Hoe kan je als startup het beste SEO inzetten?

Een SEO strategie is erg belangrijk voor het succes van een startup. Veel startups hebben weinig besef van het effect van een goede SEO strategie voor de onderneming. Ook is het probleem voor veel startups, dat SEO vaak pas op lange termijn wat oplevert. Maar je wil natuurlijk dat je bedrijf online makkelijk te vinden is. Daardoor moet je goed te identificeren zijn door zoekmachines. Een startup heeft het doorgaans lastig omdat je met je nieuwe website opbouwt tegen bestaande partijen die al veel meer autoriteit hebben. Hoe kun je als startup het beste SEO inzetten?

Laten we beginnen met de betekenis van SEO. SEO betekent letterlijk Search Engine Optimization. Dit is het optimaliseren van websites voor zoekmachines zoals als Google, Bing en Yahoo. Hoe beter je website op SEO gebied geoptimaliseerd is, hoe hoger je in de zoekresultaten zal verschijnen en dus hoe sneller een klant op jouw website zal gaan klikken. Met de overvloed aan content tegenwoordig, wil je als bedrijf graag zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen met je website. Door deze overvloed aan content is het voor startups dus nog moeilijker om hoog in de zoekresultaten te komen. Ook heb je als startup beperkte middelen en je hebt echt klanten nodig. Hieronder een aantal tips voor startups hoe zij SEO het beste kunnen inzetten.

Zodra je weet wat het doel van je website is, is het daarna ontzettend belangrijk dat je je doelgroep goed kent als startup. Dit lijkt misschien logisch dat je je doelgroep goed moet kennen. 70% van de consumenten start met het online winkelen bij zoekmachines. Daarom moet je dus goed nadenken als je een website gaat ontwikkelen over wat je met de teksten op de site wil bereiken. Denk vanuit de klant, waar zoeken zij op? Speel daar op in met je teksten. Maar hoe leer je je doelgroep het beste kennen? Begin eerst met wat je al weet. Schets een persona van je doelgroep door onderzoek te doen naar hun kenmerken. Daarna kan je een enquête/interview uitvoeren bij je huidige klantenkring. En tot slot is het handig om te kijken wat andere online hebben geschreven over je doelgroep. Kijk ook op sites als Google Trends. Inzicht in je doelgroep is de sleutel tot de volgende stap van je SEO-strategie, namelijk zoekwoordenonderzoek.

Na je doelgroeponderzoek ga je aan de slag met zoekwoordenonderzoek. Het is erg belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt, waar je doelgroep op zoekt. Zoekwoorden zijn de bouwstenen van SEO. Er bestaan erg veel handige tools om te kijken welke zoekwoorden veel bereik hebben, bijvoorbeeld Ubersuggest, SEOreview en SEOBook Keyword Tool. Als je geld hebt om in dit proces te investeren bekijk dan tools als Wordtracker en SEMRush. Deze tools bieden niet alleen zoekwoordenonderzoek, maar ook zoektrends, SEO-concurrentiestatistieken, vergelijkingen van zoekmachine-resultaten (SERP) etc. Het probleem voor startups is dat veel van de zoekwoorden die relevant zijn voor je website en doelgroep waarschijnlijk erg concurrerend zijn. In eerste instantie is het voor een startup moeilijk om te concurreren met bestaande bedrijven en websites. De oplossing hiervoor is om creatief te zijn met je SEO-strategie en je te richten op long-tail keywords, die nog steeds relevant zijn voor de doelgroep en die je klanten naar je website leiden. Deze long-tail keywords zijn specifieker en zo kan je je als startup onderscheiden van de concurrentie. Bijvoorbeeld je begint een online schoenen website. Hier zijn er ontzettend veel van op het internet. Gebruik dan niet als zoekwoord ‘mannenschoenen’ of ‘damesschoenen,’ want zo ga je je niet onderscheiden van de concurrenten. Gebruik dan long-tail keywords en in dit geval dus bijvoorbeeld ‘chelsea boots dames.’ Zo ben je veel specifieker en kan je je dus onderscheiden van de concurrent. Hieronder zie je een screenshot van de website Ubersuggest, waar je je zoekwoorden kan intypen en vervolgens ziet hoeveel bereik ze etc. hebben.

artikel 1.1

Wanneer je als startup begint met het bedenken voor de juiste bedrijfsnaam is het allereerst erg belangrijk om de bedachte naam eens in te typen in Google. Gebruikers moeten je namelijk niet verwarren met de concurrent. Zodra je de juiste bedrijfsnaam hebt gevonden, moet je deze zo snel mogelijk indienen bij Google Search Console. Dit zal helpen bij de autoriteit van je website, wat erg belangrijk is voor de SEO.

Kortom, als startup is het erg belangrijk om informatieve en nuttige pagina’s met relevante zoekwoorden te hebben. Daarnaast is een logische en gebruiksvriendelijke navigatiestructuur met interne koppelingen tussen de verschillende pagina’s op de website ook erg belangrijk. Ook wil je als startup dat je website technisch goed is. Het handigst is om met een SEO professional je website te bouwen, die is zich namelijk bewust van alle problemen. Als je zelf je website wil bouwen, raad ik WordPress als contentmanagementsysteem aan. Voor WordPress hoef je niet over veel technische kennis te beschikken om dit te gebruiken. De Yoast SEO-plugin van WordPress is de gebruiksvriendelijkste plugin om je website te optimaliseren. Deze plugin geeft op elke pagina aan wat je op SEO gebied kunt verbeteren. Hieronder zie je een voorbeeld van mijn WordPress website, waarin de Yoast SEO-plugin aangeeft wat beter kan op deze pagina.

artikel 1.2

SEO is een proces, geen project. Het heeft een kop, maar geen staart als je het goed wilt doen. Startups die dat begrijpen kunnen uiteindelijk winnen van de winnaars van nu.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s