Hoe kan je als startup het beste omgaan met de trend Voice Search?

Door verandering bij de consument in gedrag, van typen naar praten, is Voice Search tegenwoordig erg populair geworden. Voice Search is het door middel van gesproken woorden naar je zoekopdracht zoeken. Voice Search gaat snel en je kan het vaak gebruiken, bijvoorbeeld tijdens het autorijden of koken want je hoeft niets meer in te typen. En dit is waar de consument tegenwoordig behoefte aan heeft. Er wordt verwacht dat minimaal de helft van alle zoekopdrachten in het jaar 2020 wordt ingesproken. Technologische ontwikkelingen, gemak en toename van het gebruik van mobiele apparaten maken dat Voice Search tegenwoordig erg populair is. Bij Text Search krijg je als je iets intypt in bijvoorbeeld Google een overzicht met resultaten waar je vervolgens uit moet kiezen. Bij Voice Search krijg je direct één antwoord te horen. Als bedrijf wil je natuurlijk ontzettend graag dat je website op deze ene plek komt te staan. Vooral als je een startup bent en er ontzettend veel content en concurrentie is, is het vaak erg moeilijk om dit goed te doen. Hoe kan je dus als startup het beste SEO optimaliseren door de komst van Voice Search? Hieronder een stappenplan hoe je als beginnend bedrijf rekening houdt met Voice Search.

  1. Gebruik longtail keywords in de content op je website: Voice Search is erg anders dan Text Search. Bij Text Search zijn de zoekopdrachten kort en simpel, ze hebben namelijk maar een paar zoekwoorden. Bij Voice Search worden meer woorden en soms ook zinnen gebruikt. Gebruik dus conversatie gerichte longtail keywords op je website, wat specifieker is en je je zo dus kan onderscheiden van de concurrentie. Men zoekt met Voice Search bijvoorbeeld zo: waar vind ik een supermarkt in de buurt? Hierbij krijg je direct één antwoord. Bij Text Search typte je dan bij Google in: supermarkt Oegstgeest. En je krijgt een hele pagina aan informatie waar je doorheen moet scrollen. Hieronder het resultaat als je ‘waar vind ik een supermarkt in de buurt?’ inspreekt bij Google Assistant. Je krijgt direct een overzicht te zien van de dichtstbijzijnde supermarkten in de buurt. Hierdoor hoef je dus niet meer het internet af te struinen waar men tegenwoordig juist geen behoefte meer aan heeft.

artikel 2.1

Omdat mensen hun zoekopdrachten in de vraagvorm stellen, moet je ervoor zorgen dat deze vragen en antwoorden op je website terug te zien zijn. Gebruik hiervoor een FAQ-pagina (veelgestelde vragen) op je website. Hierdoor kan Voice Search sneller het antwoord vinden op je vraag. Bedenk dus als je begint met het bouwen van je website goed na over wat voor soort vragen je potentiële klanten kunnen hebben over je bedrijf. Je kunt hiervoor een hele handige website gebruiken, namelijk https://answerthepublic.com/.

 

  1. Focus je meer op lokale SEO: de meeste mensen die Voice Search gebruiken zoeken op lokale dingen. Ze willen nou eenmaal weten waar de dichtstbijzijnde Albert Heijn, sportwinkel of kapper zit. Als je bijvoorbeeld net een sportwinkel bent gestart, wil je dat je gloednieuwe website natuurlijk wordt gevonden. Zorg er dan voor dat je bedrijfspagina up-to-date is en plaats zoveel mogelijk informatie over je bedrijf op je website. Een klant wil bijvoorbeeld weten hoelaat je winkel sluit, dan wil jij met je website daar snel antwoord op kunnen geven. Hieronder zie je een goed voorbeeld van bedrijven die hun bedrijfspagina up-to-date hebben en direct antwoord weten op de vraag: ‘hoelaat sluit de sportwinkel in de buurt?’ Besteed dus aandacht aan de locatie van je bedrijf als je begint met het bouwen van je website.

artikel 2.2

 

  1. Maak gebruik van featured snippets: featured snippets geeft een samenvatting van een bepaalde website binnen de zoekmachine. Dit verschijnt bovenaan de zoekresultatenpagina van Google. Spraakassistenten vinden content die antwoord geeft op de vragen van mensen erg fijn, want zij gebruiken de featured snippets om de vragen te beantwoorden. Met dat uitgelichte zoekresultaat wordt direct antwoord gegeven op de vraag die iemand stelt in Google, hierdoor hoeft een klant niet heel Google af te scrollen naar het juiste antwoord. Hieronder een voorbeeld, zoals je ziet is de vraag ‘wat is SEO?’ De klant krijgt direct een uitgelicht zoekresultaat te zien, featured snippet. De vraag wordt hierdoor erg snel beantwoord en als deze betreffende persoon meer wil weten, kan hij/zij op de link naar de website klikken.

artikel 2.3

Het toepassen van featured snippets is dus een manier om meer naamsbekendheid/website bezoek te generen, wat erg handig is als je net een website bent gestart. In de eerste fase wil je natuurlijk dat mensen je kennen en wil je een goede naamsbekendheid creëren. Als mensen namelijk naast de featured snippets meer willen weten, dan kunnen ze doorklikken naar je website.

Wanneer je dus een startup bent en je wil een website ontwikkelen, moet je meegaan met de trend Voice Search. In de eerste fase wil je natuurlijk naamsbekendheid en bezoekers genereren. Hiervoor moet je SEO optimaal zijn. Wanneer je hoe dan ook bovenstaande stappen toepast op je website, ga je goed om met de trend Voice Search en heb je erg grote kans dat je website hoog in de zoekresultaten zal staan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s