Zo bereik je de mensen die je producten wél willen bestellen

Goed, je hebt een webshop, maar het wil nog niet helemaal vlotten met je online afzet. Je campagnes op social media pakken niet uit zoals je wilt: ze drijven simpelweg niet genoeg klanten naar je webshop. Daarnaast zijn de mensen die je er wel mee binnen harkt ook nog eens mensen die eigenlijk helemaal niet naar je op zoek waren en dus kopen ze nagenoeg niks. Wat nu?

Het antwoord is vrij simpel, al helemaal als je je bedenkt dat sommige van ons er al hun hele leven voor van alles op vertrouwen: Google. En dan specifiek de Google Ads netwerken: het Google Display Network en het Google Search Network. Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom dat twee losse netwerken zijn, maar dat is eigenlijk vrij makkelijk uit te leggen. Het Google Search Network maakt volledig gebruik van het geen waar Google natuurlijk bekend om staat: de zoekmachine. Het Display Network geeft je op zijn beurt toegang tot ruim 2 miljoen andere websites en apps, waarin je zowel afbeelding- als videoadvertenties kunt tonen aan je doelgroep. Google claimt momenteel over een bereik te beschikken dat maar liefst 90% van alle internetgebruikers meepakt. Goed, dat waren de belangrijkste basics, now let’s get started!

Keyword targeting

De basis van een campagne is natuurlijk het opzetten van een duidelijke doelgroep en woorden die geassocieerd kunnen worden met deze groep. Doormiddel van keywords maak je gebruik van deze doelgroep analyses om vervolgens potentiële klanten op te vangen op het moment dat ze deze zoekwoorden invoeren in de Google zoekmachine. Het mooie van Google Ads is dat het daar niet bij blijft. Op het moment dat je namelijk de Display opt-in functie van je Search campagne gebruikt, krijg je ook nog eens de kans om Google deze woorden te laten linken aan onderwerp-gerelateerde partnersites. Op deze manier komen je tekst-advertenties niet alleen in de zoekresultaten van Google terecht, maar ook nog eens recht naast de meest relevantie content. Keywords zijn de basis van elke campagne.

Ad-groups & Campaign setup

Keywords zijn vaak uiteenlopende termen die zich bijvoorbeeld op verschillende productgroepen binnen je webshop richten. Neem bijvoorbeeld een kleding-webshop. Deze webshop heeft keywords die te maken hebben met jeans, maar hoogstwaarschijnlijk weer andere keywords die gericht zijn op mensen die een nieuwe winterjas zoeken. Dit zijn mensen met andere zoek-doelen en dus moeten ze net zo goed andere advertenties voorgeschoteld krijgen om ze te voorzien van het gewenste resultaat. Losse campagnes met onderliggende Ad-groups zijn de perfecte manier om jouw keywords te segmenteren.

Binnen een Google Ads account van een kleding-webshop is het bijvoorbeeld aan te raden om voor elke overkoepelende kledingcategorie op de website een campagne aan te maken. Dan heb je bijvoorbeeld een categorie die zich dus puur op jassen richt. Binnen deze categorie maak je dan weer losse ad-groups die zich richten op winterjassen, zomerjassen of bodywarmers richten. In die ad-groups zet je dus alleen keywords die te maken hebben met die producten. Tenslotte maak je bij deze ad-groups product-specifieke advertenties. In het laatste kwartaal van 2017 was het totale aantal clicks op advertenties met 9% toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar. Het volume stijgt dus, nu is het aan jou om de clicks zo relevant mogelijk te laten zijn om daarmee je omzet te verhogen. Wat gebeurt er dan op het moment dat je meer richting de algemenere termen gaat neigen in een ad-group die op winterjassen gericht is? Je ziet waarschijnlijk de bui al hangen: dan verliezen je advertenties hun relevantie en drijf je minder gericht zoekende klanten naar je webshop en ben je weer terug bij af.

Custom affinity audiences

Sommige webshops zitten nou eenmaal in een zeer specifieke nichemarkt. Denk dan bijvoorbeeld aan een schoenen-webshop die alleen hardloop schoenen verkoopt. Om je advertenties een laatste boost te geven en écht een specifieke doelgroep te bereiken roepen we de hulp in van custom affinity audiences. Deze speciale targeting methode zorgt ervoor dat je verschillende karaktereigenschappen van je doelgroep kan samenbundelen om zo tot een veel gedetailleerdere doelgroep te komen. Met custom affinity audiences geeft Google je de mogelijkheid om de volgende dingen te bundelen om een helder klantprofiel te schetsen:

  • De interesses van je publiek
  • De favoriete websites van je publiek
  • De plekken waar je publiek zich vaak bevindt
  • De apps waar je publiek gebruik van maakt

Campagnes, ad-groups, keywords en de custom affinity audiences deze specifieke eigenschappen zorgen er samen voor dat je Google het perfecte informatiepakket aangeeft om jouw klanten optimaal te bereiken. Zo pomp je dus je geld in campagnes die daadwerkelijk conversies opleveren. Dat is niet alleen goed voor je bedrijf, maar ook vooral goed voor de klant die je vervolgens blij kunt maken met je product.

Mocht je meer willen leren over het bereiken van een specifieke doelgroep en hoe dit perfect ingezet kan worden door traditionele bedrijven; lees of beluister dan ook mijn artikel over micro-moments!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s