De toekomst van livestreaming

We zijn allemaal bekend met het fenomeen livestreaming. Mensen die voor een camera zitten en in real time dingen doen zoals games spelen. Het is een ontzettend grote business geworden en heeft veel potentie met zich meegebracht voor bedrijven en content creators. Toch rest de vraag hoe livestreaming er in de toekomst uit gaat zien en hoe het gaat groeien en of het nog meer potentie heeft te bieden.

De livestreaming van nu
Live is streaming is anno 2018 ontzettend groot geworden. Het is voor de content creator nog nooit zo makkelijk geweest om content te maken, aangezien zij met 1 klik op de knop live zijn en in real time content kunnen maken. Het is voor de kijker nog nooit zo makkelijk geweest om content tot zich te nemen en tegelijkertijd echt in contact te zijn met de creator en de hele community. Het is voor vrijwel iedereen toegankelijk, omdat je zelfs met een minder goede internetverbinding te streamen is en het op verschillende devices toegankelijk is.

Trends die je nu ziet zijn voornamelijk livestreams op social media door influencers en journalistieke bronnen die door middel van live streaming echte en rauwe content de wereld in kunnen sturen. Iets wat we natuurlijk zeker niet mogen vergeten is de eSports branche. Deze branche binnen livestreaming breekt record na record en heeft een enorme groei doorgemaakt in de afgelopen jaren op platforms zoals Twitch.tv en YouTube Gaming.

Ook wordt livestreaming steeds vaker ingezet door bedrijven als marketingtool en dit kan voor een opmerkelijke groei zorgen, met name voor start-ups. Een onderzoek uit 2017 (https://www.brand.live/assets/documents/2018-Live-Video-Benchmark-Report.pdf) geeft aan dat 95% van de bedrijven die meededen aan dit onderzoek live video streaming als een belangrijk onderdeel van hun marketingmix ziet. 25% gaat hier hun topprioriteit van maken en 50% geeft aan dat ze in ieder geval het budget voor live streaming video’s omhoog zullen gooien. Je ziet dus al waartoe live streaming in staat is tegenwoordig. Maar wat kunnen we in de toekomst nog meer verwachten van deze digitale ontwikkeling? (https://www.epiphan.com/blog/future-of-live-streaming-video)

Wat kunnen we verwachten in de nabije toekomst?
Veel van wat we kunnen verwachten in de toekomst zal een uitbreiding zijn op reeds bestaande trends binnen livestreaming. Maar wat we ook zullen gaan zien zijn combinaties van livestreaming met andere trends en technologieën. Bedrijven zullen livestreaming nog meer gaan omarmen en zullen hier veel geld energie in gaan stoppen om zo bij de tijd te blijven en niet achter te lopen op de concurrentie. Ze kunnen hun eigen streamingshows lanceren met hun eigen experts die kunnen interacteren met de kijkers om zo verder aan hun brand te bouwen en de engagement te versterken.

We kunnen ook combinaties van eCommerce en livestreaming verwachten. In Azië is hier al werk van gemaakt. Dit fenomeen wordt “See-now-buy-now” genoemd. Wat hier gebeurt is dat er een mode/entertainmentshow plaatsvindt voor een bepaalde tijd die mensen kunnen bekijken door middel van een livestream (of in person). Terwijl zij aan het kijken zijn kunnen zij de kleding die zij op dat moment zien meteen kopen. In deze video kun je zien hoe dit precies in zijn werk gaat: https://www.youtube.com/watch?time_continue=264&v=BEnYy9hYvD0.

Livestreaming kan ook ingezet worden wanneer we het over educatie gaan hebben. Het gebeurt tegenwoordig al, maar ik op een kleine schaal en vaak is het maar beperkt tot een aantal universiteiten zoals Harvard en Stanford. Het gaat hier over het livestreamen van colleges. Op deze manier wordt het voor veel studenten die colleges niet vaak bijwonen makkelijker om colleges te volgen. Ook is het mogelijk voor scholen om door middel van livestreams gemakkelijker experts in contact te laten komen met studenten. Zij kunnen dan in real time vragen stellen aan experts en de interactie aangaan. Dit opent een nieuwe voor de diepgang die scholen momenteel kunnen bieden en is bevorderend voor het onderwijs.

Cisco voorspelt dat in 2021 82% van de internet traffic door video’s komt en dat 13% hiervan livestreaming video’s zullen zijn (https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/complete-white-paper-c11-481360.html#_Toc484813971). We gaan een toekomst tegemoet waar livestreaming de standaard gaat worden voor remote communicatie. In de nabije toekomst zal livestreaming een grote impact hebben op hoe wij leren, samenwerken, producten marketen, customer services aanbieden en hoe wij entertainment en advertenties tot ons nemen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s