De vijf stappen voor een goede micro-influencer campagne

on

Hoe start je een samenwerking met een micro-influencer? Klinkt simpeler dan dat het is. In mijn artikel Een influencer campagne voor elk budget heb ik al uitgelegd waarom micro-influencers belangrijk zijn om mee samen te werken. Maar nu is het dus de vraag hoe je zo een samenwerking aangaat en hoe je kan kijken welke influencer het beste bij jouw merk past. Volg de volgende vijf stappen en je kan zo aan de slag!

1.Doelgroep
De allereerste stap die je moet zetten om een campagne te starten, is het bepalen welke doelgroep je wilt bereiken. Het is van belang om de doelgroep zo specifiek mogelijk te omschrijven. Je kan gaan segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd, regio, interesses, etc. Hoe specifieker jij de doelgroep omschreven hebt, des te beter je de campagne later op hun kan afstemmen.

Nadat je de doelgroep bepaald hebt, kan je onderzoek gaan doen naar onder andere op welke sociale media ze het meeste zitten, waar ze welk medium voor gebruiken, of en zo ja welke influencers ze volgen, wat inspireert ze en wat zijn hun problemen? Met de conclusies die je uit de (uitgebreide) doelgroepanalyse haalt, kan je door naar de volgende stap.

2.Doelen stellen
Wat wil je met de campagne bereiken? Ook hier is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn. Met andere woorden: maak je doelen SMART. Wanneer je de doelen SMART maakt, zorg je ervoor dat je een duidelijk overzicht hebt van wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt gaan doen, over wat voor een periode je dat wilt doen en dan nog het meest belangrijke: de doelen zijn meetbaar geworden.

3.Welke influencer
Nu komt de meest belangrijke en misschien wel moeilijkste stap: het selecteren van de influencer(s). Voordat je willekeurig influencers gaat selecteren, moet je eerst goed naar jouw doelgroep en opgestelde doelen kijken. Daarna kan je gaan kijken welke influencers hier het beste bij passen. Het is belangrijk om goede criteria op te stellen, zodat je aan de hand daarvan de influencers kan selecteren.

Nadat je een ruime selectie hebt gemaakt, kan je de influencers gaan analyseren op de punten die jij belangrijk vindt. Dat kan zijn op volgersaantal, look and feel van de timeline, aantal reacties en likes op posts, samenwerkingen met andere merken etc. Na de analyse hou je een lijst over van influencers met wie je samen wilt werken.

Als je het selecteren van influencers niet zelf wilt doen, dan is er de mogelijkheid om een influencer marketing platform in te schakelen. Join is zo een organisaties. Als grootste influencer marketing platform van de Benelux helpen zij jou bij het selecteren van influencers en bij het opzetten van campagnes. Op basis van de voorkeuren die jij doorgeeft, selecteren en presenteren zij de influencers aan jou. Zij hebben data die aantoont hoeveel bereik en engagement de influencers genereren.

4.Benaderen
Heb je de juiste influencers gevonden? Dan kan je ze natuurlijk gaan benaderen met de vraag of ze met jou samen willen werken. Je kan dit gewoon in een DM doen of de contactgegevens gebruiken die over het algemeen in het profiel staan.

Als je influencers via een influencer marketing platform selecteert, dan zullen zij natuurlijk de influencers berichten met het voorstel. Het contact met de influencers verloopt altijd via dat platform.

5.Campagne bedenken en starten
De laatste stap is het bedenken en starten van de campagne. Natuurlijk heb je van tevoren al bedacht hoe je de campagne wilt hebben. Maar de influencer kan ook nog goede en nieuwe input geven. Zorg er dus voor dat je de campagne niet al tot in de puntjes uitgewerkt hebt, maar laat bewegingsruimte over. Op die manier kunnen zowel jij als de influencer jullie eigen draai aan de campagne geven. Het moet bij de community van de influencer namelijk nog steeds overkomen als iets dat hij of zij bedacht heeft.

Nadat de campagne bedacht en voorbereid is, kunnen jullie samen de campagne gaan uitvoeren. Resultaten van de campagne kan je terugzien door onder andere het gebruik van speciale kortingscodes, het gebruik van hashtags, aantal likes, aantal views, etc. Heb je via een influencer marketing platform een campagne opgezet? Dan zie je de resultaten vanuit de organisatie. Bijvoorbeeld in een dashboard.

 

Tijdens het gehele proces van influencers benaderen, campagne bedenken en campagne starten, is het belangrijk om persoonlijk contact te onderhouden. Dat persoonlijk contact zorgt ervoor dat er een menselijk aspect op de campagne komt te liggen. Het zal ervoor zorgen dat het niet op pure reclame komt te lijken. Dat is natuurlijk iets dat je wilt voorkomen, want dat menselijke aspect van de micro-influencers zorgt juist voor dat hoge percentage aan engagement.

Nu je de vijf stappen weet, kan je er hopelijk zelf mee aan de slag. Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s