Micro-moments: online klanten werven voor je offline business

Online retail is een extreem verzadigde markt: ieders buurmans kat heeft bij wijze van spreken ondertussen een webshop. Toch zijn online (advertentie)strategieën the way to go voor de winkels van de toekomst, al helemaal voor winkels met een fysiek winkelpand.

Het wordt steeds moeilijker om de aandacht van de klant te vangen, mensen zijn vaak erg gehaast en doelgericht op pad. De truc is dan ook om ze op te vangen op momenten dat ze gericht ergens naar zoeken. Deze specifieke momenten noemen we ‘micro-moments’. Een micro-moment komt in vier verschillende vormen:

  • I want to know moments (IWTK-moment)
  • I want to go moments (IWTG-moment)
  • I want to do moments (IWTD-moment)
  • I want to buy moments (IWTB-moment)

Micro-moments richten zich dus op een zeer duidelijk klant-segment, een segment wat gericht ergens naar op zoek is en dit invoert in een zoekmachine.

Voorbeeld: Tessa is op zoek naar de beste koekjes van Utrecht. Om deze koekjes te vinden kan ze natuurlijk de hele binnenstad af gaan speuren en alle koekjes voorproeven, maar dat zou erg tijdrovend zijn en Tessa is een druk mens. Nee, in plaats daarvan pakt ze haar telefoon, opent ze Google en ontstaat er dus een IWTB-moment.

Tessa is niet de enige die dit soort search queries invult. Google’s marketingafdeling beweerde dit jaar zelfs dat de IWTB-queries met wel 500% in frequentie zijn toegenomen in de afgelopen twee jaar. Het is dus nu aan de lokale ondernemers om in te gaan spelen op de micro-moments, anders missen ze simpelweg de boot en gaan er zeeën aan potentiële klanten verloren.

Location based

Een van de beste manieren om de potentiële klant wél te bereiken is, je raadt het al, adverteren op Google. De internetgigant is en blijft de meest gebruikte zoekmachine, mede mogelijk gemaakt door het feit dat ze Apple jaar in jaar uit geld betalen om de default zoekmachine te mogen zijn op iPhones. En waar tikken mensen hun zoektermen op in als ze onderweg zijn? Juist, op hun telefoon. Stel je voor, je bent eigenaar van een succesvolle bakkerij in Amersfoort, pak nu Tessa er weer even bij; Ze loopt nog steeds rond in het centrum van Utrecht, op zoek naar haar koekjes. Ze heeft net de search query ingevoerd en bekijkt de resultaten. Wil je dan dat jouw bakkerij in Amersfoort bovenaan komt te staan? Tenzij je koekjes voor wereldvrede zorgen mag je er vanuit gaan dat iemand in Utrecht nu speciaal voor een doosje koekjes naar een andere stad komt. Precies daarom maak je bij het opzetten van je advertenties gebruik van ‘location based advertising’. Dit zorgt ervoor dat jouw advertenties alleen getoond worden aan mensen die dus bijvoorbeeld in Amersfoort zijn en op zoek zijn naar heerlijke koekjes.

Een perfecte mix

Het mooie van location based advertising is dat je niet alleen de relevante klanten bereikt en daarmee nieuwe mensen naar je fysieke locatie drijft. Het heeft ook nog eens voordelen op het gebied van je Ad Quality Score in Google Ads. Op het moment dat je advertenties relevant zijn en met, bijvoorbeeld, keywords precies gericht zijn op de wens van de klant, zal er veel op je advertentie geklikt worden. Dit geeft je vervolgens een betere reputatie bij Google en dat betekent op zijn beurt weer dat je advertenties hoger worden geplaatst en daarmee soms ook extensies laten zien. Deze extensies kunnen extreem praktisch zijn voor lokale bedrijven, omdat deze onder anderen een Google Maps kaartje kunnen weergeven met daarop de locatie van je winkel. Tegelijkertijd verhoogt het relevant maken van je advertenties ook nog eens je Return on Investment (ROI). Je pompt namelijk geld in clicks naar je bedrijfssite en deze zijn door de hogere relevantie veel waardevoller voor je bedrijf. Relevante advertenties halen klanten binnen en klanten brengen omzet binnen, zo verhoog je door in te spelen op micro-moments ook nog eens je ROI.

Met location based marketing heb je dus de mogelijkheid om perfect in te spelen op het ‘I want to buy’ micro-moment. Een webshop of app is voor traditionelere bedrijven een aardige kluif en iets waar ze eigenlijk niet aan willen beginnen. Met een simpele website en een Google Ads account kunnen deze bedrijven al perfect uit de voeten door in te spelen op deze trend.

Mensen zijn dus steeds gerichter en gehaaster op zoek, de vraag is nu als volgt: ben jij er klaar voor om al deze potentiële klanten op te vangen of staat je concurrent ze straks voor je neus weg te vissen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s