Storytelling, het brein en ethiek.

Storytelling houdt ons tegenwoordig allemaal bezig. Het beïnvloedt onze aankopen en vertelt ons bijna zelf wat we moeten aanschaffen. Het proces van Storytelling is inmiddels bekend. Inspelen op de emoties van de consument is een belangrijke factor hierin.  Maar wat gebeurt er precies bij het triggeren tot aankoop. Het proces wat plaatsvindt in de hersenen kan worden beschreven. Storytelling op neuropsychologisch niveau. Maar als bedrijven inspelen op neuropsychologisch niveau, is dit dan nog wel ethisch verantwoord?

Ingewikkelde term, neuropsychologie, maar grote bedrijven zijn er al mee bezig. Het effect van campagnes wordt gemeten aan de hand van brain activity. Bedrijven zijn erachter gekomen dat verschillende campagnes zorgen voor verschillende activiteiten in de hersenen, en daardoor in het lichaam. Spannende campagne? Zwetende handen en wijde pupillen. Door select te meten weten producenten precies hoe ze jou moeten inpakken.

Voordat bedrijven gingen inspelen op het brein met storytelling ondervond de consument storytelling op een andere manier. Filmproducenten kwam er al snel achter dat settingen die emotioneel beladen waren, beter werden onthouden door mensen. Het duurde dus niet lang voordat bedrijven hierop gingen inspelen.

Voor het gewenste effect van een campagne zijn er verschillende manieren van storytelling nodig. Wanneer er in een campagne personen worden gebruikt, dan wordt er makkelijke ingespeeld op het persoonlijke aspect van de consument. De consument is sneller geneigd een connectie te maken met het verhaal. Dit leidt ertoe dat de consument een aantal key-points makkelijker onthoudt. Al met al wordt de hele campagne beter ontvangen, wat waarschijnlijk leidt tot meer aankoop-drang.

Het zin hem dus in de details, hoe diep kan dat dan gaan? Dieper dan velen denken. Duiken we de diepte in dan komen we op storytelling op neuropsychologisch niveau. Kleuren kunnen zorgen voor een bepaalde associatie. Wil de producten de consument opwinden, dan gebruikt hij rood. Wilt hij op een rustige en kalme manier zijn product overbrengen, dan kiest hij voor blauw en groen. Wilt de producent de boodschap duidelijk overbrengen, dan gebruikt hij rustige muziek. Wilt hij de klant enthousiast maken, dan kiest hij voor opzwepende muziek. Het hoeft overigens niet per se muziek te zijn, simpele geluiden kunnen al het gewenste effect opleveren. Horen en zien, er wordt ingespeeld op de zintuigen.

Worden al deze details gecombineerd met het juiste verhaal, dan is daar de perfecte vorm van storytelling. De meeste consumenten hebben niet door wanneer ze ‘bespeeld’ worden. Dit betekend dat storytelling op neuropsychologisch niveau voor zowel goed als slecht gebruikt kan worden. Is het wel zo ethisch? En is er een ethische code voor het gebruik van storytelling.

Het probleem wat dan opspeelt is dat ethiek anders wordt ervaren door zowel consumenten als producenten. Is het ethisch verantwoord om de hersenen van een consument zo te bespelen zodat hij het product koopt? Manipuleren, een term nauw verwant met hersenspoelen. Sommige producenten, politici, bedrijven etc. weten zo in te spelen op de consument dat de consument het product uit het zicht verliest. Voorbeelden zijn oude campagnes van Phillip Morris, een Amerikaanse sigarettenproducent. Via sterke advertenties en campagnes werd de consument overgehaald om sigaretten aan te schaffen. Van sigaretten was toen al algemeen bekend dat het slecht voor de gezondheid is. Toch bleef Phillip Morris zijn consument overhalen tot aankoop. Niet erg ethisch verantwoord om doormiddel van storytelling een product dat slecht is voor de gezondheid te verkopen. Tegenwoordig wordt de consument in bescherming genomen door overheidsinstanties. Deze hebben bedrijven als Philip Morris verplicht om waarschuwingsteksten op de sigarettenpakjes te zetten.

Het kan echter ook andersom. Tegenwoordig zijn er talloze campagnes die gebruikmaken van storytelling en daardoor de consument de goede richting willen induwen.  Zo zijn er tegenwoordig talloze merken die een gezonde levensstijl supporten, en daar hun hele storytelling op aanpassen. De reclames van deze producenten hebben vaak veel groen, en muziek die rust in de hersenen stimuleert. Ze maken de consument op neuropsychologisch niveau bewust van de voordelen van een gezond leven.

Storytelling en vooral op neuropsychologisch niveau brengt vele vraagstukken met betrekking tot ethiek met zich mee. Er zijn talloze voordelen en nadelen te benoemen, voor zowel consument als producent. Tegenwoordig zijn er echter strenge controles op reclames en advertenties. Producenten moeten zich verantwoorden. Mede door deze verantwoording en controle is het lastig voor producenten om misbruik te maken van de consument. Tuurlijk is de consument een bepaalde richting te sturen, maar het wordt lastiger om een consument de foute richting in te sturen. De vraag met betrekking tot ethiek blijft bestaan, alleen is de controle op ethiek velen malen groter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s