Belangrijke trends rondom social advertising anno 2018

Hoe kunnen nieuwe technologieën rondom social advertising toegevoegde waarde creëren voor jouw bedrijf?

Mensen zitten tegenwoordig constant op social media, daarom is social media voor bedrijven een uitstekende plek om te adverteren. Social advertising wordt dan ook door veel bedrijven al omarmd. Wat social advertising precies inhoudt, vind je hier.
Na het lezen van dit artikel weet je precies welke technologieën er spelen rondom social advertising, maar ook wat de toegevoegde waarde is van deze technologieën.

Rondom social advertising zijn er in 2018 veel nieuwe technologieën bijgekomen, maar ook een aantal bestaande technologieën beginnen nu pas aan te slaan. De technologieën die ik ga toelichten in dit artikel zijn: Instagram stories, chatbots, social shopping, Augmented Reality, videomarketing en store visit ads.

Instagram stories
Laten we beginnen met een algemeen bekende trend: Instagram stories. Toen de functie in 2016 werd gelanceerd, waren veel mensen nog sceptisch over deze nieuwe tool van Instagram.  In 2017 groeide Instagram stories hard, maar het netwerk is nog steeds niet klaar met nieuwe functies toe te voegen.
Op deze website wordt uitgelegd hoe je Instagram stories gebruikt.

Wat is de toegevoegde waarde van Instagram Stories voor jouw bedrijf?
Ten eerste: hoe meer mediakanalen je als bedrijf inzet, hoe meer traffic je genereerd. Via stories kunnen volgers direct doorklikken naar bijvoorbeeld je bedrijfswebsite. Daarnaast hoef je voor Instagram stories geen kwalitatief mooie foto’s te maken, of veel tekst toe te voegen. Dit scheelt je veel tijd. De overige voordelen voor jouw bedrijf vind je hier.

instagram-stories-story-verhaal-instastories-facebook-adverteren-newsfeed-tijdlijn
Instagram stories

Chatbots
Mensen houden tegenwoordig van snel, sneller en snelst. Ze willen hun aankoop zo snel mogelijk in huis, maar ze willen ook zo snel mogelijk antwoord van de klantenservice. Chatbots zijn virtuele assistenten, die 24/7 klaarstaan voor je. Je praat eigenlijk tegen een computerprogramma. Voorbeelden van succesvolle chatbots vind je op de site van ‘A better lemon stand’.

Welke toegevoegde waarde bieden chatbots jouw bedrijf?
De website van ‘Be Socialized’ legt het uit: ‘’In plaats van het doorzoeken van een hele webwinkel, kan een klant aan een chatbot vragen naar een bepaald product. Hiernaast kan een bot ook monitoren wat het koop- en zoekgedrag van de klant is geweest en op basis hiervan persoonlijke aanbiedingen doen’’. De overige voordelen vind je op hun website.

Social Shopping
Terug naar één van de meest gebruikte apps: Instagram. Een trend op (onder andere) Instagram die in een snel tempo groeit is social shopping. Dit houdt in dat gebruikers producten, die zij zien op social media, meteen kunnen kopen. Dit is vooral populair op Instagram, maar ook Pinterest gebruikt deze functie.

‘’75 procent van de consumenten koopt weleens een product dat zij eerder voorbij hebben zien komen op social media’’

Wat is de toegevoegde waarde van Social shopping?
‘Social shopping bevordert niet alleen de instant-aankopen die mensen direct doen nadat zij een advertentie hebben gezien op social media. Uit onderzoek van Sprout Social blijkt namelijk dat 75 procent van de consumenten weleens een product koopt dat zij eerder voorbij hebben zien komen op social media’, legt Jesse Gosse van FrankWatching uit.
Voor bedrijven is Social Shopping interessant, ook omdat je het aankoopproces van een consument verkleind en versneld. In het mom van snel, sneller, snelst is dit een hele interessante trend.

instagram-shop-e1540993891979.jpg
Voorbeeld Social Shopping op Instagram

 

Augmented Reality
AR experts legt uit wat Augmented Reality inhoudt: ‘Augmented Reality of AR is een methode om digitale beelden over de werkelijkheid weer te geven’. Bol.com heeft bijvoorbeeld een mobiele app waarmee je net, als bij IKEA, kunt kijken of meubels in je huis passen. Daarnaast zijn er veel bedrijven die gesponsorde snapchatfilters aanbieden, om meer bereik te genereren. De ‘filtertrend’ was vooral in 2017 erg populair.

ikeapleace-fa.jpg
Ikea zet Augmented Reality in

Wat is de toegevoegde waarde van Augmented reality?
Voor bedrijven is dit interessant, omdat consumenten op deze manier jouw producten bijvoorbeeld ‘live’ in hun woonkamer kunnen zien. Augmented Reality haar mogelijkheden zijn eindeloos, lees ze op VR webwinkel.nl.

Videomarketing
Video content is al een langere tijd erg populair, het is de beste manier om storytelling over te brengen. Videomarketing is reclame maken via een video. Met videomarketing zet je online video in om je doelgroep te bereiken en aan je te binden, volgens Frankwatching.

‘’De kans op de aankoop van een product is na het kijken van een productvideo 64% – 85% groter’’

Wat is de toegevoegde van videomarketing?
Wanneer mensen jouw  producten gebruikt zien worden of zien bewegen, wordt dit product voor hen een stuk tastbaarder. Met alle gevolgen van dien. De kans op de aankoop van een product is na het kijken van een productvideo 64% – 85% groter, aldus het gerenommeerde Analytics-blog Kissmetrics. Vindt de overige voordelen op Media-artists.nl.

Store Visit Ads
Store visit ads zijn advertenties op Facebook die worden blootgesteld aan een relevante doelgroep, die zich in de buurt van de fysieke winkel van een bedrijf bevindt. Deze video legt uit hoe je store visit ads moet gebruiken.
De advertenties worden alleen getoond als iemand zijn of haar locatie heeft aan staan, de facebook-app opent én zich binnen een bepaalde straal bevindt van de winkel. Deze trend is dus vooral interessant als je een fysieke winkel hebt, of een restaurant.

Wat is de toegevoegde waarde?
Merken kunnen tegen relatief lage prijzen en op efficiënte wijze de performance van winkels verbeteren door bezoek te stimuleren en daarmee indirect aankopen.
Als de consument de advertentie leuk vindt, is hij of zij al in de buurt van de winkel om meteen een aankoop te doen. Daardoor vergroot je het winkelbezoek.

store-visits-ad-example-1024x478-e1540994107118.png
Store visit ads

Nu weet je welke trends een grote rol spelen op het gebied van social advertising. Als je als bedrijf de beste wilt zijn, moet je de trends bijhouden en waar mogelijk toepassen. De verwachting is dat er in 2019 nog veel meer trends bij gaan komen, houdt dus vooral mijn blog in de gaten voor de komende trends!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s