De invloed van digitale media op het brein

Tegenwoordig houdt digitale media ons overal bezig; wanneer wij in de trein naar huis zitten, op een feestje met vrienden zijn, en zelfs wanneer wij in bed liggen zijn wij met digitale media bezig. Het enige moment dat wij er niet mee bezig zijn, is wanneer wij het internet uitzetten. Maar ja, hoe vaak doen wij dat nou, en welk effect zou het hebben als wij dit vaker zouden doen?

Jonge gebruikers

Dit gedrag begint in het huidige medialandschap al op jonge leeftijd. Kinderen krijgen op een steeds jongere leeftijd hun eerste smartphone, en gaan ermee aan de slag zonder enkele regels opgegeven door hun verzorgers. Ik kan me nog herinneren dat toen ik zo oud was als zij nu zijn, ik maar een half uurtje per dag op de computer mocht. Tuurlijk, tijden veranderen, maar vergelijk dat halve uur eens met de grote hoeveelheid uren die kinderen tegenwoordig op hun smartphones spenderen.

Deze kinderen bevinden zich op een leeftijd dat zij zich minder beginnen aan te trekken van wat hun ouders zeggen. Tegelijkertijd trekken zij zich juist wél aan wat andere leeftijdsgenoten zeggen; leeftijdsgenoten nemen dus de invloed van de ouders over. Dit sluit ook mooi aan bij het feit dat deze kinderen sterk gevoelig zijn voor beloning en sociale acceptatie; zij zullen er dus veel aan doen om ervoor te zorgen dat zij niet worden afgewezen en er vervolgens niet bijhoren.

Sterke reactie op digitale media

De meningen van anderen zijn dus erg belangrijk voor deze groep digitale media gebruikers. Commentaar op bijvoorbeeld je kapsel, kledingstijl of favoriete muziek kan hard aankomen bij de jonge gebruiker. Dit betekent dus ook dat wanneer er positief commentaar wordt geleverd, er ook sterk op wordt gereageerd. Ze reageren extra sterk op signalen die erop wijzen dat ze erbij horen, zoals likes en positieve reacties op Instagram. Echter komt het dus nog harder aan waneer blijkt dat ze er niet bijhoren; wanneer ze een gevoel van buitensluiting ervaren. Dit komt bijvoorbeeld voor in de vorm van groepchats.

Invloed op het brein

Dit alles heeft een behoorlijke invloed op het brein van de gebruiker, en dit start tegenwoordig dus al op jonge leeftijd. Het blijkt een groot probleem te zijn dat we altijd verbonden zijn. Vaak zijn we net geconcentreerd bezig met een taak als er alweer een nieuw bericht binnenkomt. Jammer! Je bent weer afgeleid en kan zometeen weer helemaal opnieuw beginnen met je te proberen te concentreren. Tijdens het schrijven van dit blog is mij dit meerdere malen overkomen, en dat is nog zwak uitgedrukt.

Door deze interrupties moet ons brein gaan schakelen. Doordat er overdag ontelbaar veel berichten binnenkomen op onze telefoons, moet ons brein elk moment van de dag schakelen en dus multitasken; hiervoor zijn onze hersenen niet gemaakt. Digitale media is gemaakt om een constante afleiding te zijn voor de gebruiker. Elk moment van de dag wordt je verleid om te kijken of je een nieuw bericht hebt ontvangen. Dit resulteert in het feit dat ons concentratievermogen veel minder wordt dan voorheen. Dit komt niet door onze hersenen, maar doordat wij de verstoring toelaten die de digitale media veroorzaakt.

Deze onrust nemen wij ook mee onze slaapkamer in. Doordat het brein overdag zoveel schakelt is slaap belangrijker dan ooit. Echter gaat onze hoeveelheid slaap juist achteruit. Door het gebruik van digitale media wordt de rust die we zo hard nodig hebben belemmerd en krijgt het brein ’s nachts niet de rust die het zo hard nodig heeft om de volgende dag weer optimaal te kunnen functioneren.

Mentale effecten

Een mogelijk gevolg van slaaptekort is de kans om depressief te worden. Ook digitale media kan hiervoor zorgen; hoe meer tijd er wordt besteed aan digitale media, hoe groter de kans is om depressief te worden.

Wordt vervolgd.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s