Hoe kan print van toegevoegde waarde zijn, en blijven, voor jouw organisatie?

“Print is dood”, een uitspraak die je ontzettend vaak hoort. Zo ook in mijn eigen, nabije omgeving. Een docent vertelde mij laatst dat ik mijn droom – werken bij een reclamebureau – uit mijn hoofd moet zetten omdat print dood zou zijn. Ondanks dat ik het vaak hoor en lees, vraag ik mijzelf regelmatig af of dit wel echt zo waar is als mensen en media het laten lijken. Wanneer je de zoekterm ‘Print is dood’ intypt bij zoekmachines zoals Google, zal je zien dat er tientallen artikelen naar boven komen waarin wordt aangegeven dat, en waarom, print dood is. Door de opkomst van digitale media zou de printwereld het moeilijk hebben. Met ‘digitale media’ worden digitale apparaten en technieken bedoeld. Denk aan de computer, laptop, tablet, telefoon of virtuele wereld zoals Virtual Reality of Augmented Reality. Ondanks vele negatieve woorden en talloze berichtgevingen is er ook nog een groot aantal van mensen die geloven dat print niet dood is.
Twijfelt jouw organisatie eraan om print in te (blijven) zetten? Wees niet bang, want in dit artikel lees je hoe je hoe print van toegevoegde waarde kan zijn, en blijven, voor jouw organisatie.

Als ik ergens enthousiast van word, is het wel print. In 2016 ben ik afgestudeerd als Grafisch vormgever met Desktop-Publishing als mijn specialiteit. Desktop-Publishing – ook wel afgekort als dtp – is het bewerken en opmaken van bestanden die bedoeld zijn voor drukwerk, zoals boeken, tijdschriften, folders, flyers, brochures of catalogi. Door mijn liefde voor Desktop-Publishing is het mijn passie om dit onderwerp te verdedigen. Tijdens mijn studie en verschillende stages heb ik ontzettend veel ervaring opgedaan op het gebied van print en de gehele industrie er omheen.

Voordelen van print

Printmedia heeft veel voordelen, zeker in de digitale wereld. Je kunt nog altijd het verschil maken met traditionele printmedia wanneer je deze inzet als marketingstrategie. Velen denken dat je print moet vervangen sinds de komst van digitale media, maar je moet print juist zien als versterking en hulpmiddel. Jaarlijks worden er alleen al op het gebied van print magazines al 11,4 miljoen mensen bereikt. Dit is 80% van de Nederlanders!

Doelgroepgericht en sociaal

Via print kan je eenvoudig contact leggen met mensen. Op een beurs kun je visitekaartjes uitreiken en wil je reclame maken voor je studentenvereniging, dan kun je gemakkelijk flyers uitdelen bij de ingang van je school.

Duurzaam

Er zijn mensen die kritiek hebben op print omdat ik slecht zou zijn voor het milieu. Maar print kan daarentegen ook duurzaam zijn. Denk aan tijdschriften gemaakt van gerecycleerd papier, of verjaardagskaarten met zaden erin die je in de grond kunt planten zodat er bloemen uit groeien.

Mens als gewoontedier

De oudere generatie die papier gewend is, zijn erg gesteld op print. Zo wordt mail per post beter geopend en gelezen in tegenstelling tot de eindeloze stroom van e-mails die je postvak binnen stromen. Print straalt kwaliteit uit en het lezen ervan wordt als prettiger ervaren dan wanneer je iets leest via de computer.

Opvallen(d)

Jouw organisatie valt op als je een knap staaltje print kan aanbieden. Door de toenemende digitalisering op het gebied van marketing is het belangrijk om op te blijven vallen. Door middel van een prachtig opgemaakt en uitgevoerd drukwerk, kan jouw organisatie flink wat indruk achterlaten.

Waar je aan moet denken voordat je printmedia inzet

Budget

Stel je voor: je wilt een printcampagne starten. Bedenk voordat je de campagne opzet hoeveel geld er te besteden is aan printmedia. Print is namelijk niet goedkoop en je wilt natuurlijk winst maken. Uitgaven waaraan je moet denken zijn: werknemers, de drukker en distributiekosten. Zodra je een budget hebt vastgesteld kun je aan de slag.

Behoefte en tijd

Doe onderzoek naar de doelgroep die je wilt bereiken. Wil je reclame maken voor kerstbomen? Deze reclame zal je rond de tijd van kerst uitbrengen en niet midden in de zomer. Denk dus goed na over wanneer je iets wilt uitbrengen. Kies je voor een wekelijkse uitgave of juist per kwartaal? Of een seizoen editie rondom bepaalde momenten in het jaar, zoals een mooie glossy voor kerst met hierin alle ins en outs wat je wel en niet moet koken tijdens het kerstdiner.  Speel vooral in op de behoefte van de klant.

Distributie

Je kunt een prachtig drukwerk hebben liggen, maar de klant moet deze ook nog krijgen. Denk daarbij goed na over de distributie. Ook distributie neemt kosten met zich mee. Zorg dat je ook hier budget voor hebt.

Interactieve features

Herinner je je nog de rage die Pokémon Go in de zomer van 2016 veroorzaakte? De laatste aantal jaren zijn interactieve features helemaal hot. Een eenvoudig visitekaartje met daarop een link naar je online portfolio kan wat saai zijn en kan ervoor zorgen dat mensen je website niet bezoeken. Kies er dan voor om een AR-code op je visitekaartje te drukken. Op deze manier komt jouw portfolio echt tot leven.

Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat print van toegevoegde waarde is, en blijft, voor je bedrijf?

Print zal nog geruime tijd in ons leven blijven (en gelukkig maar!), dus schroom niet en neem print mee in je marketingstrategie. Er zitten zoveel mooie voordelen vast aan print: het is doelgroepgericht, duurzaam, opvallend en ook nog eens de favoriet van de klant. Houd vooraf rekening met de kosten, de behoefte van de klant en het distribueren van je printmedia. Als laatste zorgen interactieve features ervoor dat jouw ‘eenvoudige stukje papier’ tot leven komt.
Schrap printmedia dus niet van je budgetlijst dit jaar en houd print levend, want print is nog lang niet dood!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s