Alle ins en outs van de Reclamecode Social Media

on

Elk bedrijf dat op welke manier dan ook adverteert, krijgt er mee te maken: de Nederlandse Reclame Code. Nu is het adverteerderslandschap flink veranderd door de komst van social media en zijn ook voor online marketing regels opgezet. Maar welke regels staan er nu precies in de Reclamecode Social Media?

De Reclamecode Social Media valt onder de bijzondere reclamecodes van de Nederlandse Reclame Code en is nog niet zo lang geleden ingevoerd. De Code werd op 1 januari 2014 het leven ingeroepen. Sinds de inwerkingtreding is het verplicht geworden om de Code jaarlijks te evalueren en zo nodig bij te stellen (Stichting Reclame Code, n.b.). Je kunt je vast voorstellen dat de Code al vele aanpassingen heeft ondergaan, gezien het snel veranderde social medialandschap.

Tegenwoordig bevinden vrijwel alle bedrijven zich online, eveneens de organisaties die offline zijn gestart. Dit heeft niet alleen betrekking op het hebben van een eigen website; actief zijn op social media wordt ook steeds relevanter. Zo’n 84 procent van de Nederlandse organisaties vindt dat social media belangrijk zijn (Nederlandse Social Media Academie, 2018). Met de komst van social media en de toename van online marketing, is het van belang geworden dat bedrijven duidelijke richtlijnen hebben wat betreft adverteren via social media. De Reclamecode Social Media biedt deze richtlijnen.

De inhoud van de Reclamecode Social Media is verdeeld over acht artikelen en bevat een bijbehorende bijlage met toelichting van de Code. Zoals in elke Code van belang is, worden de reikwijdte en de definities benoemd. Vervolgens gaat de Code dieper in op de regels omtrent reclame via social media. Deze regels hebben betrekking op de openbaring en herkenbaarheid van reclame, het manipulatieverbod, regels wat betreft kinderen, de zorgplicht/verantwoordelijkheid die de adverteerder tegenover de verspreider heeft en overige bepalingen.

Herkenbaarheid

Reclame via social media moet altijd herkenbaar zijn. Bij de meeste reclame-uitingen weten we gelijk dat het om een advertentie gaat, denk bijvoorbeeld aan banners op een website of reclamespotjes op televisie, maar wat betreft adverteren via social media is deze herkenbaarheid soms wat moeilijker te achterhalen. Wanneer weet je bijvoorbeeld of een influencer betaald is om een product te noemen, of simpelweg zelf heeft gekozen om het product aan te schaffen? Over deze situaties ontstond vaak verwarring en ophef. Dankzij de RSM is het verplicht geworden om uitdrukkelijk in de uiting te vermelden wanneer er sprake is van een vergoeding in geld of in natura tussen de verspreider en de adverteerder. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een disclaimer, of door gebruik te maken van de hashtags #spon, #paid, #sample, #adv en #prom.

Manipulatieverbod

Reclamecode Social Media: ‘’Het is verboden berichten of andere uitingen op social media zodanig te bewerken dat de gemiddelde consument hierdoor kan worden misleid.’’ (Stichting Reclame Code, n.b.). Wil je als adverteerder toch uitingen op social media bewerken ter aanprijzing van een product, dienst of activiteit? Dan ben je verplicht om dit op een duidelijke manier te vermelden. Dit geldt eveneens voor het gebruiken van door consumenten gegeneerde content: als de adverteerder dit op een selectieve manier laat zien door alleen de positieve uitingen te benoemen, heeft hij/zij de plicht om dit vermelden.

In het geval van een samenwerking tussen adverteerder en een derde is het van belang dat beide partijen manipulatie voorkomen en de adverteerder controleert of deze derde zich aan de regels houdt. Ook de derde heeft de plicht om te vermelden dat er sprake is van een samenwerking met de adverteerder. Mist deze vermelding, dan moet de adverteerder de derde hier op wijzen.

Bovendien is het verboden om systematisch en in bulk valse/niet-bestaande identiteiten aan te maken en/of te gebruiken om via social media te berichten over een product en/of dienst. Denk bijvoorbeeld aan de ophef rondom zanger Dotan, die in april 2018 bekendmaakte dat hij gebruik heeft gemaakt van nepprofielen op social media om zijn eigen imago op te poetsen (NU.nl, 2018).

Kinderen

Wat betreft kinderen van 12 jaar en jonger is het niet toegestaan om deze rechtstreeks te stimuleren tot het maken van reclame voor producten of diensten op social media (Stichting Reclame Code, n.b.). Dat deze leeftijdsgroep beïnvloed kan worden door reclame-uitingen is nu eenmaal niet te voorkomen en dit is dan ook niet verboden.

Verantwoordelijkheid

De adverteerder heeft de verantwoordelijkheid om de verspreider bekend te maken en deze te verplichten de wet- en regelgeving na te leven. Dit kan bijvoorbeeld door een reglement op te stellen. Wanneer de verspreider gebruik mag maken van derden, moet de adverteerder benadrukken dat ook zij zich aan de verplichtingen moeten houden. Wanneer de verspreider regels overschrijdt, is het de plicht van de adverteerder om in te grijpen. Op deze wijze verricht de adverteerder de maximale inspanning om ervoor te zorgen dat de verspreider de regelgeving naleeft.

‘’De adverteerder kan zich niet van de […] verplichtingen verschonen op grond van het enkele feit dat de verspreider niet in zijn opdracht werkt.’’ (Stichting Reclame Code, n.b.). Wel ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij beide partijen en kan de Reclame Code Commissie of het College van Beroep een klacht gewoon toewijzen aan de partij die de regels niet na heeft geleefd.

Bovendien staat in de RSM vermeld dat de regels in de Nederlandse Reclame Code net zo goed gelden voor uitingen op social media, met nadruk op de bepalingen van misleidende reclame en de herkenbaarheid van reclame.

De Reclamecode Social Media bevat een hoop informatie en staat vol met wettelijk taalgebruik, maar met dit overzicht heb je eenvoudig op een rijtje aan welke verplichtingen je allemaal moet voldoen wanneer je reclame wilt maken via social media; een landschap waar je als adverteerder veel winst uit kunt halen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s