Zo genereer je meer conversie met Instagram Shopping

Sinds afgelopen zomer is Instagram Shopping een feit! Instagram bood bedrijven al interessante commerciële mogelijkheden met Instagram Advertising en Instagram Business. Instagram shopping is hier nu ook bij gekomen. Hiermee kun je jouw producten verkopen door middel van product tagging. Geen links meer in de bio, want product tagging is dé uitkomst voor Instagram-shoppen! Maar hoe pak je dit nu het beste aan?

Instagram Shopping

Instagram Shopping bestaat uit 3 onderdelen. Deze 3 functies die verkoop stimuleren zijn er allemaal nieuw bijgekomen op Instagram, en je kunt ze gebruiken voor jouw merk!

  • Producten taggen in Instagram Stories
  • Swipe-up functie in Instagram Stories
  • Producten taggen in berichten

Met deze 3 functies kun je je volgers omzetten in (potentiële) klanten. Deze ‘nieuwe’ features zijn allemaal leuk en aardig, maar het draait alsnog om een sterke strategie! In dit artikel geef ik je tips voor het genereren van meer conversie via Instagram.

Bedrijven kunnen per post vijf producten in de foto ‘taggen’. De kijker krijgt ook de prijs van het product te zien en kan doorklikken voor extra productinformatie. Hierna wordt hij doorgestuurd naar de webshop, waar het product direct te koop is. De gebruiker kan het product ook opslaan om nog even over de (potentiële) aankoop na te kunnen denken. Met Instagram Shopping kun je het aantal stappen binnen de customer journey verminderen. Hiermee verklein je de kans dat de consument afhaakt. Stel je voor: een Instagram-gebruiker ziet op jouw pagina een mooi product van jou en wil deze graag kopen. Als je dan niet aan Instagram Shopping doet, moet de consument jouw hele webshop onderzoeken om het product te kunnen vinden. Het gaat hier om extra stappen in de customer journey, die ervoor zullen zorgen dat de consument afhaakt en die moeite niet wilt doen omdat het te veel tijd kost.

Voorwaarden

Een voorwaarde van product tagging is dat je bedrijf een zakelijk Facebook- en Instagram-account beheert. Via Facebook krijg je namelijk de mogelijkheid om jouw producten in een catalogus te zetten. Een mobielvriendelijke webshop is daarbij ook noodzakelijk. Op de landingspagina moet de bezoeker aankopen kunnen doen.

Een andere voorwaarde is dat jouw zakelijke Instagram account meer dan 10.000 volgers moet hebben. Deze accounts krijgen namelijk de mogelijkheid om een link te kunnen toevoegen aan hun Stories met de swipe up-functie. Ook dit genereert verkopen. Voor e-commercemerken is dit een interessante functie, omdat je dan volgers gemakkelijker kunt stimuleren om een product te kopen. Ook hier gaat voor de consument om gemak en de stappen in de customer journey zoveel mogelijk te minimaliseren. De swipe-up functie helpt hierbij en deze kun je perfect combineren met de Instagram Shopping functie.

 

Ook hierbij is fashionmerk NA-KD een goed voorbeeld, zie bovenstaande foto.

H&M pakt Instagram Shopping enorm goed aan. Dit merk zet de swipe up-functie in Stories strategisch in, door de Stories van hun volgers te re-posten en daar vervolgens het desbetreffende product te taggen! Op die manier kun je meer context bieden én de interactie aangaan. Ze zetten hun volgers namelijk als het ware in het zonnetje. Hier genereer je 100% een hogere betrokkenheid mee. En soms hebben je (potentiële) klanten een klein zetje nodig om te zien hoe geweldig jouw product is/staat!

Wees creatief

Een van de belangrijkste punten bij Instagram Shopping is: wees creatief, origineel en zorg dat het bijschrift van je Instagram-post perfect is. Maar is dit kort en krachtig te zijn? Of juist uitgebreid en diepgaand? Dat ligt eraan wat je wil uitdragen en wie je publiek is. Heb je veel interactie en een hoge betrokkenheid? Dan is de kans groot dat je volgers bereid zijn om de bijschriften uitgebreid te lezen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld het verhaal achter een product vertellen. Bij bepaalde producten is het daarentegen niet nodig om veel tekst te plaatsen onder een post. Denk hierbij aan kleding en bekijk het bovenstaande voorbeeld van NAKD-fashion. Een beeld zegt soms meer dan woorden.

Testen, testen, testen…

Maar welke van de bovenstaande Instagram-Shopping functies werkt het beste? Er is geen juist antwoord op deze vraag. Het ligt er namelijk helemaal aan wat jij als merk aanbiedt, wie je publiek is en wat de betrokkenheid van jouw publiek is. Daarom is het belangrijk om de functies zoveel mogelijk te testen en op basis van die resultaten te bepalen welke functie voor jouw account het beste werkt als het gaat om verkopen via Instagram. Het is dus een kwestie van testen, testen en nog eens testen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s