgevallen dat je de laatste tijd weer wat meer updates van je Facebook vrienden ziet langskomen, in plaats van tientallen filmpjes van schattige kittens? Nou, mij dus ook. Facebook is namelijk het algoritme aan het veranderen, waardoor iedereen weer wat meer berichten tegenkomt van zijn/haar vrienden, in plaats van allerlei reclames en filmpjes. Maar wat betekent dit nou eigenlijk voor jouw bedrijf? De zakelijke pagina’s gaan dus minder gezien worden. In dit artikel ontdek je wat je zou kunnen doen om ervoor te zorgen dat jouw consumenten toch nog jouw content te zien krijgen op Facebook.

Het algoritme zorgt ervoor dat men de gewenste content op het gewenste tijdstip te zien krijgt. Dit verandert zo nu en dan. Facebook gaat de komende maanden de persoonlijke content weer meer voorrang geven.

Facebook moet heel erg zijn best gaan doen om hun gebruikers te behouden. Dit doen ze onder andere door het algoritme van Facebook aan te passen. We weten allemaal dat in het voorjaar van 2018 Facebook onwijs veel in het nieuws is geweest door het enorme dataschandaal dat heeft plaatsgevonden. Cambridge Analytica heeft namelijk ongevraagd persoonsgegevens verzameld en een gigantische database daarmee opgebouwd. Dit heeft het imago van Facebook flink aangetast.

REACTIES IN PLAATS VAN VIND-IK-LEUKS

Focussen op de likes en shares om zoveel mogelijk bereik te genereren doet iedereen. Maar wil je meer gezien worden door je consumenten? Focus je dan op de reacties! Ga open vragen stellen, wees op zoek naar een gesprek. Zorg ervoor dat gebruikers het nut van de reacties inzien, zodat ze ook in contact komen met elkaar. Bij het nieuwe algoritme van Facebook wegen reacties zwaarder dan de likes of shares.

LIVESTREAMING

Het is dé trend van 2018, de Facebook Live Stream-functie. Waarom werkt dit nou goed voor jouw bedrijf? Als facebook-gebruikers jouw zakelijke pagina volgen, en jij gaat live met dat account, krijgen alle volgers gelijk een melding op hun scherm te zien. De meeste gebruikers klikken dan ook om even de livestream te bekijken. Dit betekent dat je dus meteen interactie genereert door middel van de livestream functie! Volgens Facebook wordt er op livestreams namelijk gemiddeld zes keer meer gereageerd dan op normale filmpjes.

ZORG VOOR GERICHTE CONTENT

Creëer content waar je volgers écht iets aan hebben. Dit moet dus waardevolle content zijn, en niet alleen maar gericht zijn op likes. Het nieuwe algoritme van Facebook kan namelijk content zodanig onderscheiden dat posts die meer kwaliteit bevatten vaker te zien zijn bij gebruikers dan posts die eigenlijk irrelevant zijn. Het is dus belangrijk dat je content schrijft voor je volgers die echt waardevol is. Facebook ziet gemakkelijk het verschil tussen frequente posts die irrelevant zijn voor de gebruiker en posts waar meer tijd in is gestoken en unieker is.

MAAK VEEL MEER GEBRUIK VAN EIGEN FOTO’S EN VIDEO’S

Het is algemeen bekend dat plaatjes en filmpjes het beter doen dan lange lappen tekst. Maar ook al doe je dit veel en gebruik je veel afbeeldingen en video’s, het kan nog beter. Facebook herkent namelijk ook auteursrechtenvrije afbeeldingen die bijna elke pagina of blog wel kan gebruiken. Creëer je eigen afbeelding of maak je eigen video, zodat het helemaal one of a kind wordt. Hierbij geldt ook; post alleen content die ertoe doet.

NEEM CONTACT OP MET JE ALL-TIME-VOLGERS

Sinds kort is er ook een nieuwe functie bij Facebook die héél erg van belang kan zijn voor jouw bedrijf. Gebruikers kunnen nu namelijk op Facebook aangeven wat voor soort content ze als eerste zouden willen zien. Heb jij trouwe fans die nooit meer weggaan? Vraag ze om dit aan te geven voor jouw pagina, zo heb je meer kans op een groter bereik.

FACEBOOK RATINGS & REVIEWS

Optimaliseer je rating page. Als je een slechte recensie hebt, zorg er dan voor dat je de gebruiker die de recensie heeft geschreven een bericht terugstuurt en gepersonaliseerd antwoord geeft. Zo zien alle gebruikers die op jouw pagina zitten dat je feedback en reviews van klanten erg serieus neemt. Dit is hartstikke belangrijk. Hiernaast is het ook van belang dat de reviews geloofwaardig zijn. Bijna geen product en/of dienst heeft alleen maar 5 sterren-reviews ontvangen waar geen slecht woordje over te vinden is. Volgers zullen dit niet snel geloven.

WEES ONLINE ALL THE TIME

Het wordt belangrijker en belangrijker… klanten willen op elk gewenst moment van de dag zo snel mogelijk reactie op een vraag. Daarom worden chatbots steeds meer gebruikt op websites. Dit kan dus ook met Facebook Messenger. Neem dit mee. Op de website van iCulture staat een uitgebreide handleiding over hoe je een chatbot kan instellen op Facebook. Als gebruikers op een Facebookpagina bij Messenger zien staan: ‘geeft doorgaans elk uur antwoord’ zullen ze sneller geneigd zijn iets te kopen of om vragen te stellen.

Er is dus zeker goed in te spelen op het nieuwe algoritme van Facebook. Als je ervoor zorgt dat dit regelmatig wordt geüpdatet, weet je zeker dat je klantbinding geoptimaliseerd blijft. Ben je alsnog bang dat je bereik van je content zal dalen? Dan kun je natuurlijk altijd adverteren op Facebook. Dit kost wel wat, maar dan bereik je je doelgroep zeker weten. Weten hoeveel dit kost? Kijk dan voor meer informatie naar het artikel over adverteren op Facebook.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s