5 manieren om Instagram optimaal in te zetten

Instagram is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een succesvol social mediaplatform en telt uit recent onderzoek 4,1 miljoen gebruikers in Nederland waarvan er 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruik. Het platform is vooral bekend onder een jongere doelgroep (15-19 jaar) en is voor bedrijven erg gunstig om in te zetten voor de sociale mediamarketing. In dit artikel leg ik je uit welke manieren een bedrijf gebruikt om een Instagram optimaal in te zetten.

Instagram telt  2,1 miljoen dagelijkse gebruikers. Hiermee is het platform helaas niet het meest gebruikte. Facebook telt namelijk het grootste aantal dagelijkse gebruikers, namelijk 7,6 miljoen. Instagram is voor bedrijven natuurlijk op vele manieren in te zetten, maar om deze optimaal in te zetten wordt er onderscheid gemaakt in 5 manieren, namelijk:

Instagram-Marketing_NZDMI-770x400.jpg

Influencer marketing
Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij een bekend persoon (influencer) in staat is geld te verdienen door meningen en reacties te creëren door een bepaald onderwerp aan kaart te brengen. Uiteindelijk draagt deze influencer dit over aan zijn/haar volgers om hiermee het gedrag van de consument te beïnvloeden. Er zijn drie soorten influencers die we onderscheiden, namelijk:

De bekendheid
Deze influencer heeft een groot en trouw publiek, maar heeft vaak geen band met het merk en de producten/diensten die zij voor hen promoten. Ze kosten vaak een hoop geld en zijn voor vele merken onbereikbaar.

De niche-beïnvloeder
Deze influencer heeft gedurende jaren een groot netwerk opgebouwd. Het zijn influencers die zich in een bepaalde branche vestigen en dus verstand hebben van deze branche.Zij geven niet om een groot aantal volgers maar meer om de band die zij met hen gedurende de carrière ontwikkelen. Met het merk , product en/of dienst hebben zij een  gemiddelde tot slechte band.

De echte fan
Deze influencers zijn dol op het merk en zijn/haar producten en/of diensten. Ze delen vaak uit zichzelf al dingen op sociale media, maar hebben geen groot aantal volgers opgebouwd, waardoor het bereik minimaal is.

Advocacy marketing
Bij advocate marketing betrek je meerdere personen in de sociale marketingstrategie. Denk hierbij aan je medewerkers, klanten, stakeholders. Let op, kies hierbij wel de tevreden personen uit. Je vraagt hen namelijk vervolgens om positieve mond-tot-mond reclame te verspreiden via Instagram. Dit kan leiden tot een uitbreiding van je klantenkring, meer brand awareness meerdere verkopen.

Social ad-marketing
Deze sociale marketingstrategie is bij meerdere sociale mediums toe te passen. Via Instagram kun je verschillende advertenties plaatsen, namelijk:

Fotoadvertenties & videoadvertenties
Hierbij plaats je een foto/video van jouw product/dienst waarbij de klant via een knop direct doorverwezen wordt naar de bijbehorende link.

Carrouselavertenties
Bij deze advertenties plaats je meerdere foto’s in een post, zodat de gebruiker kan scrollen. Ook bevindt zich hier de knop die ervoor zorgt dat de kant direct doorverwezen wordt naar de bijbehorende link. Het voordeel hieraan is dat er meerdere producten binnen een post gepromoot worden.

Stories-advertenties
Bij deze advertenties voeg je een reclame toe aan de zogeheten Instagram Story. Dit is een verhaal wat slechts een aantal secondes te zien is en slechts 24 uur beschikbaar is. Je zou hier bijvoorbeeld een heel verhaal in kleine posts kunnen publiceren of een poll maken om te weten wat de klant wilt.

Storytelling
Dit is een manier van sociale mediamarketing waarbij het persoonlijke verhaal van een bedrijf centraal staat. Wanneer dit op een goede manier gebeurd zal de consument een connectie voelen met het merk en zich binden. Om een verhaal op de juiste manier over te brengen naar de consument bestaat deze uit drie factoren: het begin, het midden en het einde. In het begin is het van belang een goede context te bepalen. Denk hierbij aan de vragen: waar speelt het verhaal zich af en wanneer? In het middenstuk van het verhaal vertel je de belangrijkste details, wordt de hoofdpersoon geschetst en wordt er een duidelijke tone of voice gehanteerd. Tot slot wordt er een link naar de organisatie gelegd en wordt het doel van het verhaal bondig besproken.

Virale Marketing
Virale markering is een vorm van online mond-op-mond reclame. Wanneer deze goed uitgewerkt is verspreid het zich vanzelf en zal deze behoren tot earned media. Er zijn een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat content viral kan gaan, namelijk: de complexiteit van de boodschap. Het is belangrijk om de boodschap op het juiste moment te verspreiden en deze zo kort en bondig mogelijk te houden. Hiernaast is de impact van de boodschap belangrijk. Hoeveel indruk laat het bericht achter en hoe goed blijft het bericht bij jouw doelgroep hangen? Ook moet de boodschap toegevoegde waarde bieden aan de doelgroep. Als dit niet zo is zullen zij het bericht namelijk niet delen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s