Losing contact with the product.

Storytelling, het is tegenwoordig de belangrijkste manier van content-marketing. Bedrijven geven hun product een naam en een verhaal.  Samen met de klant bouwen bedrijven een image op. Jij bepaalt hoe je gezien wilt worden. Een persoonlijke connectie met de klant is het allerbelangrijkste aspect. De reden: Je product verkopen. Maar wanneer klanten zoveel waarde hechten aan branding en storytelling, verliezen ze dan niet de connectie met het product zelf?

 Voor bedrijven is het simpel. Je begint met een product, dat product wil je verkopen. Je adverteert, misschien in de krant, op tv, waar dan ook. De klant ziet jouw product, interesse is gewekt. Vervolgens gaat de klant nadenken. Wil ik dit product? Ja of nee? Het antwoord is ja. Jij blij, klant blij. Zo werkt de simpelste vorm marketing. Je adverteert, je verkoopt. Simpel toch?

Jazeker, 10 jaar geleden.

Tegenwoordig is het anders, directe verkoop van je product via een advertentie werkt niet meer. Ten minste, niet onder de millennial. De consument van nu wilt meer. Een emotionele band met het product, een verhaal, wellicht zelfs de bijdrage aan een goed doel bij aankoop van het product. De verkoop van het product op zichzelf is niet meer relevant. Je koopt tegenwoordig een merk, branding is key. Consumenten doen dit omdat ze zich willen identificeren met het merk.

Merken staan tegenwoordig niet meer alleen voor een product. Vroeger stond Nike voor sportspullen. Nike was kleding.  Als ik aan mijn moeder vraag; ‘Waar staat Nike voor’, dan gaat het antwoord zijn; ‘sportschoenen’. Vraag ik aan mijn 10-jaar jongere neefje waar Nike voor staat, dan noemt hij aantal idolen op die onlosmakelijk verboden zijn aan het merk. Voor mij, een 25-jarige student staat Nike voor sporten, een gezondere levensstijl, jezelf uitdagen, een beter mens worden. Ik denk bijna niet meer aan de producten die Nike verkoopt. Ik associeer het merk tegenwoordig puur met haar uitstraling. Perfecte storytelling dus.

Uit de bovenstaande alinea kunnen we 2 conclusies trekken. 1. Verschillende generaties hebben een verschillende interpretatie van een merk. 2. De 2 jongste generaties staan helemaal niet meer in contact met het product.

Gaat storytelling dan te ver? Wanneer Nike nu een nieuwe reclame maakt voor een schoen, hebben consumenten het over de reclame. Niet over het product zelf. Raken we te diep verbonden met het merk, en haar waardes. Waardoor we de uiteindelijke aankoop laten schieten? Wat is de impact van ons gedachtengoed op de cijfers van Nike?

Een directe correlatie tussen een campagne van Nike en de financiële cijfers is makkelijk uit te drukken met behulp van de recente Colin Kaepernick-case.

In een notendop: Colin Kaepernick is een quaterback die weigerde door te buigen voor het volkslied van Amerika. Dit riep een groot Amerikaans debat op. Was het disrespectvol? Waarom boog Colin niet? Het antwoord is simpel. Colin boog niet om een aantal maatschappelijke kwesties attentie te geven. Politiegeweld tegen jonge zwarte Amerikanen was hier 1 van. De NFL-carriere van Colin kwam hiermee ten einde.

2 jaar na al deze controversie postte Colin op zijn Instagram een foto van zijn gezicht met het Nike logo. De foto werd bijgestaan door de quote ‘Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt’.

Een direct product werd hier niet verkocht, ook werd er geen reclame gemaaakt voor een direct product. Wel meldde dat Nike een stijging had van 6 miljard in overal-value na het implementeren van de Colin Kaepernick-campagne.

Samengevat was hier geen sprake van directe verkoop maar toch maakte Nike hier een forse som geld winst. Er zijn talloze soortgelijke voorbeelden. De consument is het daadwerkelijke product uit het oog verloren, maar voelt zicht toch genoodzaakt om iets van het merk aan te schaffen. Branding ten top.  In het geval van Nike gingen consumenten producten kopen omdat ze het eens waren met de filosofie van Nike en Colin Kaepernick. Het maatschappelijke aspect dat Nike ter weeg bracht, dwong consumenten producten aan te schaffen van het merk. De consument kon zich identificeren met het merk, het voelde persoonlijk aan. De ultieme vorm van storytelling.

Geconstateerd kan worden dat consumenten inderdaad het directe product uit het oog verliezen. Er worden geen producten gekocht, puur voor het product. Je koopt alles eromheen, inclusief het product zelf. Of dat nou bijzaak is of niet, dat verschilt per consument. Zijn consumenten dan connectie met het product verloren. Ja. Maar wat ze ervoor terugkrijgen is een connectie met het merk. Dit blijkt nog veel winstgevender te zijn dan directe verkoop. Bij de aankoop en gebruik ontstaat er wellicht een band met het product, maar het voortraject is voorgoed veranderd.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s