Instagram, het veredelde reclameblok.

Als je ooit van de app Burbn hebt gehoord dan zal je dit verhaal je hoogstwaarschijnlijk bekend in de oren klinken. In de begin maanden van 2010 kwam de app Burbn tot leven als eerste kindje van Silcon Valley en Kevin Systrom. De app had verschillende opties, van locatie check-in in tot game en social features, maar toch waren de mannen niet de tevreden met het resultaat en hadden het gevoel dat de app té veel features had. Ze lieten bijna alle features vallen en focuste zich primair op de locatie check-in en photo sharing. Ze rebuilden de app en gaven de app een nieuwe naam aan de hand van de combinatie “instant” en “telegram” en zo ging Instagram op 6 oktober 2010 live.

In 2013 had Instagram de 100 miljoen actieve gebruikers bereikt en had nog geen mens gehoord van influencer marketing of een voorstelling ervan dat alleen Kim Kardashian al dit aantal als volgers zou krijgen. Instagram werd steeds belangrijker en bedrijven kregen in de gaten dat hier een hele nieuwe markt voor hen lag. Waarom zou je duizenden euro’s uitgeven aan een radiocampagne terwijl je met 1 post op Instagram misschien wel meer bereik hebt? En ook bekende mensen of beter bekend als influencers kregen dit door. Waar zij in eerste instantie super populair waren om het feit dat zij artiesten of acteurs waren werden het nu de sterren van dit platform. Elke brand die zich kon vinden in de zogenaamde influencer wilde met hen samen werken. Zo ontstond er een markt voor mensen die in eerste instantie geen achtergrond hadden als film – of popster, maar wel invloedrijk genoeg waren om zoveel mogelijk volgers bij elkaar te verzamelen dat ook zíj relevant werden voor de bedrijf industrie.

Hoe vroeger John Lennon, Ringo Star en Paul Mccartey de rocksterren waren, is dat nu de hele Kardashian/Jenner familie. Maar hoe kan het zo zijn dat wij vroeger elk reclameblok op de televisie weg zapte en nu op Instagram als bezeten blijven plakken wanneer Kylie Jenner haar lip kits promoot? Om dit te onderzoeken heb ik mijn eigen Instagram account gebruikt. Ik heb een timer op 10 minuten gezet en ben gaan turven hoeveel keer ik een advertentie, een sponsort deal of een influencer zie die zijn eigen product/dienst promoot. In de 10 minuten dat ik door mijn timeline scrol heb ik 101 posts voorbij zien komen waarvan 26 posts “reclame” zijn. Uit onderzoek van SimilarWeb 2018 is gebleken dat mensen gemiddeld 53 minuten op Instagram zitten, dus van de 53 minuten dat wij op actief op Instagram zijn kijken wij bijna 14 minuten ongegeneerd naar “reclame”.

Hoe is Instagram op deze manier geëvalueerd en hoe kan het zo zijn dat wij dit helemaal niet zo erg vinden? Influencers voelen als vrienden, je “kent” ze al lang of je “kent” ze nog niet zo lang maar je bent ze ineens intensief gaan volgen. Je weet wat ze leuk vinden, wat ze stom vinden, met wie ze omgaan en wat ze in hun dagelijks leven doen. Doordat deze mensen zich kwetsbaar opstellen en jou het gevoel van vertrouwen en genegenheid geven krijg jij het gevoel dat je deze mensen écht kent en op hen kan bouwen. Als ik naar mij zelf kijk zijn er dagen dat ik meer tijd doorbreng met de Kardashian familie dan met mijn eigen familie. Je bent je er van bewust dat je geen deel uitmaakt van hun leven maar als je kritisch naar jezelf kijkt maken zij wél een deel uit van jouw leven.

Hoe vaak maak je niet mee dat een vriendin of vriend een leuk item heeft gescoord en jij het vervolgens ook aanschaft. Als je dit item langs had zien komen tijdens een reclameblok op televisie had je er waarschijnlijk geen aandacht aan besteed en het dus niet gekocht. Het is dus eigenlijk heel erg logisch dat wij maar blijven door scrollen alsof onze vingers een magnetisch veld zijn met Instagram en worden beïnvloed door de advertenties en de sponsort posts. Instagram heeft ons zo afhankelijk gemaakt van hun platform door ons het gevoel te geven dat onze vrienden er altijd zijn ook al zit je alleen op de bank. Net als wij blijft Instagram zich ontwikkelen en zal er pas een einde komen aan deze manier van “reclame” als wij door hebben dat we naar niets anders zitten te kijken dan reclameblokken. En als die tijd is aangebroken is er vast alweer een ander platform die deze taak op zich heeft genomen.

 

 

Geschreven door: Demy van der Jagt

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s