Social shopping: twee succesverhalen

Social shopping is booming! Als merk kun je er niet meer onderuit.  In de nabije toekomst wordt dit dé manier van shoppen. Alles gebeurt op één platform, de klant hoeft het social media-kanaal niet meer te verlaten om producten te bekijken. Dit maakt het enorm efficiënt, snel en gemakkelijk. De komende jaren zullen alleen maar meer ontwikkelingen volgen op het gebied van social shopping. Daarom is inspelen op deze trend een ‘must’. Ik geef je twee succesvoorbeelden van bedrijven, die social shopping al aardig onder de knie hebben.

Sephora
Internationaal cosmeticabedrijf Sephora speelt maar al te graag in op het social shopping tijdperk. Dit doen zij door middel van chatbots, shoppable posts en Pinterest. Zij lopen al ver voor op de meeste Nederlandse bedrijven. Sephora heeft zeker een voorbeeldfunctie op het gebied van social shopping.

Sephora & Facebook
Te beginnen met het paradepaardje van Sephora, de chatbot op Facebook Messenger. Aan de chatbot van Sephora kun je niet alleen vragen stellen, de chatbot biedt tal van andere opties. Zo kun je door middel van je camera augmented reality make-up looks uitproberen, je kunt een afspraak boeken voor bijvoorbeeld een facial of een make-over en daarbij kun je uiteraard chatten met de klantenservice. Verder geven zij de klant opties voor producten, die zij hun aanbevelen. Door de vele functies is het bijna alsof je in de fysieke winkel staat.

Sephora & Instagram
Op Instagram biedt Sephora zowel inspiratie, entertainment en shoppable posts aan. Daarnaast plaatsen zij vele video’s van make-up liefhebbers, die hun producten gebruiken. Sephora heeft ruim 15,5 miljoen volgers op Instagram. Een groot bereik.

Sephora & Pinterest
Pinterest is misschien minder populair voor veel bedrijven dan andere platforms, toch valt ook hier winst te halen. Wat Sephora op Pinterest onderscheidt van andere merken, is dat zij naast inspiratie ook service bieden aan de gebruiker, door bijvoorbeeld uitleg te geven over het gebruik van producten. Zij laten stap-voor-stap zien hoe je een product gebruikt en welke mogelijkheden dit biedt. Dit kan erg aantrekkelijk zijn voor bezoekers. Via Pinterest is het bovendien makkelijk om hen door te sturen naar je eigen website. Je kan een link koppelen aan de afbeelding van het product. Zodra een bezoeker hier op klikt, wordt hij doorgestuurd.

IMG_1875

Sephora merkt op, dat bezoekers van de winkel vaak nieuwsgierig zijn naar de favoriete producten van Sephora-medewerkers. Hier heeft Sephora op ingespeeld door een Pinterest bord te creëren met alle favoriete producten en bijbehorende tips. Daarnaast hebben zij borden met thema’s als Halloween, nieuwe producten, bruiloft, foundation et cetera. Voor geïnteresseerde pinners wordt het zo gemakkelijk om op categorie te zoeken en inspiratie op te doen.

Het blijkt dat de gemiddelde Pinterest-volger 15 keer meer uit geeft op Sephora.com dan de gemiddelde Facebook-fan. Dit is natuurlijk een enorm verschil. Pinners zijn altijd opzoek naar nieuwe ideeën en gebruiken dit platform speciaal om inspiratie op te doen. Ook geeft Pinterest aan dat 87% van de gebruikers van het platform iets koopt via Pinterest. Verder gebruikt 93% van de pinners het kanaal om een aankoop te plannen. Er is dus reden genoeg om als bedrijf aan de slag te gaan met dit platform.

Rituals
Het cosmeticamerk van eigen bodem, Rituals, maakt volop gebruik van social shopping. Zij bieden zowel op Instagram als op Facebook de mogelijkheid om producten aan te schaffen en bieden inspirerende content aan.

Rituals & Instagram
Met ruim 275.000 volgers op Instagram, hebben zij een groot bereik. Op de Instagram pagina van Rituals vind je inspirerende foto’s en teksten. Tevens werkt Rituals samen met influencers en delen zij ook foto’s van Rituals ‘fans’. De feed van Rituals bestaat uit een mix van ‘normale’ foto’s en ‘shoppable posts’. Dit zijn de foto’s waarin producten zijn getagd. Deze kunnen door klanten direct worden bekeken en gekocht.

Rituals plaatst de producten in de shoppable posts in een mooie setting. Dit zorgt ervoor, dat de promotie van producten natuurlijk overkomt. Je hebt niet het idee dat het om een directe advertentie gaat. Op Instagram Stories maken zij gebruik van de ‘swipe-up functie’, met deze functie word je als klant direct doorgestuurd naar de juiste link van hun website.

Rituals & Facebook
Op de Nederlandse Facebook pagina van Rituals hebben zij meer dan 1,3 miljoen volgers. Ook hier maken zij gebruik van de shopfunctie. In plaats van de ‘shoppable’ inspiratie foto’s laten zij vooral product foto’s zien. Door op de foto te klikken, krijg je productinformatie. Als je het product daadwerkelijk wilt bestellen, word je wederom doorgeleid naar de website.

Verder is Rituals één van de eerste bedrijven in Nederland, die Facebook Messenger als verkoopkanaal gebruikt. Zij bieden sinds augustus de mogelijkheid om persoonlijk advies te ontvangen en bestellingen te plaatsen via Messenger. Daarnaast loopt zelfs de betaling via Messenger. De klant kan alleen gebruik maken van deze functie door op een advertentie te klikken. Tot op heden is dit alleen nog maar beschikbaar voor een selecte groep. Via Messenger word je geholpen door Online Store Employees.

Zoals je ziet, proberen deze merken het meeste uit de huidige functies van social media te halen. Zij lopen voor op de meeste merken. Om kort samen te vatten: maak gebruik van shoppable posts, plaats niet alleen productfoto’s maar inspireer de gebruiker, Facebook Messenger en chatbots zijn in volle opkomst en laat ook Pinterest zeker niet links liggen. Stort je in het social shopping tijdperk!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s