The power of social influencers: hoe ga je er verantwoord mee om?

on

Influencers zijn helemaal hot en happening en influencer marketing is dan ook dé tool om de jongere doelgroep te bereiken. Het internet staat vol met talloze artikelen over de voordelen van influencer marketing, maar deze online rolmodellen kunnen eveneens een negatieve invloed uitoefenen op hun doelgroep. Hoe ga je als bedrijf verantwoord om met de invloed van influencers?

De term influencer is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd begrip, maar de aanduiding staat (nog) niet in de Van Dale vermeld. Voor zij die nog een beetje achterlopen op de trend volgt hier een korte toelichting. Social influencers zijn bekendheden die via social media op de voet worden gevolgd door talloze volgers. Vaak worden ze bewonderd voor aspecten als stijl, beroep of humor. Aangezien zij een groot bereik hebben en door velen worden gezien als rolmodel, oefenen zij vaak een grote invloed uit op hun volgers.

Het inzetten van social influencers biedt vele kansen voor bedrijven en influencer marketing komt dan ook steeds vaker voor. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door middel van sponsored content: de influencer plaatst content op zijn sociale mediakanalen tegen betaling (New Sense Media, 2017). Online blijkt dé plek om de jongere doelgroep te bereiken en bovendien neemt het vertrouwen tussen consumenten toe. In de leeftijdscategorie 16 tot 24 jaar zegt 36 procent meer vertrouwen te hebben in wat andere mensen online zeggen over merken dan in officiële bronnen, zoals kranten, websites of tv-reclame (Communicatietrends, n.b.). Influencer marketing is dus de perfecte tool om de jongere generatie bewust te maken van jouw dienst of product. Voor bedrijven een groot voordeel, maar helaas brengen social media ook nadelen met zich mee.

De nadelen van social media

Uit onderzoek van Royal Society for Public Health en Young Health Movement is gebleken dat Instagram de slechtste invloed heeft op de mentale gezondheid van jongeren tussen de 14 en 24 jaar (Royal Society for Public Health, 2017). Snapchat is op de tweede plek geëindigd. Shirley Cramer, onderzoeksleider namens RSPH, vindt het opvallend dat beide platformen voornamelijk draaien om beeld. Dit is niet zo gek als we kijken naar de gevolgen van social media. Volgens Mens en Samenleving zorgen social media ervoor dat we onze levens constant vergelijken met dat van anderen en we het zelfbeeld van onze eigen levens verlagen (Mens en Samenleving, 2018).

De universiteit van Pittsburg School of Medicine onderzocht welke mentale effecten mogelijk afkomstig zouden kunnen zijn van social media en kwam tot de volgende conclusie: hoe meer tijd jonge volwassenen besteden aan social media, des te groter de kans die ze hebben om depressief te worden (Bloeise, 2018). Deze resultaten zijn schrikbarend en zorgen ervoor dat je als zelfstandig ondernemer of bedrijf een indirecte verantwoordelijkheid met je meedraagt bij het inzetten van online influencers. Je maakt tenslotte gebruik van een bekendheid met als doel de doelgroep te beïnvloeden.

Het verantwoord inzetten van influencers

Kun je influencer marketing dan maar beter uitsluiten van je marketingstrategie? Nee, dat zeker niet. Het inzetten van social influencers is de perfecte tool om de jongere generatie te bereiken en als je het op de juiste manier gebruikt, kan dit veel winst opleveren. Wel kun je als zelfstandig ondernemer of bedrijf rekening houden met de invloed van social media tijdens het opstellen van je marketingstrategie, bijvoorbeeld bij het opstellen van je boodschap, de manier van verspreiding en de keuze van de influencer.

Het liefst wil je natuurlijk een boodschap uitdragen die zo positief mogelijk van aard is, maar houd er wel rekening mee dat deze boodschap realistisch blijft. De jonge generatie op social media is kwetsbaar en onzeker, en kan al snel het gevoel ervaren dat zij buiten de boot vallen. Dit komt voornamelijk door het feit dat social media slechts één kant tonen van het leven: de mooiste kiekjes, de beste kleren en de gaafste feestjes. Generatie Z groeit op met deze idealen en beseft vaak niet dat social media slechts een deel van het leven laten zien. Het is belangrijk dat je als bedrijf deze idealen niet versterkt. Keep it real en verspreid een boodschap die juist inspeelt op de problemen: geef zelfvertrouwen, stimuleer uniciteit en benadruk dat ze goed zijn zoals ze zijn.

Net als ‘traditioneel’ adverteren via het internet, gelden er inmiddels ook regels voor adverteren via social influencers. Deze regels zijn opgesteld door de Reclamecode Social Media en maken het bijvoorbeeld verplicht om duidelijk aan te geven dat je als bedrijf de influencer hebt gevraagd om tegen betaling of een ander voordeel reclame te maken en te verspreiden (New Sense Media, 2017). Zorg ervoor dat je deze regels altijd nastreeft en eerlijk bent tegenover je doelgroep. Dit is vooral belangrijk bij de jonge, kwetsbare generatie die zich op het internet bevindt. Deze groep is makkelijk te beïnvloeden door allerlei slinkse tips en tricks, maar verantwoord is dit niet.

Kies de juiste persoon om jouw product of dienst te promoten. Waar staat deze persoon voor? En voelt deze persoon een bepaalde verantwoordelijkheid als social influencer? Online influencers zijn de nieuwe rolmodellen en hebben daarom een voorbeeldfunctie waar zij rekening mee moeten houden. Bovendien is het belangrijk om iemand uit te kiezen waar je bedrijf graag geassocieerd mee wil worden. Door het account van de influencer te analyseren, kun je al snel ontdekken of hij/zij een geschikt persoon is voor het promoten van jouw product of dienst.

De invloed van social influencers moet niet worden onderschat en het is belangrijk dat bedrijven hier op een verantwoorde manier mee omgaan. Houd rekening met de mate van invloed, de doelgroep in kwestie en de voorbeeldfunctie van influencers. Bewustwording is de eerste stap naar het verantwoord inzetten van influencer marketing.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s