Cashen en toch geloofwaardig blijven? Influencen doe je zo

Voor veel jonge meiden lijkt het de ideale baan, influencer zijn. Het ziet er allemaal zo geweldig uit, een beetje plaatjes schieten en vervolgens cashen. Wat veel van die meiden niet weten, is dat het meer om comments, likes en vooral volgers gaat, dan om het gezellig plaatjes schieten. Het wordt de influencers niet makkelijk gemaakt, want iets te veel reclame en de volgers zijn weg. Geloofwaardigheid is key, het is een must. Maar hoe zorg je ervoor dat je rondkomt en tegelijkertijd geloofwaardig bent?

Wij influencers hebben gaande jaren een enorm publiek aan ons gebonden. Een doelgroep die via traditionele media moeilijk te bereiken is, jongeren. Instagram heeft 300 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan de helft tussen de 16 en 24 jaar. Influencers hebben als (bijna) de enige de mogelijkheid deze jongeren te bereiken. Iets waar bedrijven alleen van kunnen dromen en waar ze dus ook graag veel geld voor neertellen. Modebedrijf Lord & Taylor heeft ooit 50 influencers dezelfde jurk laten dragen, even later was deze jurk uitverkocht…

Instagram is business, influencers zijn big business. Er wordt grof geld verdient, maar dat heeft óók het publiek door. Volgers prikken zo door neppe ‘reclameachtige’ content heen, maar ondertussen moet jij als influencer wel de huur betalen…

Wees uniek
Dit lijkt een dooddoener, maar is ontzettend waar. Dit gaat niet alleen om de foto’s die je post, maar om de online identiteit die je creëert. Dit uit zich in jouw tone of voice, jouw passies, de activiteiten die je deelt in je stories, de captions onder je foto’s en jouw normen en waarden. Zodra je ervoor zorgt dat jouw volgers je niet alleen volgen om de content, maar ook om de persoon die je bent, zit je goed!

67% van de marketeers stapt als eerste naar influencers

Houd het passend
Maar liefst 67% van de marketeers stapt meteen naar influencers als het gaat om de promotie van een product of event. Genoeg merken die met jou willen samenwerken, dat kan soms heel verleidelijk zijn. Toch score je punten met het minimaliseren van betaalde samenwerkingen en alleen opdrachten te doen die aansluiten bij jouw doelgroep. Zo is het voor het publiek het leukste en zorg je voor een tevreden klant. Content die niet past slaat namelijk niet aan, daardoor heeft de klant het gevoel dat ze geld aan je hebben verspild. Cashen is niet erg, maar weet wat je pakt.

Probeer YouTube
Voor sommige misschien een grote stap, maar YouTube creëert veel meer engagement bij je volgers. Maar liefst 70% van de jongeren gaf aan zich veel meer betrokken te voelen bij YouTubers dan bij Instagram persoonlijkheden. Neem bijvoorbeeld de succesvolle Queen of Jetlags, oftewel Noor de Groot. Zij gaf laatst aan dat ze is begonnen met YouTube om de echte versie van zichzelf te laten zien, zonder de perfecte filter van Instagram. Op Instagram verkoopt ze dus nog steeds het ‘perfecte plaatje’ (inclusief gesponsorde content) en op YouTube laat ze de real life versie zien. Deze manier van werken zorgt voor een enorme boost aan engagement van jouw doelgroep. Mocht je Instagram soms iets te ‘perfect’ vinden, is YouTube iets om over na te denken.

Schermafbeelding 2018-10-31 om 22.01.42

Maak reclame toegankelijk
Als je dan toch reclame maakt, maak het dan toegankelijk. Extreem prijzige producten promoten schrikt alleen maar af. Kijk goed naar jouw doelgroep en hun budget. Vervolgens is het belangrijk dat de reclame er niet uitziet als reclame. 88% van de consumenten geeft aan online aanbevelingen net zo veel te vertrouwen als persoonlijke tips van vrienden. De kunst voor jou als influencer is dus om te zorgen dat het niet aanvoelt als reclame, maar als een persoonlijke tip.

Het gaat 86% van de bedrijven alleen maar om naamsbekendheid

Wees transparant
#Ad of #spon, twee gouden manieren om te laten merken dat je voor de desbetreffende content bent betaald. Instagram geeft zelfs de mogelijkheid om samenwerking boven een foto aan te geven. Dit doe je met het ‘betaalt partnerschap-balkje’. Transparantie wordt geëist van onze volgers, het is afgelopen met het mysterie rondom de verdiensten van influencers. Wat we nu ook meer gaan zien is dat de merken zelf transparantie eïssen, omdat de content anders niet als geloofwaardig wordt beschouwd. Het gaat bij 86% van de bedrijven namelijk alleen om het vergroten van de naamsbekendheid. Zolang jij het merk naar de consument brengt maakt het niet uit of het organisch is of #spon.

Naast al deze tips en regels is het belangrijk je gevoel te volgen. Jij weet immers het beste wat wel en niet werkt bij jouw doelgroep.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s