Hoe dicht gamification de generatiekloof binnen jouw organisatie?

De komende jaren vormt de Z-generatie de belangrijkste groep nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Hartstikke handig om deze allesweters in dienst te nemen, maar de generatiekloof die ontstaat is lastig. Ik heb een techniek gevonden die deze kloof dicht, namelijk gamification. Merk jij dat processen baadt hebben aan versoepeling? Vind jij het tijd dat de betrokkenheid van werknemers verhoogt? Dan biedt deze techniek de oplossing.

Motivatie is key
Heb jij ooit gehoord van gamification? Nee? In mijn vorige artikel vind je een beknopte uitleg. Als je het mij vraagt versterkt deze techniek het werkklimaat enorm. Wanneer een organisatie beslist te veranderen is het belangrijk dat het team gemotiveerd blijft. Deze wisselwerking is vrij complex en aan de manager van morgen de taak om deze in de vingers te krijgen.

Inspiratievolle initiatiefen
Er zijn initiatieven die het nastreven van deze vaardigheid stimuleren. Geert Roggen, Directeur COF bij Rabobank is zeer te spreken over zijn samenwerking met SeerderDeBoer. ‘’We hebben een COF-videojournaal ontwikkeld waarin op een speelse manier interessante weetjes en ervaringen van collega’s gepresenteerd worden’’. SeerderDeBoer geeft bedrijven een andere kijk op hun strategieën. Het probleem wat ik las in een artikel van Deloitte Insights vind ik een mooie aanvulling. Van de 4.000 respondenten, afkomstig uit generatie Z, is namelijk 92 procent bezorgd over de generatiekloof. Deze maakt het moeilijk om interpersoonlijke relaties te onderhouden en persoonlijk te ontwikkelen. Communicatievermogen is iets wat wordt onderschat. Eerder wordt er via een chat met elkaar gesproken dan face to face. De nieuwe generatie vermengen met de huidige werknemers versterkt niet alleen het teamgevoel. Nieuwe werknemers kunnen ook geïnspireerd worden door de kwaliteiten van anderen. Processen worden verbeterd doordat iedereen zich vrij voelt in het delen van goede ideeën. Naar mijn idee is dit videojournaal een perfect startpunt voor gamification. Voor zover ik op de hoogte ben werkt het fantastisch als de deelnemende werknemers beloningen kunnen ontvangen. Beloningen voor de mate van inzet en kwaliteit van kennisuitwisseling.

Werkgevers houden kennis hoog
Knowingo is een ander voorbeeld van gamification die mijn aandacht trok. Dit is een app waarmee werknemers hun kennis voortdurend up-to-date houden. Kijkend naar de generatiekloof is het niet de werknemer die aan de slag moet, maar de werkgever. Generatie Z boeien begint bij verdieping naar hun digitale communicatiemiddelen en stijlen (Rooijakkers, 2018). Ik denk dat een ontwikkeling van een app helpt. Elke week staat hier een andere stelling klaar, waarop gereageerd wordt. De stellingen gaan over situaties die knelpunten bevatten in de organisatiestructuur. Vervolgens worden de uitkomsten besproken in een video. Tijdens deze activiteit kan de werkgever aangeven middels een checklist welke punten duidelijk zijn en welke punten extra uitleg vereisen. Aan het eind geeft het platform de ontwikkelde kennis weer in statistieken. Het bijhouden van de resultaten stimuleert volgens mij ontzettend. Een organisatie die ondernemingen coacht in hun strategievorming kan dit goed initiëren. Voor een beter werkklimaat ben ik ervan overtuigd dat Knowingo het verschil kan maken.

Werknemers ook aan de slag
Het is geen slecht idee als werknemers experimenteren met vergelijkbare apps. Naar mijn mening ordent dit het gedrag van de werknemers. Hierdoor voelen ze zich comfortabel. De generatiekloof dichten licht dus niet helemaal bij de werkgevers, werknemers moeten hier ook een stap vooruit doen. Gamification verfrist branches echt. Het neemt de weerstand weg die vaak bij verandering ontstaat. Mark Rober, engineer en innovator, vergelijkt dit gedrag met het spel super Mario. Iedereen speelt dit spel met als doel de prinses te redden. Game over? Dat betekent opnieuw beginnen en obstakels ontwijken waar je de vorige keer faalde. ‘’Sometimes I feel people have framed the act of learning science in a negative way. It’s been thought so poorly so it feels scary to them’’ is zijn standpunt die hij vertegenwoordigde in zijn Ted Talk.

Verander de mind-set
Hans van Grieken is het met mij eens: ‘’Bedrijven moeten technologie nu echt gaan omarmen, het is tijd om door te pakken’’ zegt deze internationale technologie onderzoeker bij Deloitte. Hij vindt dat het Nederlandse management expert is in het afschieten van initiatieven die geen waarde toevoegen. Vanuit mijn research merk ik dat de eeuwige pilots van Nederland moeten stoppen. Het is de hoogste tijd om te gaan denken vanuit een mentaliteit dat falen niet alleen mag, maar moet. Niet langer denken: hoe kan ik mij tegen de technologieën verdedigen? Hoe kan ik de sector waarin mijn organisatie zich in bevind verstelt laten staan van mijn nieuwe inspanningen? Dat is de instelling die belangrijk wordt voor morgen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s