Wat is social shopping en hoe kun jij dit inzetten?

Sinds een aantal jaar bestaat het fenomeen social shopping. Simpel gezegd, is dit de mogelijkheid om producten te kopen via social media. Heel efficiënt omdat je na het zien van een bepaald product op social media, niet meer de hele website hoeft af te struinen naar dat ene product. Daarnaast kun je alle stappen van het verkoopproces doorlopen binnen het social media platform. Deze functie past perfect bij de wereld, waar wij op dit moment in leven. Alles moet snel, efficiënt en gemakkelijk. Ik vertel je graag meer over alle ins en outs van social shopping en hoe jij dit kunt gebruiken als bedrijf.

Social media werd tot nu toe voornamelijk gebruikt om in contact te komen met andere mensen. Social shopping brengt hier verandering in door het uit te breiden met verkoopfaciliteiten. Het begon allemaal met de lancering van ‘Buyable Pins’ op Pinterest in 2015. In 2017 herintroduceerde Facebook de ‘Buy Now’ functie en in 2018 volgde Instagram met de ‘Shoppable Post’. En dit is nog maar het begin van het social shopping tijdperk!

De ontwikkelingen op het gebied van social shopping gaan snel. Vooral Instagram is aan kop met de uitbreiding van het platform. Zo zijn zij bezig met het ontwikkelen van een functie, waarmee het mogelijk wordt, om bijvoorbeeld, een tafel te boeken in een restaurant via het Instagram account. Ook het maken van een afspraak bij de kapper of bij een schoonheidssalon zal via deze functie beschikbaar worden. Daarnaast is de mogelijkheid gecreëerd om een creditcard of bankpas te koppelen aan je eigen account. Zo kun je ongestoord producten kopen zonder de app ook maar één keer te hoeven verlaten. Dit maakt Instagram een erg grote speler in het veranderende e-commerce veld.

Door al deze veranderingen wordt door Gartner voorspeld, dat in 2019 ongeveer 20% van de bedrijven hun app zullen verwijderen. Veel merken hebben geïnvesteerd in de bouw van een app. Toch wordt hier maar weinig winst uitgehaald. Het feit dat het mogelijk is om aankopen te doen via social media, maakt de app van een merk minder aantrekkelijk. De app zal voornamelijk geld kosten en weinig geld opleveren.

Maar nu de vraag, hoe gebruik je, als bedrijf, social shopping? Allereerst is het belangrijk om te kijken wie je doelgroep is. Richt jij je op de millennials, focus dan op Instagram en Pinterest (Pinterest voornamelijk vrouwen). Sluit het product beter aan bij een oudere doelgroep, kies dan voor Facebook.

Instagram
We beginnen met Instagram, zij bieden de functie ‘Shoppable Post’ aan. Met deze functie kun je als bedrijf maximaal vijf producten in een post taggen. Zodra je op het bericht klikt, ziet de consument de prijs en naam van het product verschijnen. Door op de tag te klikken krijg je een nieuw scherm te zien waarop productinformatie, foto’s en de prijs worden weergegeven. Vervolgens kan de consument op de knop ‘op de website bekijken’ klikken. Met deze knop word je doorgestuurd naar de productpagina op de website, waar je het product meteen kunt bestellen. Deze functie is erg efficiënt. Je hoeft de website niet meer af te struinen naar het product,  dat je gezien hebt op Instagram.

IMG_1866 (1)

Pinterest
Pinterest biedt de functie ‘Buyable Pins’. Deze functie geeft je de mogelijkheid om producten te kopen zonder het platform te verlaten. De functie is zowel te gebruiken op de app, als op de website. Bij de pin van het product komt een blauwe prijs en ‘add to bag’ button te staan. Zo is het duidelijk dat het hier om een Buyable Pin gaat. Ook deze functie zorgt voor hogere conversie. Klanten doen inspiratie op en worden tegelijkertijd verleidt met producten, die zij direct kunnen kopen.

Facebook
Ook met de ‘buy’ knop van Facebook kan de consument direct producten kopen op het platform. De knop kan zowel in een advertentie, als op een bedrijfsprofiel worden geplaatst. Je hebt op Facebook de mogelijkheid om als bedrijf een shopgedeelte op jouw pagina te creëren. Hier kan de consument een overzicht vinden van producten, die jij aanbiedt en deze ook bestellen. Het afronden van de bestelling en de betaling gebeurt wel op website van het merk.

IMG_1880

Al deze functies zorgen voor gemak, efficiëntie en snelheid, iets wat voor veel consumenten tegenwoordig erg belangrijk is. Als merk hebben deze functies eigenlijk alleen maar voordelen. Je bereikt er een nieuw publiek mee en je kunt deze mensen kennis laten maken met jouw producten. De consument is gelijk op de hoogte van prijzen en productinformatie. Ook is de verleiding groter om een product direct aan te schaffen als je zelf niet op zoek hoeft naar het product op de website.

Social shopping staat nu nog maar in de kinderschoenen maar belooft alleen maar te groeien. Er is geen twijfel over mogelijk, dat shoppen en social media de komende jaren hand in hand zullen gaan. Echter het gebruiken van meerdere platformen zal, naar voorspelling, afnemen. Alles zal samenvloeien tot één groot platform. Als merk is het een ‘must’ om mee te gaan met deze ontwikkelingen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s