De kracht van ephemeral content

on

Allemaal sturen wij wel eens een prachtige snapchat van ons eten naar een vriend of kijken we op Instagram naar de stories. Het is een ideaal tijdverdrijf als je even niks te doen hebt. Op deze momenten maak je zonder dat je het door hebt gebruik van ephemeral content, een nieuwe trend die voor marketeers erg belangrijk wordt. Een trend waarmee je engagment kunt vergroten.

Wat is ephemeral content eigenlijk?

Simpel gezegd verwijst ephemeral content naar allerlei verschillende soorten content die van korte duur en niet permanent zijn. Het is te vergelijken met een eendagsvlieg; de content verdwijnt zodra de kijker het bekeken heeft. Het kan ook zijn dat de content niet meteen maar pas na 24 uur verdwijnt. Als de content eenmaal is verwijderd is het ook nergens meer terug te vinden. Het wordt dus niet opgeslagen in een database.

Ephemeral content kan van foto’s op Snapchat tot verhalen op Instagram of Facebook bevatten. Maar ook een livestream is een voorbeeld van ephemeral content.

Met de komst van Snapchat is ephemeral content een ding geworden. Snapchat heeft maar liefst tien miljard dagelijkse videoweergaven per dag. Dit konden andere social media niet negeren. Zowel Facebook als Instagram spelen in op het succes van Snapchat. Zij hebben een functie gemaakt die vergelijkbaar is met de strategie van Snapchat. Namelijk Instagram en facebook stories. Na 24 uur verdwijnt de geplaatste content.

De challenge

Ephemeral content moet niet alleen snel, maar ook uniek en authentiek zijn. Het gaat bij deze vluchtige manier om marketing en dus niet om het perfecte plaatje. De persoonlijke benadering is juist veel belangrijker. Je moet het publiek een gevoel van betrokkenheid en exclusiviteit geven. Zorg ervoor dat het publiek niets wil missen van de content die je plaatst. Denk bijvoorbeeld aan een live video waar je een kijkje achter de schermen geeft. Of een Instagram verhaal waarin je een sneak peak van de nieuwste film geeft. Zo speel jij op de juiste manier in op de FOMO en creëer je met iedere content uiting een nieuwe mogelijkheid tot interactie met jouw doelgroep.

Waarom is ephemeral content belangrijk in jouw strategie

Tegenwoordig leven wij in een engagement economie. Nog nooit is de aandacht voor de klant zo belangrijk geweest. Wie de klant vergeet, kan het wel schudden. Ephemeral content is een goede manier om juist deze engagement met de doelgroep op gang te krijgen. Om een band op te bouwen.

Doordat ephemeral content meestal meteen of binnen een paar uur verdwijnt, wordt de Fear Of Missing Out (FOMO) sterk in de doelgroep aangewakkerd. Ze zijn bang om wat te missen. Ze hebben het gevoel dat dit hun enige kans is om die veelbelovende sneak peak te zien. De doelgroep is hierdoor sneller geneigd om even op Instagram of Facebook te kijken dan als de content voor een langere tijd beschikbaar zou zijn. Door middel van de FOMO kan jij, als media, dus je doelgroep beïnvloeden.

Ephemeral content heeft een paar voordelen:

  • Je kunt content delen zonder opdringerig over te komen; de doelgroep bepaald namelijk zelf of zij de boodschap willen bekijken;
  • Geeft een boots aan engagement; je creëert niet alleen gelegenheid tot binding en content, maar de doelgroep kan ook meteen reageren op een livestream;
  • Je vraagt maar kort de tijd van je doelgroep. Erg handig in een tijd waar iedereen druk is;
  • Er is ruimte voor informaliteit en persoonlijk content.

Ephemeral content inzetten als online marketeer

Hoewel het investeren in tijdelijke content lijkt op tijd- en geldverspilling, is het een goede manier om engagement van je gebruikers een grote boots te geven. Je creëert namelijk een zekere urgentie rondom je content.

Om ephemeral content op de juiste manier in te zetten zijn hieronder een paar tips:

  1. Zorg voor een plan. Wat is de doelgroep die je wil bereiken, wat is het doel van de content en wat voegt het toe;
  2. Wees consequent. Zorg ervoor dat je met regelmaat publiceert;
  3. Houd het informeel en authentiek;
  4. Zorg voor veel afwisselende content. Je wil niet saai en voorspellend worden;
  5. Zorg voor urgentie. Wat speelt er die dag bij de doelgroep?

Ephemeral content kan je niet meer overslaan als online marketeer. Het is de manier om engagement met de doelgroep te vergroten en een betere interactie met je doelgroep te krijgen. Door authentieke en afwisselende ephemeral content te maken, kun jij een onderdeel worden van de dagelijkse routine van de doelgroep. Als je het spelletje goed speelt, dan kun je als organisatie grote stappen online zetten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s