How to: De perfecte samenwerking met een influencer

Samenwerken met een influencer kan een effectieve manier zijn om jouw merk te promoten of sales te genereren. Influencers bereiken een gerichte doelgroep en begrijpen wat hun publiek bezighoudt. Door met een influencer samen te werken, kun je jouw merk meer gewild maken en boek je meer resultaat.

Even terug naar het begin. Want wat zijn het eigenlijk, influencers? Als we het over influencers hebben in de online-wereld, dan bedoelen we mensen met een relevant bereik voor een bepaald merk. Het gaat dus niet alleen om het aantal volgers, maar juist over het soort volgers. Bloggers, modellen, artiesten, sporters, presentatoren, YouTubers, het zijn feitelijk allemaal influencers. Het hangt er maar net vanaf welke mensen je wilt bereiken. Voor jouw merk kan een influencer als model Romee Strijd totaal niet relevant zijn, ondanks haar aantal volgers op bijvoorbeeld Instagram (4,7 miljoen). Maar een samenwerking met een 20-jarige gamer die video’s plaatst op YouTube kan wel interessant zijn voor jouw merk. Het ligt er dus maar net aan wie jouw doelgroep is, wie je wilt bereiken én welke social influencer hierbij past. Maar hoe vind je de perfecte influencer die bij jouw merk past? En hoe kun je het meeste uit zo’n samenwerking halen? In deze blogpost lees en leer je hoe jij influencer marketing het beste kunt inzetten voor jouw merk!

Kennis

Het is allereerst heel belangrijk dat jij je verdiept in wie jouw doelgroep is en/of wie jij wilt gaan bereiken. Als je dit weet, kun je op zoek gaan naar de perfecte influencer. Vraag rond bij kennissen, collega’s en bij de doelgroep die jij wilt bereiken natuurlijk. Heb je een influencer gevonden? Zorg dat je je verdiept in de kanalen van deze influencer. Dit kan Instagram zijn, maar ook YouTube, blogs, Pinterest, etc. Lees eens wat blogs, bekijk video’s en scroll door zijn/haar social media pagina’s om te zien waar interesses liggen en wat de stijl is van deze influencer. Denk hierbij aan zijn/haar tone-of-voice, taalgebruik en humor, de leeftijd van de kijkers en misschien wel het uiterlijk van deze persoon.

photo-2018-10-30-10-59-13-e1540896013918.jpgIMG_0092

Contact

Wanneer de stijl van de influencer op een natuurlijke wijze past bij jouw merk, kun je gaan nadenken over je voorstel. Stap 2: stuur de influencer een bericht. Persoonlijke benadering is hierbij belangrijk. Je kunt het beste mailen en niet DM’en of een opmerking plaatsen onder een video, blogpost of foto bijvoorbeeld. In deze mail leg je uit waarom jouw merk bij zijn/haar kanalen past en wat je voorstel is. Grote kans dat je dan in ieder geval een reactie krijgt!

Afspraken

De derde stap: maak duidelijke afspraken met de influencer. Op welke manier wil je gebruik maken van de kanalen van de influencer en wat zet je daar tegenover? Denk ook hier goed over na voordat je contact opneemt met de influencer. Wees vanaf het begin af aan duidelijk naar de influencer toe wat je verwachtingen zijn. Ook is het belangrijk om exclusief te blijven op de platformen van de influencer. Duidelijke afspraken maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Denk dus ook goed na over afspraken waar je in eerste instantie niet aan zou denken, maar die later van pas kunnen komen. Bijvoorbeeld: hoe snel na de campagne voor het ene merk, mag er een concurrerend merk met een concurrerend product gepromoot worden? Dit is een belangrijke vraag om over na te denken als merk. Je wilt namelijk niet dat jij de ene dag verschijnt op het kanaal van een influencer en de volgende dag jouw concurrent met een soortgelijke advertentie.

Maak ook afspraken over belangrijke zaken als auteursrechten van de content. Veel bedrijven zijn van mening dat zij de content mogen (her)gebruiken, omdat ze nu eenmaal opdrachtgever zijn. Maar zo werkt het niet. De auteursrechthebbende is in eerste instantie de influencer. Hij/zij heeft namelijk de creatieve keuzes gemaakt, en daarom is het ook zijn/haar werk, ondanks dat het een opdracht was. Daarom is het belangrijk om hierover ook weer heldere afspraken te maken.

Het is daarom handig om een contract op te stellen over jouw afspraken. Als je met meerdere influencers samenwerkt, kun je dit contract natuurlijk opnieuw gebruiken. Wel natuurlijk met andere namen en wellicht andere data en bijdragen hierin. Zo hoef je maar één keer goed na te denken over welke afspraken jij met de influencer(s) wilt maken en wat jij belangrijk vindt.

Langdurige samenwerking

Probeer daarnaast ook een langdurige samenwerkinggaan te gaan met de influencer. Wanneer volgers gedurende een langere periode jouw merk terugzien bij de influencer, zal de boodschap meer impact hebben dan wanneer er eenmalig bijvoorbeeld een Instagrampost wordt gedaan.

Geduld

Als laatste is het belangrijk om geduldte hebben. Influencer zijn is vaak een fulltimebaan en de meesten hebben (nog) geen management die bijvoorbeeld hun mails beantwoord. Wat je natuurlijk wel kunt doen is na een tijdje een reminder sturen als het antwoord lang op zich wacht. Neem hier dus de tijd voor en verwacht niet binnen 1 of 2 dagen antwoord.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s